«اوپنهایمر» به روایت کریستوفر نولان

اوپنهایمر 2023

اوپنهایمر یکی از دراماتیک‌ترین داستان‌هایی است که می‌شناسم 

«اوپنهایمر»، فیلم جدید و پرسروصدای کریستوفر نولان، کارگردان مشهور سینما به موضوع جنجالی دیگری می‌پردازد که انتظار می‌رود گیشه‌ها را تسخیر کند.
کریستوفر نولان در این فیلم به سراغ جی‌. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری آمریکایی رفته است که در جریان جنگ جهانی دوم بر ساخت بمب اتمی نظارت داشت.
این اثر دلهره‌‌آور بیولوژیکی بر اساس بیوگرافی «پرومته آمریکایی» نوشته کای برد و مارتین. جی. شروین ساخته شده است که در سال ۲۰۰۵ بسیار پرفروش بود.
در اوپنهایمر ستاره‌های بزرگی مانند مت دیمون، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، رامی ملک، گری اولدمن، و کیلیان مورفی به هنرنمایی می‌پردازند. کیلین مورفی نقش شخصیت اصلی یعنی اوپنهایمر را بازی می‌کند که به «پدر بمب اتمی» شهرت داشت.

کریستوفر نولان همراه با کیلیان مورفی در گفت‌وگوی مشترکی با رویترز درباره این فیلم توضیحاتی دادند.
نولان می‌گوید: «داستان اوپنهایمر یکی از دراماتیک‌ترین داستان‌هایی است که می‌شناسم و جنبه‌های مختلفی دارد که آن را بسیار جذاب می‌کند.»

او در ادامه افزود: «فکر کردم که تماشاگران را به آنجا ببرم و با این شخصیت‌ها در آن اتاق باشیم، زیرا آنها باید این تصمیمات وحشتناک را می‌گرفتند که دنیایی را که ما اکنون در آن زندگی می کنیم، تعریف می‌کند. چه رویداد دراماتیک قابل توجهی برای جذب تماشاگران.»
اوپنهایمر، ریاست آزمایشگاه مخفی «لوس آلاموس» را بر عهده داشت که در زمان فرانکلین دی. روزولت رئیس جمهوری وقت آمریکا به عنوان بخشی از پروژه «منهتن» برای ساخت نخستین بمب اتمی تأسیس شد.

او پیش از استفاده از این سلاح در بمباران شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، بر انفجار بمب اتمی در صحرای نیومکزیکو با نام رمز «ترینیتی» نظارت کرد.
کیلین مورفی که به واسطه بازی در سریال «پیکی بلایندرز» به شهرت زیادی رسیده، در گذشته با کریستوفر نولان کار کرده است. او می‌گوید: «اطلاعات زیادی در مورد اوپنهایمر وجود دارد، وظیفه من به عنوان یک بازیگر، دنبال کردن انسانیت، احساسات و پیچیدگی اخلاقی این شخصیت است.»
کیلین مورفی در ادامه افزود: «بنابراین من واقعاً زمان زیادی را روی فیزیک تلف نکردم، کمی این کار را کردم. اما این مردی بود که دنبالش بودم.»

کریستوفر نولان با روایت‌های مفهومی و سبک بصری خاص خود در آثاری مانند «تلقین»، «تنت»، و مجموعه فیلم‌های بتمن شناخته می‌شود.
رابرت داونی جونیور با ابراز خرسندی از بازی در این فیلم می‌گوید: «اوپنهایمر به نوعی ملغمه‌ای از تمام فیلم‌های کریس نولان است که همگی به بیانیه‌ای عمیق منجر شده‌اند، اما اثر سرگرم‌کننده هیجان‌انگیزی است.»
کریستوفر نولان اخیرا اعلام کرد که صحنه انفجار بمب اتمی را بدون استفاده از جلوه‌های کامپیوتری بازسازی کرده است که با توجه به ابعاد چنین انفجاری تجربه چالش‌برانگیزی بود.
اکران این فیلم سه ساعته از ۲۰ ژوئیه در آمریکا و سایر کشورهای جهان آغاز می‌شود.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر