شب طلایی سوئد و لورین در یوروویژن ۲۰۲۳

یوروویژن

لورین، خواننده سوئدی برنده جایزه مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۳ شد

لورین نماینده سوئد در این مسابقات که در سال ۲۰۱۲ با آهنگ «یوفوریا» برنده آن دوره یوروویژن شد اکنون با ترانه «خالکوبی» بار دیگر در این مسابقات حاضر شد. لورین زینب نورا طلحاوی معروف به «لورین» خواننده سوئدی مراکشی تبار است. او دومین خواننده‌ و نخستین زن است که در تاریخ برگزاری این مسابقات دو بار برنده جایزه شده است.‌

سوئد تاکنون شش بار برنده مسابقات یوروویژن شده است و تنها یک سال از راهیابی به فینال مسابقات بازماند.

اما پس از سوئد، نمایندگان فنلاند و ایتالیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

نماینده کشور فنلاند در این مسابقات با ترانه «چاچاچا» حضور داشت. کریا ۲۹ ساله این ترانه را اجرا کرد و درنهایت رتبه دوم را به دست آورد.

مارکو منگونی نماینده ایتالیا با ترانه «دو زندگی» در جایگاه چهارم ایستاد.

نمایندگان اوکراین در یوروویژن امسال گروه توورچی با آهنگ «قلب فولادی» بودند. قبل از مسابقه فینال پیش‌بینی می‌شد که در جمع پنج اجرای موفق این دوره از مسابقات قرار بگیرند اما درنهایت در رتبه ششم قرار گرفتند. اثر آن‌ها در مخالفت با تهاجم روسیه به اوکراین است.

در سراسر مسابقه فینال نشانه‌های حمایت از اوکراین در حال جنگ مشاهده می‌شد. بااین‌حال برگزارکنندگان مسابقه آواز یوروویژن با درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای سخنرانی او در این برنامه مخالفت کردند.

بااین‌حال اتحادیه پخش‌کننده‌های اروپا که مسئولیت برگزاری و اداره یوروویژن را بر عهده دارد اعلام کرد اجازه دادن به زلنسکی برای سخنرانی در این مراسم با «ماهیت غیرسیاسی این رویداد» در تضاد است.

۲۶ کشور در مرحله پایانی حضور داشتند که به‌ ترتیب روی صحنه رفتند و اجرای خود را به معرض نمایش گذاشتند. مسابقات به این‌گونه است که ۲۰ کشور با حضور در مرحله نیمه‌نهایی با آرای عمومی به فینال راه پیدا کردند اما شش کشور شامل پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا به همراه اوکراین به‌عنوان برنده دوره قبل به‌طور مستقیم به فینال راه پیدا کردند.

اما نمایندگان این ۲۶ کشور با ترتیب اتریش، پرتغال، سوئیس، لهستان، صربستان، فرانسه، قبرس، اسپانیا، سوئد، آلبانی، ایتالیا، استونی، فنلاند، جمهوری چک، استرالیا، بلژیک، ارمنستان، مولداوی، اوکراین، نروژ، آلمان، لیتوانی، اسلونی، کرواسی و بریتانیا روی صحنه رفتند.

گروه اوکراینی «کالوش ارکسترا» سال گذشته تنها سه ماه پس از آغاز جنگ با اجرای آهنگ استفانیا برنده مسابقات یوروویژن ۲۰۲۳ شدند اما به دلیل شرایط جنگی حاکم بر این کشور نتوانستند میزبانی این دوره را بر عهده بگیرند.

بریتانیا سال گذشته رتبه دوم را در این مسابقات کسب کرد بنابراین رقابت‌های امسال در لیورپول برگزار شد.

مسابقات آواز یوروویژن در سال ۱۹۵۶ نخستین دوره خود را برگزار کرد.

کشور برنده چگونه انتخاب می‌شود؟

کشور برنده در مسابقه آواز یوروویژن به‌صورت ترکیبی با نظر هیئت‌داوران ۳۷ کشور و همچنین رأی مستقیم مردم اروپا انتخاب می‌شود.

بالاترین رأی ۱۲ است که از سوی هیئت‌داوران هر کشور به کشوری غیر از کشور خودش تعلق می‌گیرد. در مسابقات امسال هیئت‌داوران ترانه‌های کشورهای سوئد و ایتالیا را به ترتیب جزو سه ترانه برتر شناختند اما رأی مردمی توانست رتبه‌های نهایی را تا حدودی جابجا کند.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

«میخک‌ها» پینا باوش؛ نمایشی درباره عشق‌های شکست‌خورده

مدیر