Image default

عکس‌های تعطیلات مارتین پار

«مارتین پار» در سال ۱۹۹۱ در جریان سفری به یونان و بازدید از آکروپولیس تعدادی عکس گرفت که چند سال بعد وقتی سراغ آن‌ها رفت متوجه شد رطوبت کار خودش را کرده و شگفت آن‌که عکس‌هایش را به زیبایی تغییر داده است.

مارتین پار عکاس مستند، خبری و مجموعه‌دار انگلیسی است. او به عکس‌های صمیمی، طنزآمیز و نگاه مردم‌نگارانه نسبت به زندگی مدرن شهرت دارد و به ثبت زندگی عادی مردم انگلیس و هم‌چنین مستند نگاری طبقات اجتماعی می‌پردازد.

چشم‌های خطاناپذیر پار در ثبت لحظات غیرمعمول زندگی روزمره، ویژگی متمایز او در فرهنگ بصری معاصر است. رنگ‌های تند و زننده و ترکیب‌بندی‌های مبهم شاخصه‌ی مهم عکس‌های او هستند.

مارتین پار
Martin Parr

مارتین پار در آثارش به مطالعه‌ی ویژگی‌های فرهنگی کشورهای مختلف دنیا از ژاپن تا آمریکا، اروپا و کشور خودش، انگلیس می‌پردازد. مفاهیمی چون اوقات فراغت، روزمرگی، مصرف‌گرایی و ارتباطات، آمیخته با نگاهی کنایی همواره در عکس‌های او دیده می‌شوند.

مارتین پار تابه‌حال بیش از صد کتاب از آثارش را منتشر کرده و کتاب‌های دیگری هم آماده‌ی انتشار دارد. آثار او در نمایش‌های فردی و گروهی بسیاری در سراسر جهان به نمایش درآمده‌اند. او هم‌چنین نمایش گردان رویدادهای مشهوری چون «غریبه و آشنا» در لندن بوده است. در این نمایش آثار عکاسان جهان از انگلستان در سال‌های پس از دهه‌ی سی میلادی موردبررسی قرار گرفت. او در سال ۱۹۹۴ به‌عنوان عضو رسمی آژانس عکس مگنوم شناخته شد. هم‌چنین در پاییز سال ۲۰۱۷ «بنیاد مارتین پار» در بریستول بازگشایی شد.(گزارش تصویری)

مارتین پار
Martin Parr

راه‌آبی برای داشتن اوقاتی خوب… آکروپولیس هم‌اکنون! مجموعه عکس‌های دیدنی پار اخیراً منتشرشده است. مارتین پار می‌گوید: «در ابتدا وقتی متوجه شدم نم و رطوبت به عکس‌هایم آسیب‌زده وحشت کردم بااین‌حال عکس‌ها را خشک کردم و ناگهان دیدم وای چقدر جالب شده‌اند. صادقانه بگویم، آن‌ها بهتر از نسخه اصلی بودند. بعد همه را داخل یک جعبه گذاشتم و فراموششان کردم.»

Martin Parr
مارتین پار

عکس‌های آکروپولیس در اوایل دهه ۹۰ زمانی که مارتین پار در حال فیلم‌برداری از این منطقه بود، گرفته شد، پروژه‌ای که طی آن مناظر کلاسیک اروپا، مانند برج پیزا و کلیسای نتردام پاریس را به تصویر کشید. مارتین پار مشغول بررسی تفاوت بین واقع‌گرایی و اسطوره‌شناسی بود. او از بسیاری از مکان‌های مشهور تاریخی دیدن کرد و نگران این بود که اذحام بازدیدکنندگان باعث تخریب یا فرسایش این مکان‌ها شود و همین موضوع لذت بردن از آن‌ها را غیرممکن می‌ساخت.

مارتین پار
Martin Parr

این عکس‌ها زیر آفتاب سوزان در آتن گرفته‌شده‌اند و برای سال‌ها در جعبه‌ای نگهداری می‌شدند. سال‌ها بعد هنگامی‌که پار سراغشان رفت با شگفتی دید رطوبت رنگ عکس‌ها را دگرگون کرده و شکل‌های متفاوتی به وجود آورده که آن‌ها را به چیزی جالب‌تر تغییر داده و خود سوژه‌ها را به آثار باستانی تبدیل کرده است.

Martin Parr
مارتین پار

اگرچه نخست این تصاویر ازنظر فنی قابل‌قبول نبودند اما دگرگونی تصادفی و شگفت‌انگیز آن‌ها مارتین پار را تشویق کرد حاصل کارش را به نمایش عمومی بگذارد.

مارتین پار
Martin Parr

نگاه مارتین پار به ویژگی‌های زندگی معمولی، بیش از ۴۰ سال است که او را به نماینده‌ای متمایز در فرهنگ بصری تبدیل کرده است.

مارتین پار
Martin Parr

پار که به دلیل استفاده از رنگ‌های تند و ترکیب درونی شناخته‌شده است، ویژگی‌های فرهنگی را در سراسر جهان موردمطالعه قرار داده است.

مارتین پار
Martin Parr

پار می‌گوید: «دوست دارم با عکاسی از واقعیت داستان بسازم، سعی می‌کنم این کار را با در نظر گرفتن حساسیت طبیعی جامعه و تغییر دادن [آن] انجام دهم.»

مارتین پار
Martin Parr

آیتم های مشابه

دنیای کمدی حیات‌وحش

مدیر

جشنواره هنر خیابانی لیون

مدیر

گزارش تصویری: بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲

مدیر