جینا لولوبریجیدا، بازیگر پرآوازه سینمای ایتالیا درگذشت

جینا لولو بریجیدا

جینا لولوبریجیدا، بازیگر اسطوره‌ای سینمای ایتالیا که در دهه پنجاه میلادی به شهرت جهانی رسید، روز دوشنبه ۲۶ دی در ۹۵ سالگی در شهر رم درگذشت.

مدیر برنامه‌های او ضمن اعلام این خبر، جزئیات بیشتری ارائه نداد.

جینا لولوبریجیدا در سپتامبر گذشته برای ترمیم استخوان شکسته در ناحیه ران تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از پایان دوران بستری در بیمارستان اعلام کرد که حالش خوب است و می‌تواند به‌خوبی راه برود.

مجله آمریکایی «تایم» در سال ۱۹۵۴ با چاپ تصویری از این بازیگر ایتالیایی در روی جلد خود، او را به «الهه» تشبیه کرد.

به‌رغم گذشت بیش از نیم‌قرن از دوران اوج شهرت جینا لولوبریجیدا هنوز پیکر آراسته و موهای خرمایی و مجعد او توجه بسیاری را جلب می‌کرد.

 جینا لولو بریجیدا
بازی در فیلم «گوژپشت نتردام» محصول سال ۱۹۵۷ در کنار آنتونی کوئین شهرت و زیبایی او را عالم‌گیر کرد.

«لو لو» لقبی که مردم ایتالیا از روی علاقه به او داده بودند بازیگری در سینمای ایتالیا را چند سال پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز کرد.

جینا لولو بریجیدا علاوه بر کسب مقام «زیباترین زن جهان» به خاطر بازی در فیلمی با همین عنوان در سال ۱۹۵۵، در فیلم‌های موفقی در ایتالیا و هالیوود بازی کرد.

برای بازی در فیلم «سپتامبر بیا» محصول سال ۱۹۶۱ در برابر راک هادسن، جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد.

یکی از اولین موفقیت‌های او در سینمای هالیوود بازی در فیلم «شیطان را بران» محصول سال ۱۹۵۳ به کارگردانی جان هیوستون در کنار همفری بوگارت و جنیفر جونز بود.

بازی در فیلم «گوژپشت نتردام» محصول سال ۱۹۵۷ در کنار آنتونی کوئین شهرت و زیبایی او را عالم‌گیر کرد.

او در سال ۱۹۶۹ برای بازی در فیلم «شب‌به‌خیر خانم کمپل» مهم‌ترین جایزه سینمایی ایتالیا، داوید دی دوناتلو، برای بهترین بازیگر زن نقش اول را دریافت کرد.

این بازیگر اسطوره‌ای با تعداد کثیری از کارگردان‌های مهم سینمایی ایتالیا پس از جنگ ازجمله ماریو مونیچلی، لوئیجی کومنچینی و ویتوریو دِ سیکا همکاری کرد.

در دو مورد از موفق‌ترین فیلم‌های خود در ایتالیا به نام‌های «نان، عشق، حسادت» و «نان، عشق، فانتزی» هر دو محصول سال ۱۹۵۴، در برابر ویتوریو گاسمن، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران مرد سینمای ایتالیا در آن دوران ظاهر شد.

جینا لولو بریجیدا
«لو لو» لقبی که مردم ایتالیا از روی علاقه به او داده بودند بازیگری در سینمای ایتالیا را چند سال پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز کرد.

جینا لولو بریجیدا با شرکت در مسابقات ملکه زیبایی ایتالیا و ظاهر شدن در عکس‌هایی که روی جلد مجلات چاپ می‌شد به‌سرعت موردتوجه سینمای ایتالیا و سینمای بین‌المللی قرار گرفت.

هرچند او در چندین اثر سینمایی درام و جدی ظاهرشده است ولی محبوب‌ترین نقش‌های او در خاطر مردم ایتالیا، حضور در فیلم‌های ساده و کمدی بوده است.

جینا لولو بریجیدا علاوه بر بازیگری، مجسمه‌ساز و نقاش زبردستی بود و درنهایت برای پیگیری هنرهای زیبا سینما را کنار گذاشت.

او در سال ۱۹۷۴ که برای رپرتاژ عکاسی به کوبا رفته بود ۱۲ روز مهمان فیدل کاسترو بود.

جینا لولوبریجیدا در چهارم ژوئیه ۱۹۲۷ در سوبیاکو، شهری زیبا در تپه‌های مشرف‌به پایتخت ایتالیا متولد شد و روز دوشنبه در بیمارستانی در شهر رم درگذشت.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر

گفت‌وگو با کیلیان مورفی برنده بهترین اسکار بهترین بازیگر مرد ۲۰۲۴

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی