«التون جان» از دنیای موسیقی کناره‌گیری می‌کند

التون جان

التون جان ۷۶ ساله، موسیقی‌دان افسانه‌ای، با پایان دادن به تور «جاده‌ای با سنگفرش‌های زرد» که بالاترین رکورد فروش را نیز به دست آورد، برای همیشه با دنیای موسیقی خداحافظی می‌کند.
به نوشته نشریه فوربز، تور «جاده‌ای با سنگفرش‌های زرد» که در ابتدا برای سه سال برنامه‌ریزی‌شده بود، به دلیل همه‌گیری کووید و آسیب‌دیدگی التون جان، با تأخیر مواجه شد ولی نهایتاً پس از ۳۳۳ نمایش در طول پنج سال، با اجرای نهایی در سوئد به پایان می‌رسد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که این تور تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیون دلار فروش کرده و از رکورد قبلی تور با ۷۷۷ میلیون دلار پیشی گرفته است. وب‌سایت بیلبورد تخمین می‌زند که این تور قبل از پایان ۳۰ میلیون دلار دیگر درآمد‌زایی کند و فروش حرفه‌ای او را به رقم چشمگیر حدود دو میلیارد دلار برساند.


هم‌زمان التون جان که اکنون ۷۶ ساله است، دلیل بازنشستگی خود را «تمایل به گذراندن زمان بیشتری با پسران جوانش»، زاخاری و الیجا، ابراز کرد. بااین‌حال، او تصریح کرد که به نوشتن، ضبط و انتشار موسیقی ادامه خواهد داد.
درحالی‌که این هنرمند ممکن است دیگر تورهای گسترده‌ای را مانند گذشته برگزار نکند، ولی به‌احتمال برگزاری اجراهای گاه‌وبیگاه نیز اشاره‌کرده است. نمایش‌های وی همواره سبک‌پر زرق‌وبرق خاص او را حفظ کرده است.
نیویورک‌تایمز پیش‌ازاین با اشاره به سبک‌پر زرق‌وبرق خاص او در گزارش خود با عنوان «پرزرق‌وبرق» و «شایسته» از اجرای اخیر التون جان در مدیسون اسکوئرگاردن ستایش کرد.
پیش‌تر نیز رسانه‌ها از روانه کردن کتاب خاطرات التون جان به نام «من» به بازار خبر داده بودند. این کتاب، نیم‌قرن فعالیت حرفه‌ای این خواننده بریتانیایی را مستند کرده است.

التون جان در یک نگاه:

«التون جان» یا به تعبیر بهتر رجینالد کنت دوایت، خواننده، ترانه نویس و آهنگساز انگلیسی متولد ۱۹۴۷ در میدلسکس بریتانیاست است.

شیفتگی‌اش به موسیقی باعث شد تحصیلات خود را ناتمام رها کند و نواختن پیانو را از سنین پایین شروع کرد.

در سن ۱۱ سالگی موفق به دریافت بورسیه تحصیلی برای آکادمی سلطنتی موسیقی شد. توانایی‌های او چنان بود که از سنین پایین شروع به ساخت موسیقی کرد.

التون جان به مدت پنج سال در آکادمی سلطنتی موسیقی لندن تحصیل کرد.

مدتی در یک کافه پیانو نواخت و سپس با دوستانش یک گروه موسیقی تشکیل داد. هم‌زمان در یک دفتر انتشار آثار موسیقی کار می‌کرد و به‌صورت انفرادی اجراهایی هم داشت.

او در سال ۱۹۶۲ گروه بلوزولوژی را تشکیل داد.

التون جان
التون جان امروزه یکی از نام‌آورترین هنرمندان عرصه موسیقی است و تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آثارش در سراسر جهان به فروش رسیده‌

التون جان امروزه یکی از نام‌آورترین هنرمندان عرصه موسیقی است و تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آثارش در سراسر جهان به فروش رسیده‌ و همین موضوع او را به یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی در تمام دوران تبدیل کرده است.

التون جان با بیش از ۵۰ تک آهنگ پرفروش در جایگاه ۴۰ رتبه برتر جدول تک آهنگ‌های بریتانیا و بیلبورد هات ۱۰۰ آمریکا به ثبت رسانده است که هفت موردش در جدول بریتانیا و نه موردش در جدول ایالات‌متحده در جایگاه نخست جدول قرارگرفته‌اند.

ترانه مشهور او با عنوان «شمعی در باد» (۱۹۹۷) بیش از ۳۳ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته‌ و دومین تک آهنگ پرفروش تمام دوران لقب گرفته است.

در ارزیابی سال ۲۰۱۹ نشریه تخصصی موسیقی بیلبورد التون جان به‌عنوان برترین هنرمند تک‌خوان در تاریخ موسیقی آمریکا (درمجموع سوم) و برترین هنرمند معاصر بزرگ‌سالان در تمام دوران، معرفی‌شده است.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

پل استر، نویسنده «سه‌گانه نیویورک» درگذشت

مدیر

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی