اوپنهایمر ۲۰۲۳ Oppenheimer

اوپنهایمر 2023

معرفی فیلم‌های پرفروش جهان

امتیاز فیلم در سایت آی ام دی بی: ۸/۸ *

فروش فیلم: ۲۴۲ میلیون دلار

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: کیلیان مورفی، فلورنس پیو، دیوید کرامهولتز، امیلی بلانت، گری اولدمن، رابرت داونی جونیور، جک کوید، مت دیمون، جیمز رمار و کنت برانا

محصول: انگلستان

ژانر: بیوگرافی، تاریخی، درام

داستان فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳:

فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳، بازگویی داستان تلخ و دهشتناک ساخت و استفاده آمریکا از بمب‌های اتمی برای شکست کشور ژاپن در طول جنگ جهانی دوم است.

فیلم با تمرکز بر نقش فیزیکدان آمریکایی، جی رابرت اوپنهایمر (کیلیان مورفی) به داستان شکل‌گیری بمب اتم و انحراف آن از مسیر اولیه‌اش می‌پردازد. این فیلم با الهام از کتاب برنده پولیتزر «پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر»، نوشته‌ی کای برد و مارتین جی شروین، داستان دانشمند مرموز پروژه منهتن را روایت می‌کند که در ساخت بمب اتمی و تغییر مسیر جنگ جهانی دوم نقش اصلی را داشت.

سال ۱۹۴۵ دانشمندان در نیومکزیکو به سفارش دولت ایالات‌متحده که خود را در یک رقابت هسته‌ای با نازی‌ها می‌دید، یک بمب آزمایشی با نام رمز ترینیتی را منفجر کردند. اختراع آن‌ها بعداً برای پایان دادن به جنگ مورداستفاده قرار گرفت، زمانی که بمب اتمی بر شهرهای ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی پرتاب شد که تأثیر ویرانگری داشت.

اوپنهایمر 2023
فیلم با تمرکز بر نقش فیزیکدان آمریکایی، جی رابرت اوپنهایمر به داستان شکل‌گیری بمب اتم و انحراف آن از مسیر اولیه‌اش می‌پردازد

در حاشیه فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳:

اکران هم‌زمان دو فیلم «باربی» و «اوپنهایمر» رونق تازه‌ای به گیشه سینمای جهان داد و پیش‌بینی می‌شد رقابت تنگاتنگی بین این دو فیلم به وجود بیاید اگرچه همین‌طور هم شد اما باربی فعلاً یکه‌تاز است و بعید به نظر می‌رسد فیلم نولان به جایگاه نخست باکس آفیس بازگردد.

آوازه شهرت کریستوفر نولان و حواشی فیلم جدیدش اوپنهایمر همه را به وجد آورده بود تا اطلاعات جدیدی از فیلم به دست بیاورند.

اطلاعاتی هم که هرازگاهی کمپانی یونیورسال از فیلم منتشر می‌کرد به این کنجکاوی دامن می‌زد ازجمله اینکه فیلم اوپنهایمر با ترکیب دوربین‌های نگاتیوی آی‌مکس ۶۵ میلی‌متری و لارج‌فرمت ۶۵ میلی‌متری گرفته می‌شود تا بالاترین کیفیت تصویری را داشته باشد.

یا خبر دیگری که کریستوفر نولان یک انفجار هسته‌ای را بدون جلوه‌های ویژه در اوپنهایمر بازسازی کرده است، همه‌ی این‌ها به کنجکاوی‌ها می‌افزود تا اینکه سرانجام پس از ماه‌ها فیلم پر سروصدای «اوپنهایمر» در سینماهای جهان اکران شد. فیلمی که ساخت منحصربه‌فردش توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

موفقیت جهانی فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳

فیلم «اوپنهایمر» دوازدهمین ساخته کریستوفر نولان که به‌افتخار فیزیکدان سازنده بمب اتمی «رابرت اوپنهایمر» نام‌گذاری شده، از روز ۱۹ ژوئیه در سینماهای دنیا به نمایش درآمده است.

مطابق آمار پایگاه «راتن تومیتو»، ۹۴ درصد از مجموع بیش از ۳۰۰ نقد نوشته‌شده بر این فیلم از آن تمجید کرده‌اند. منتقدان، اوپنهایمر را دارای «ضرباهنگی بی‌رحمانه و جزئیاتی جنون‌آمیز» دانسته‌اند به‌نحوی‌که تماشاگر را «میخکوب» می‌کند.

کریستوفر نولان کارگردان بریتانیایی-آمریکایی با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری پروژه مخفی ساخت بمب اتمی در سال‌های ۱۹۴۲ را که با مشارکت ۵ هزار محقق و دانشمند، در لوس‌آلاموس منطقه‌ای دورافتاده در نیومکزیکو انجام شد به تصویر کشیده است.

اوپنهایمر 2023
اکران هم‌زمان دو فیلم «باربی» و «اوپنهایمر» رونق تازه‌ای به گیشه سینمای جهان داد

استفاده خلاقانه از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای در فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳

یکی از شاهکارهای بصری فیلم اوپنهایمر بازسازی صحنه آزمایش هسته‌ای «ترینیتی»، نخستین آزمایش انفجار سلاح هسته‌ای در سال ۱۹۴۵، به‌صورت عملی و واقعی است. کاری که کریستوفر نولان برای انجام آن از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای (CGI) که معمولاً ساده‌تر و راحت‌تر هستند، استفاده نکرده است.

نولان به‌عنوان کارگردانی شناخته می‌شود که درصحنه‌های تأثیرگذار فیلم‌هایش، نظیر ربودن هواپیما در وسط پرواز در «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و مبارزه با جاذبه صفر در «تلقین»، جلوه‌های عملی و واقعی را به فناوری پرده سبز و تکنیک‌های کامپیوتری برای بازآفرینی صحنه‌ها ترجیح داده است.

وی اعتقاد دارد که خلق لحظات به‌صورت واقعی باورپذیرتر است و با استفاده از جلوه‌‌های ویژه کامپیوتری نمی‌توان صحنه را به‌درستی به تصویر کشید.

برای بازآفرینی صحنه انفجار ترینیتی نولان به همراه اندرو جکسون، ناظر جلوه‌های ویژه فیلم و برنده جایزه اسکار، یک بمب واقعی را در سر صحنه در صحرای «خورنادا دل موئرتو» نیومکزیکو منفجر کردند

تصمیم برای منفجر کردن یک بمب واقعی در فیلم اوپنهایمر نیز به دلیل همین تمایل وی برای به تصویر کشیدن حقیقی وحشت و عذاب حاصل از آزمایش هسته‌ای ترینیتی بوده است.

برای بازآفرینی صحنه انفجار ترینیتی نولان به همراه اندرو جکسون، ناظر جلوه‌های ویژه فیلم و برنده جایزه اسکار، یک بمب واقعی را در سر صحنه در صحرای «خورنادا دل موئرتو» نیومکزیکو منفجر کردند.

برای تولید صحنه نور خیره‌کننده و توده‌های قارچ گونه آتش و دود بمب اتم، یک مخلوط شیمیایی خاص شامل بنزین، نفت، پودر آلومینیوم، فلزهای منیزیم و دیگر مواد ترکیب شدند.

نولان در این خصوص می‌گوید: «جلوه‌های ویژه کامپیوتری ایمن هستند درحالی‌که این صحنه نمی‌تواند ایمن باشد. نگاه کردن به آن نمی‌تواند راحت باشد. باید گاز بگیرد، باید هم‌اندازه زیبا و خطرناک باشد.»

کریستوفر نولان برای درگیر کردن هرچه بیشتر بازیگران باحال و هوای صحنه، سنگرهایی در اطراف انفجار واقعی ایجاد کرد تا تنش حاصل از محیط به شخصیت‌ها منتقل شود و احساس واقعی‌تری داشته باشند.

سازندگان فیلم همچنین برای ضبط صحنه‌‌های منحصربه‌فرد با فناوری آی‌مکس، فرمت ۷۰ میلی‌متری فیلم‌های سینمایی، تکنیک‌های تازه‌ای ابداع کردند و دوربین‌هایی مخصوصی ساختند. حلقه آی‌مکس فیلم اوپنهایمر ۱۸ کیلومتر طول و ۲۷۲ کیلوگرم وزن دارد.

اوپنهایمر 2023
فیلم اوپنهایمر در هند که اولین آزمایش هسته‌ای خود را در سال ۱۹۷۴ انجام داد، با استقبال خوبی مواجه شده

واکنش منفی راست‌گرایان هندو به فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳

در میانه اکران فیلم اوپنهایمر، یک صحنه از این فیلم جنجال‌هایی را در میان راست‌گرایان هندو در هند به راه انداخت به‌طوری‌که برخی از آن‌ها خواستار تحریم فیلم و حذف یک صحنه معاشقه شده‌اند.

فیلم اوپنهایمر در هند که اولین آزمایش هسته‌ای خود را در سال ۱۹۷۴ انجام داد، با استقبال خوبی مواجه شده و مردم برای تماشای آن به سینماها هجوم آورده‌اند به‌نحوی‌که فروش آن در افتتاحیه آخر هفته به ۳ میلیون دلار رسیده است.

این رقم حدود ۳ برابر فروش فیلم باربی محسوب می‌شود که هم‌زمان با اوپنهایمر اکران شده است.

اوپنهایمر در زندگی خود به هندوئیسم و آموزه‌های آن علاقه زیادی داشت و حتی زبان سانسکریت را نیز به‌صورت خودآموز فراگرفت. جمله به‌کاررفته در فیلم در واقعیت، دو دهه بعد از بمب آزمایشی ترینیتی توسط رابرت اوپنهایمر در یک مصاحبه گفته شد.

او در آن مصاحبه گفته بود پس از انفجار بمب «ما می‌دانستیم که دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود. چند نفر خندیدند، چند نفر گریه کردند، بیشتر افراد ساکت بودند. جمله‌ای از بهاگاواد گیتا را به خاطر آوردم که می‌گفت اکنون من خودِ مرگ شده‌ام، ویرانگر دنیا‌ها».

Oppenheimer 2023
کریستوفر نولان و کیلیان مورفی

کریستوفر نولان کیست؟

کریستوفر جاناتان جیمز نولان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده بریتانیایی است.

او سازنده موفق‌ترین فیلم‌های این سال‌هاست. آثار او تاکنون بیش از ۴ میلیارد دلار فروخته‌اند و ۲۶ نامزدی اسکار به دست آورده‌اند. بعد از ساخت فیلم «تعقیب» (۱۹۹۸)، نولان با ساخت «یادگاری» (۲۰۰۰) همه‌ی نگاه‌ها را به‌سوی خود جلب کرد.

موفقیت کریستوفر نولان در ساخت فیلم‌های مستقل، شانس ساخت فیلم‌های «بی‌خوابی» (۲۰۰۲) و «حیثیت» (۲۰۰۶) را به وجود آورد که هر دو هم در گیشه و هم در نظر منتقدان موفق بودند. او همچنین خالق سه‌گانه «شوالیه تاریکی» که ازنظر تجاری و نقد موفق بود، فیلم علمی تخیلی «تلقین» (۲۰۱۰) و «بین ستاره‌ای» (۲۰۱۴) است.

کریستوفر نولان فیلم‌نامه اغلب آثارش را همراه با برادرش، جاناتان نوشته و کمپانی سینکاپی فیلمز را با مشارکت همسرش، اما توماس تأسیس کرده است.

فیلم‌های نولان حول مفاهیم و ایده‌های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف‌پذیری حافظه و هویت شخصی می‌گردد.

کریستوفر نولان از آن دسته کارگردان‌هایی است که ترجیح می‌دهد فیلم‌هایش در استودیو فیلم‌برداری نشوند و در مکان‌های طبیعی این کار انجام شود.

اوپنهایمر 2023
اوپنهایمر ۲۰۲۳

نقد فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳

بررسی آرا نویسندگان و منتقدان سینما درباره فیلم اوپنهایمر ۲۰۲۳

اما بپردازیم به آرا نویسندگان و منتقدان سینما درباره فیلم اوپنهایمر که اغلب آن‌ها رویکرد بسیار مثبتی با ساخته جدید کریستوفر نولان داشته‌اند.

فیلمی بسیار زیبا و لذت‌بخش

آن هورنادی، منتقد واشینگتن پست با ستایش از فیلم اوپنهایمر نوشته: «نولان به‌عنوان فیلم‌ساز در اوج قله قدرت خود ایستاده و از مهارت‌های خود نه‌فقط برای سرگرم کردن و شگفت‌زده کردن، بلکه برای بردن مخاطب به فصلی از تاریخ استفاده می‌کند. دوره‌ای که شاید به نظر خیلی از آن گذشته، اما او کاری می‌کند فکر کنیم همه‌چیز همین دیروز اتفاق افتاده است. او اثری بسیار زیبا، بسیار لذت‌بخش و کاملاً تماشایی ساخته است. نولان صرفاً زندگی جی رابرت اوپنهایمر را به تصویر نکشیده، بلکه مسئله‌ای را مطرح کرده که او خود آن را مطرح کرده و سپس تلاش کرده به آن خاتمه دهد.»

یک اتفاق سینمایی بزرگ

دیوید رونی، نویسنده هالیوود ریپورتر با شگفتی از اوپنهایمر یادکرده و نوشته: «این‌یک اتفاق سینمایی بزرگ، پرطرفدار و جدی است؛ از نوعی که اکنون تقریباً دیگر شاهدشان نیستیم. این اثر به‌طور کامل به درگیری‌های درونی یک شخص بزرگ و نابغه می‌پردازد که در عین تمام صفات خوب، بی‌نقص نیست. میراث او به خاطر دستاوردی که نظرات دوگانه‌ای به وجود آورده و در کتاب‌های تاریخ تثبیت‌شده، برای بسیاری حالتی پیچیده به خود گرفته است.»

اوپنهایمر 2023
یکی از شاهکارهای بصری فیلم اوپنهایمر بازسازی صحنه آزمایش هسته‌ای «ترینیتی»، نخستین آزمایش انفجار سلاح هسته‌ای به‌صورت عملی و واقعی است

یک فیلم پیچیده

جانی اولکسینسکی، منتقد نیویورک پست فیلم را اثری کمیاب معرفی کرده و نوشته: «فیلم اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان بزرگ یکی از آثار کمیاب است. یک فیلم پیچیده و جذاب که برای بزرگ‌سالان ساخته‌شده و کاری می‌کند هیچ‌کس نگوید: صبر می‌کنم وقتی روی سرویس‌های استریمینگ منتشر شد به سراغ‌اش بروم.»

فیلمی تکان‌دهنده

جیک کویل، نویسنده آسوشیتدپرس در یادداشت خود اوپنهایمر را یک اثر تکان‌دهنده نامیده و نوشته: «فیلم اوپنهایمر از کریستوفر نولان یک اثر تکان‌دهنده تاریک است و صحنه‌هایی زیبا که با چاشنی حس اضطراب همراه است را ارائه می‌دهد و یک شکاف ابدی در تاریخ بشر ایجاد می‌کند.»

اوپنهایمر 2023
کریستوفر نولان از آن دسته کارگردان‌هایی است که ترجیح می‌دهد فیلم‌هایش در استودیو فیلم‌برداری نشوند

یک دستاورد بزرگ

پل بردشاو، منتقد ان ام ای فیلم اوپنهایمر را یک بازسازی صرف تاریخی نمی‌داند و نوشته: «اوپنهایمر صرفاً نمایش کامل زندگی مرد پشت بمب اتم نیست، بلکه فیلم یک دستاورد بزرگ و بالغانه در فیلم‌سازی است. در این سال‌ها نولان هنر ساخت آثار پرفروش را به کمال رسانده و دست به ساخت حماسه‌هایی فوق‌العاده زده که نشان از هوش فیلم‌ساز دارند و کاری می‌کنند که مخاطب تمام توجه خود را جمع کند. این آثار در هیچ جا به‌غیراز سینما، بدون حواس‌پرتی قابل‌تماشا و درک نیستند؛ اما به‌طورکلی این اثر بزرگ‌تر از بقیه به نظر می‌رسد.»

فیلمی قابل‌تأمل

دن جولین، منتقد امپایر فیلم اوپنهایمر را فیلم قابل‌تأمل نامیده و نوشته: «یک کار مبتنی بر بررسی استادانه شخصیت از یک کارگردان بزرگ که سطحی جدید را به نمایش می‌گذارد. فیلمی که فقط آن را تماشا نمی‌کنید، بلکه باید درباره آن تأمل‌کنید.»

هنر فیلم‌سازی

راس بونایم، نویسنده کولیدر فیلم اوپنهایمر را اثری ارزشمند می‌داند و نوشته: «اوپنهایمر نه‌فقط برای نولان، بلکه برای تمام دست‌اندرکاران یک دستاورد به‌حساب می‌آید. این اثر ازجمله فیلم‌هایی است که کاری می‌کند از هر نظر قدر هنر فیلم‌سازی را بدانید و شما را به تعجب وامی‌دارد از این‌که چطور ممکن است همه‌چیز به این خوبی کنار هم قرارگرفته باشند.»

اوپنهایمر 2023
کیلیان مورفی در نقش اوپنهایمر بهترین بازی زندگی‌اش را به نمایش گذاشته است

شعر حماسی

استفان زاکارک، منتقد تایم کریستوفر نولان را کارگردان متخصصی می‌داند و نوشته: «او با بیان داستان فیزیکدان نظری نابغه و معمار بمب اتمی، جی رابرت اوپنهایمر – با درخشندگی تقریباً ماورایی، توسط کیلیان مورفی، تمایز بین عظمت و بزرگی را محو می‌کند. هم سوژه او و هم بازیگر اصلی او می‌توانند در مقیاس بزرگ رویکرد او بایستند، پس چرا او نباید به سمت شکست برود؟ بنابراین تعداد کمی از فیلم‌سازان می‌دانند که چگونه می‌توانند تصاویری به این بزرگی درباره موضوعات بزرگ‌سال بسازند یا می‌توانند بسازند. نولان داستان اوپنهایمر را به شکلی شبیه شعر حماسی شکل می‌دهد و نه‌تنها بر مشهورترین دستاورد او، بلکه بر هر چیزی که پس‌ازآن برای او اتفاق افتاد تمرکز می‌کند. نولان شاید حتی بیشتر به اوپنهایمر به‌عنوان یک میهن‌پرست پیچیده و پرسشگر علاقه دارد.»

بازی کیلیان مورفی خیره‌کننده است

رابی کالین، نویسنده تلگراف ضمن ستایش از بازی کیلیان مورفی نوشته: «پرتره نولان از پدر بمب هسته‌ای یک پیروزی است، مثل‌اینکه شاهد شکافته شدن خود تاریخ باشیم. اوپنهایمر فیلمی است که هم‌زمان در صمیمی‌ترین و کیهانی‌ترین مقیاس‌ها کار می‌کند. هم یک ترن هوایی پرسرعت است و یک پرتره معنوی تکان‌دهنده؛ یک اثر تاریخی غالباً با تفکر کلاسیک که فقط نولان می‌توانست آن را بسازد. مورفی چهل‌وهفت‌ساله در نقش اوپنهایمر از اوایل بیست‌سالگی تا اواخر پنجاه‌سالگی، بهترین بازی زندگی‌اش را به نمایش گذاشته است و بدن اوپنهایمر را با اروتیسم عصبی هیجان‌انگیز و صدای او را با آهنگی پرشور که شما را به یاد [همفری] بوگارت می‌اندازد، بازی کرده است. او در نقش ویرانگر تمام دنیا خیره‌کننده است.»

اوپنهایمر 2023

آیتم های مشابه

وانکا ۲۰۲۳ Wonka

حسین تقی پور

قاتلان ماه کامل (۲۰۲۳) Killers of the Flower Moon

حمیده وطنی

نگهبانان کهکشان ۳ (۲۰۲۳) Guardians of the galaxy vol 3

حمیده وطنی