ستایش منتقدان از فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان

اوپنهایمر 2023

نخستین واکنش‌ها به فیلم جدید کریستوفر نولان

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) اکران شد. اولین اکران این فیلم سه‌ساعته تاریخی در پاریس بود و تحسین منتقدان را برانگیخت.

کیلیان مورفی در این فیلم نقش جی. رابرت اوپنهایمر را بازی می‌کند که به پدر بمب اتم معروف است. علاوه بر مورفی، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون، فلورانس پیو و رامی مالک در این فیلم بازی کرده‌اند.

به گزارش دیلی میل، اولین واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی از جانب روزنامه‌نگارانی بود که فیلم کریستوفر نولان را دیده بودند.

موفقیتی چشمگیر

لینزی بار، روزنامه‌نگار حوزه فیلم در آسوشیتدپرس، اوپنهایمر را «موفقیتی چشمگیر» خواند و در توییتی نوشت: «صحبت از چیزی به این فشردگی در چیزی به مسخرگی یک توییت یا رشتو سخت است اما اوپنهایمر واقعاً یک درام جدی و فلسفی و به همان پرتنشی و هیجان‌انگیزی فیلم دانکرک است؛ و آن لحظه مهم‌ــ آن لحظه‌ــ اعجاب‌انگیز است.»

تا تیتراژ پایانی گریه کردم

رابی کالین، منتقد فیلم از نشریه تلگراف، در توییتر نوشت: «مرددم در مورد اوپنهایمر ساکت بمانم یا بیایم و بگویم معرکه بود و مغزم را مثل هسته‌اتم شکافت و کل فیلم تا تیتراژ پایانی گریه کردم.»

فیلم‌سازی بی‌نقص

جاش هوروویتز، مجری پادکست «خوشحال غمگین سردرگم» نوشت: «اوپنهایمر اگر نگوییم بهتر اثر نولان، یکی از بهترین آثارش است؛ و این نظر از طرف یکی از تحسین‌کنندگان بزرگ نولان است. این فیلم را دو بار دیدم. فیلم‌سازی بی‌نقص در بالاترین سطح. کیلیان مورفی نقشی را گرفته است که لیاقتش را دارد. عاشق کار داونی شدم. این یکی توجه‌تان را می‌طلبد.»

او در ادامه به تحسین داونی پرداخت و نوشت: «آماده فصلی پر از جایزه برای رابرت داونی جونیور هستم. کارش در اوپنهایمر درخشان است و یادآور موضوعی که نیاز به یادآوری ندارد، او یکی از بهترین بازیگران و ستارگان فیلم است.»

 کریستوفر نولان
اوپنهایمر رئیس آزمایشگاهی بود که در جریان جنگ جهانی دوم، در چارچوب پروژه فوق سری منهتن، بمب اتم را ساخت

فیلمی قوی

سایمون تامسون، روزنامه‌نگار حوزه سینما و تلویزیون، در توییتی نوشت: «اوپنهایمر فیلمی قوی است. بازی بی‌نقص شایسته جایزه کیلیان مورفی یک سرو گردن بالاتر از نقش‌های قبلی است. تمام بازیگران این مجموعه پرستاره روی نقششان سوارند. این اثر فراموش‌نشدنی کریستوفر نولان فوق‌العاده است و اجرای ایده او از لنز دوربین هویته ون هویتما نفس‌گیر است.»

یک درام تاریخی پیچیده

بیلج ایبری، منتقد فیلم، می‌گوید: «اوپنهایمر… باورنکردنی است. رعب‌آور واژه‌ای است که مدام توی ذهنم می‌آید. یک درام تاریخی پیچیده با سرعت بی‌‌امان و جزئیات دیوانه‌وار که اوج می‌گیرد و اوج می‌گیرد و اوج می‌گیرد تا این‌که نولان با حیرت‌انگیزترین و شوکه‌کننده‌ترین شیوه ممکن پتک را فرود می‌آورد.»

فیلمی هیجان‌انگیز

جاناتان دین از ساندی تایمز این فیلم را «جسورانه» و «خلاقانه» می‌خواند و می‌نویسد: «کاملاً مجذوب اوپنهایمر شدم، فیلمی فشرده، ناطق و هیجان‌انگیز که بخشی در مورد بمب است و بیشتر در مورد این‌که محکوم‌به فناییم.»

حیرت‌زده‌ام

مت میتام، از مجله «توتال فیلم»، هم به‌شدت تحت تأثیر اثر نولان قرارگرفته است. او در توییتر نوشت: «اوپنهایمر حیرت‌زده‌ام کرد: شخصیت‌پردازی در عالی‌ترین سطح، با بازی برجسته کیلیان مورفی. یک درام تاریخی باشکوه اما با سلیقه خاص و متمایز نولان: کشش، ساختار، درجه، طراحی صدای شگفت‌انگیز، جنبه‌های بصری استثنایی. معرکه.»

کریستوفر نولان
اوپنهایمر اقتباسی از کتاب «پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر» نوشته کای برد و مارتین جی. شروین است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد

فیلمی محبوب

السا کسلسی، از نشریه ورایتی، نیز در توییتی نوشت: «یک نشانه که تماشاگران فرانسوی اوپنهایمر را دوست داشتند این است که پس از پایان فیلم مدت زیادی جلوی سینمای گران رکس ایستادند تا درباره‌اش صحبت کنند!»

اوپنهایمر رئیس آزمایشگاهی بود که در جریان جنگ جهانی دوم، در چارچوب پروژه فوق سری منهتن، بمب اتم را ساخت.

این فیلم اقتباسی از کتاب «پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی. رابرت اوپنهایمر» نوشته کای برد و مارتین جی. شروین است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.

این کتاب که برنده جایزه پولیتزر شد، به جزئیات زندگی شخصی و زمانی می‌پردازد که اوپنهایمر در دهه ۱۹۴۰ مدیریت پروژه منهتن را بر عهده داشت.

اوپنهایمر از ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ در سینماهای آمریکا اکران می‌شود و هم‌زمان با اکران عمومی فیلم «باربی» است. به گزارش شبکه تلویزیونی ای‌ام‌سی، ۲۰ هزار نفر بلیت روز اول اکران عمومی این دو فیلم را پیش‌خرید کرده‌اند.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر