گروه موسیقی اوکراینی برندۀ مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۲۲ شد

یوروویژن

شصت و ششمین دورۀ مسابقات آواز یوروویژن که در تاریخ ۱۰ ماه مِه در شهر تورین ایتالیا آغازشده بود، پس از هنرنمایی ۲۵ گروه موسیقی از کشورهای مختلف اروپا که به مرحلۀ فینال راه‌یافته بودند، شب گذشته به پایان رسید و گروه موسیقی «کالوش ارکسترا» از اوکراین با آهنگ «استفانیا» توانست برندۀ نهایی این مسابقات شود.

مرحلۀ نهایی مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۲۲، شامگاه شنبه  ۱۴ مه/ ۲۴  اردیبهشت، در شهر تورین ایتالیا برگزار شد و گروه موسیقی اوکراینی «کالوش ارکسترا» با آهنگ «استفانیا» مقام نخست این رقابت‌ها را به دست آورد.

این در حالی است که بر اساس رأی‌ هیئت‌داوران، این گروه اوکراینی در رتبۀ چهارم این دوره از مسابقات آواز یوروویژن قرارگرفته بود اما در پی رأی‌گیری از بینندگان و سرازیر شدن آرای مردمی،  گروه موسیقی اوکراینی «کالوش ارکسترا» سرانجام توانست به‌عنوان برندۀ نهایی این رقابت‌ها معرفی شود.

گفته می‌شود که جنگ در اوکراین و همبستگی کشورهای اروپایی در حمایت از این کشور در مقابل تهاجم روسیه، از عوامل مؤثر در شکستن رکورد آرای مردمی این گروه موسیقی اوکراینی بوده است.

یوروویژن
گروه موسیقی اوکراینی «کالوش ارکسترا» با آهنگ «استفانیا» مقام نخست این رقابت‌ها را به دست آورد.

همچنین از میان ۲۵ گروه موسیقی که از کشورهای مختلف اروپا به مرحلۀ فینال مسابقات یوروویژن ۲۰۲۲ رسیده بودند، گروه «سم رایدر» از بریتانیا، گروه «شانل» از اسپانیا و گروه «کورنلا جاکوبز» از سوئد نیز به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

گروه موسیقی شش‌نفرۀ «کالوش ارکسترا» از اوکراین، با اجرای آهنگ مشهور خود «استفانیا» که تلفیقی از ملودی‌های محلی و موسیقی فولکلوریک اوکراین و موسیقی رپ و هیپ‌هاپ است، برندۀ این دوره از مسابقات یوروویژن شناخته شد.

سلیس نیوز

متن ترانۀ «استفانیا» در اصل به نشانۀ ادای احترام به مادر «اوله پسیوک» رهبر گروه اوکراینی «کالوش» نوشته‌شده بود اما بااین‌حال پس از آغاز جنگ در اوکراین، محتوای ترانه «استفانیا» آن را به سرود ملتی محاصره‌شده تبدیل کرده است زیرا در پی حمله نظامی روسیه به این کشور، این ترانه معنای تازه‌ای یافته است. همان‌طور که در بخشی از ترانه «استفانیا» آمده است: «همیشه راه خانه‌ام را پیدا خواهم کرد، حتی اگر همه جاده‌ها ویران‌شده باشند.»

به‌رسم سنت همیشگی مسابقات یوروویژن، برندگان هرسال میزبان این رویداد هنری در سال بعدی هستند. پیش از آغاز مرحلۀ نهایی مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۲۲، پیش‌بینی‌شده بود که گروه موسیقی «کالوش» به دلیل برانگیختن احساس همدردی عمومی با مردم اوکراین، برندۀ اصلی این رقابت‌ها شود. این سومین بار است که اوکراین برندۀ مسابقۀ آواز یوروویژن می‌شود، این کشور پیش‌ازاین در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲٠۱۶ نیز توانسته بود در این رقابت‌های اروپایی پیروز شود.

مسابقات یوروویژن رقابتی در زمینۀ اجرای آواز بین کشورهای اتحادیه اروپا است که هرسال برگزار می‌شود و هر کشور شرکت‌کننده، یک آهنگ اصلی را برای اجرای زنده تلویزیونی و رادیویی ارسال می‌کند. همچنین آرای مردمی کشورهای شرکت‌کننده نیز در تعیین برندۀ نهایی این مسابقه که از رسانه‌های ملی این کشورها پخش می‌شود، تأثیرگذار است.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

«میخک‌ها» پینا باوش؛ نمایشی درباره عشق‌های شکست‌خورده

مدیر