هشتمین نمایشگاه سالانه «آوت سایدر آرت»

آوت سایدر آرت

هنرمندان خود آموخته

قبل از پرداختن به این نمایشگاه، ضروری است تعریف کوتاهی از هنر آوت سایدر آرت (outsider Art) داشته باشیم و این که چطور از این هنر خودآموخته آثاری زیبا و قابل تامل خلق شده است.

آوت سایدر آرت به هنری گفته می شود که خارج از اسلوب و قواعد دانشگاهی، کاملا غریزی توسط هنرمندانی که عموما بی سواد و غیرحرفه ای هستند خلق می شود.

هنرمندان این سبک خود، آثارشان را به‌هیچ‌عنوان، اثر هنری نمی‌دانند و به دنبال خلق  سبک خاصی نیستند زیرا هیچگونه  آموزشی در این رابطه ندیده‌ و در هیچ یک از مراکز هنری و دانشگاهی حضور نداشته و تحت تأثیر هیچ سبک و جریان خاص هنری نبوده اند.

آوت سایدرآرت
هنرمندان این سبک خود، آثارشان را به‌هیچ‌عنوان، اثر هنری نمی‌دانند و به دنبال خلق سبک خاصی نیستند

از آنجا که هنرمند آوت سایدر آرت از اطراف خود الهام می‌گیرد، در برخورد با رویدادها و عوامل طبیعی و پیرامون زندگی خویش آثاری را خلق می‌کند  که قابل جعل نیست. این هنرمندان سعی دارند تجربیات و یافته های خود از پیرامون  زندگی شان را به تصویر بکشند و به دنبال جلب توجه یا حتی برگزاری نمایشگاه نیستند. یک هنرمند اوت سایدر آرت برای خلق آثار خود به غریزه اش اکتفا می کند و همین منجر به خلق آثار منحصر به فردی شده که نظر گالری داران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

اگرچه همیشه بین گالری داران در مورد این هنرمندان اختلاف نظر وجود داشته و عده ای این آثار را فاقد ارزش هنری و غیر حرفه ای می دانند اما این هنر به ویژه در سال های اخیر در بین مجموعه داران دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

آوت سایدرآرت
از آنجا که هنرمند اوت سایدر آرت از اطراف خود الهام می‌گیرد، در برخورد با رویدادها و عوامل طبیعی و پیرامون زندگی خویش آثاری را خلق می‌کند که قابل جعل نیست

عموما این هنرمندان شخصیتی درون گرا و منزوی دارند و گاهی حتی افرادی هستند که دچار اختلالات روحی و روانی اند و آثارشان را خارج از جریان اصلی عصر خود بوجود آورده اند و اغلب هنرشان نمایانگر حالت های روحی و روانی یا حتی جهان ذهنی فانتزی شان است اما آنچه مسلم است وجه مشترک این آثار صداقت آن هاست می توان گفت کودک درون این هنرمندان بیدار است و آنچه که خلق می شود تصاویری از ناخودآگاه اوست که فضایی سوررئالیستی بوجود می آورد.

هنرمندان آوت سایدر آرت معمولا با هر آنچه به دستشان می رسد برای خلق اثرشان استفاده می کنند، از جمله گل، چوب، مفتول های فلزی، انواع رنگ های طبیعی و صنعتی و… که این نشان دهنده نیاز شدید هنرمند به خلق یک اثر هنری است.

نمایشگاه سالانه
نزدیک به یک دهه است که نمایش سالانه این هنرمندان در ایران برگزار می شود و توجه مجموعه داران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است

امروزه یکی از جریانات مهم هنری ایران هنر آوت سایدر آرت است و نزدیک به یک دهه است که نمایش سالانه این هنرمندان در ایران برگزار می شود و توجه مجموعه داران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است، هشتمین نمایشگاه این جریان هنری در گالری محسن از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۰با گردآوری مرتضی زاهدی برگزار شد، هنرمندان این دوره از نمایشگاه داوود کوچکی، سلیم کرمی، مکرمه قنبری، محمود خان، ناخدا عبدالرسول فریبی، محمدبنی سی، جمشید امین فرد، کاظم ای زی، سی‌سی، نازنین طیبه، عباس محمدی اروجه، ابوالفضل امین، بابک شریعتی، لیمو احمدی و با معرفی فاطمه خداوند، محسن عسگری، فاطمه علی شاه بودند.

 

 

هنر

درباره نویسنده
نیره مبینی پور
نیره مبینی‌پور
دبیر بخش هنرهای تجسمی

نیره مبینی پور، دانش‌آموخته‌ی دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی، استادیار گروه هنر دانشگاه آزاد، پژوهشگر برتر استان، نویسنده و پژوهشگر هنرهای تجسمی است. تخصص اصلی تجسمی در زمینه نقاشی است و شرکت در نمایشگاه‌ها و حضور در جشنواره‌های ملی را در سوابق خود دارد.

آیتم های مشابه

نگاهی به نمایشگاه آنتونی گورملی در گالری «وایت کیوب»

مدیر

خطوط گسل؛ یادداشتی درباره نمایشگاه انفرادی فرنیاز ذاکر

مدیر

نگاهی به نمایشگاه پته‌دوزی‌های سارا سلیمانی قشقایی

مدیر