رمان عاشقانه ژان باپتیست آندره‌آ برنده جایزه ادبی گنکور در سال ۲۰۲۳ شد

ژان باپتیست

«مراقبت از او» چهارمین رمان ژان باپتیست آندره‌آ است

رمان «مراقبت از او» نوشته ژان باپتیست آندره‌آ، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ۵۲ ساله فرانسوی برنده گنکور، معتبرترین جایزه ادبی دنیای فرانسوی‌زبان شد.

هیئت‌داوران آکادمی گنکور روز سه‌شنبه ۱۶ آبان این رمان را از میان چهار رمان نامزد نهایی گنکور پس از اختلافی عمیق و برگزاری چند دور رأی‌گیری انتخاب کردند.

«مراقبت از او» چهارمین رمان آقای آندره‌آ است که پیش‌تر همین رمان، جایزه دیگری را نیز در فرانسه به دست آورده بود.

این رمان حجیم بیش از ۵۰۰ صفحه‌ای یک داستان عاشقانه است که در ایتالیای قرن بیستم می‌گذرد؛ زمانی که این کشور زیر سلطه فاشیسم بود. مادربزرگ پدری آقای آندره‌آ ایتالیایی بود.

ژان باپتیست آندره‌آ تحصیل‌کرده موسسه مطالعات سیاسی پاریس است و اکنون در لندن زندگی می‌کند. او در رمان خود ایتالیای بین دو جنگ جهانی را روایت می‌کند که به ظهور فاشیسم و به قدرت رسیدن موسولینی انجامید.

این نویسنده پس از اعلام نامش به‌عنوان برنده گنکور گفت: «هنر آزادی است. من همیشه به عاشقانه اعتقاد داشته‌ام. عاشقانه هرگز نمرده است.»

ژان باپتیست
«مراقبت از او» چهارمین رمان آقای آندره‌آ است که پیش‌تر همین رمان، جایزه دیگری را نیز در فرانسه به دست آورده بود

«مراقبت از او» دارای دو شخصیت است: میمو که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده و شاگرد یک مجسمه‌ساز است و ویولا اورسینی، از یک خانواده سرشناس که در بحبوحه تحولات فاشیسم در ایتالیا عاشق یکدیگر می‌شوند.

نام برنده جایزه گنکور که قدمتی بیش از صدسال دارد، هرسال در فصل پائیز دریکی از رستوران‌های مرکز پاریس اعلام می‌شود.

ارزش مادی این جایزه، یک چک ۱۰ یورویی است، اما علاوه بر اعتبار برای نویسنده، تضمین‌کننده فروش کتاب به‌ویژه در آستانه جشن‌های سال نوی میلادی در سراسر کشورهای فرانسوی‌زبان نیز هست.

تاکنون نویسندگان سرشناسی چون مارسل پروست، مارگریت دوراس، طاهر بن‌جلون و امین معلوف برنده گنکور شده‌اند. بااین‌حال برخی از نویسندگان بزرگ فرانسوی هرگز به این جایزه دست نیافتند.

گنکور هرگز به یک نویسنده دو بار اهدا نمی‌شود، اما برای تنها بار در تاریخ این جایزه، رومن گری توانست با پنهان کردن نام اصلی خود، برای دومین بار برنده این جایزه شود.

آقای آندره‌آ که کار هنری خود را بیست سال پیش با ساخت فیلم سینمایی آغاز کرده، در سال‌های اخیر به رمان‌نویسی روی آورده و در طول شش سال، چهار رمان منتشر کرده است.

در رمان‌هایی که این نویسنده نوشته، به‌خوبی رابطه میان هنر و ادبیات مشهود است.

او درباره این‌که چرا بعد از سال‌ها تجربه فیلم‌نامه‌نویسی و سینما به ادبیات روی آورده، گفته است: «می‌خواستم چیزی بزرگ‌تر ازآنچه قبلاً نوشته بودم بنویسم. همه محدودیت‌هایی را که در بیست سال کار سینما به خودم تحمیل کرده بودم، پشت سر بگذارم.»

ژان باپتیست

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه انتشار ترجمه جدیدی از «شازده کوچولو»

مدیر