«آیه‌های زمینی‌» تنها نماینده ایران در جشنواره کن ۲۰۲۳

آیه‌های زمینی‌

فیلمی از زندگی روزمره مردم ایران

فیلم «آیه‌های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی به‌عنوان تنها فیلم بلند ایرانی از میان ۴۰ فیلم معرفی‌شده از سینمای ایران در جشنواره کن امسال پذیرفته شد.

اولین نمایش جهانی آیه‌های زمینی‌ در روز ۲۳ ماه مه با حضور عوامل آن مثل کارگردانان و چند تن از بازیگران در سالن دوبوسی آغاز می‌شود و در روزهای ۲۴ و ۲۵ مه نیز بازپخش خواهد شد.

علی عسگری در سال ۲۰۱۳ با فیلم کوتاه «‌بیشتر از دو ساعت» به بخش مسابقه جشنواره کن راه‌یافته بود و بعداً با فیلم «سکوت» نیز در این بخش شرکت داشت. وی با فیلم‌های بلند «ناپدید شدن» در جشنواره ونیز و «تا فردا» در جشنواره برلین و چندین جشنواره دیگر حضورداشته است.

علیرضا خاتمی نیز که کار خود را با فیلم‌های کوتاه شروع کرده بود با اولین فیلم بلندش «آیه‌های فراموشی» جایزه فیلم‌نامه جشنواره ونیز را در بخش افق‌ها، دریافت کرده است. هر دو کارگردان نیز قبلاً در دوره‌های شش‌ماهه (رزیدانس سینه فونداسیون کن) که در پاریس مستقر است شرکت کرده بودند.

جشنواره کن
هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳

«آیه‌های زمینی» که یادآوری شعری از فروغ فرخزاد است، داستان زندگی روزمره مردمانی از طبقات گوناگون ایران امروز است که در طول روز به دلیل شرایط موجود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این فیلم با دردسرهای یک پدر برای تهیه شناسنامه برای فرزند نوزادش شروع و با مادری که باید برای دختر نوجوانش لباس مناسب برای مدرسه تهیه کند، دنبال می‌شود.

بازیگران فیلم آیه‌های زمینی‌ مجید صالحی، گوهر خیراندیش، فرزین محدث، صدف عسگری، حسین سلیمانی، فائزه راد، بهرام ارک، سروین ضابطیان، ارغوان شعبانی و اردشیر کاظمی هستند.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ مه سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نگاهی به پنج دهه حضور سعید راد در عرصه سینما

مدیر

یاد آن سال‌ها به خیر…

ناصر سهرابی

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر