درباره ثریا قاسمی

ثریا قاسمی

بانوی بازیگری

با پایان یافتن سریال «حکم رشد» به کارگردانی حسن لفافیان و بر اساس فیلم‌نامه‌ی سعید نعمت‌الله، وقت را غنیمت شمردم و سراغ بازیگر بزرگی رفتم که همیشه تحسینش می‌کردم و او کسی نیست جز بانو «ثریا قاسمی» در نقش «مامان توران».

ثریا قاسمی را از دوران نوجوانی با سریال «تلخ و شیرین» شناختم و وقتی آن چهره مهربان و جدی او را در سریال‌ها و فیلم‌های دیگر دیدم، بیشتر بازی او در من تأثیر گذاشت.

ثریا قاسمی بانام اصلی «مولود ملاقاسم» متولد ۲۸ آذر ۱۳۱۹ در رشت و تا مقطع دیپلم تحصیل‌کرده است. او فرزند زنده‌یاد «حمیده خیرآبادی» ملقب به «نادره» بازیگر توانای تلویزیون و سینماست.

ثریا قاسمی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۰ با بازی در نمایش‌های رادیویی رادیو ارتش آغاز کرد، همچنین در عرصه گویندگی کار می‌کرد و هم‌زمان با بازی در داستان‌های شب رادیو، وارد عرصه دوبله هم شد و خیلی زود جایگاه خاص خود را در هنر دوبله و نمایش رادیویی پیدا کرد. وی در سال ۱۳۴۴ با بازی در نمایش «آندور» کار در تئاتر را شروع کرد و در ده‌ها نمایش با کارگردان‌های بزرگ همکاری کرد و در سال ۱۳۴۹ با بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی «ناصر تقوایی» عملاً وارد سینما شد.

ثریا قاسمی
ثریا قاسمی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۰ با بازی در نمایش‌های رادیویی رادیو ارتش آغاز کرد.

ثریا قاسمی با احتساب چهار سریال تلویزیونی که در قبل از انقلاب بازی کرده، در حدود شصت سریال تلویزیونی با کارگردان‌های بزرگی مثل نصرت کریمی، عباس جوانمرد، شاپور قریب، داود میرباقری، امیر قویدل، کمال تبریزی، فریدون جیرانی، زنده‌یاد سید ضیاءالدین دری، سعید سلطانی، مرضیه برومند و چندین کارگردان توانای همکاری کرده و خودش همیشه ترجیح داده، فعالیت اصلی‌اش را در رادیو، دوبله، تلویزیون و تئاتر متمرکز کند، اما بااین‌وجود در نزدیک به سی‌وپنج فیلم سینمایی هم حضورداشته است که می‌توان به فیلم‌هایی از ناصر تقوایی، خسرو سینایی، یدالله صمدی، مهدی صباغ زاده، ایرج قادری، سیروس الوند، ابراهیم وحید زاده، ابراهیم حاتمی کیا، عباس کیارستمی و … اشاره کرد بااین‌حال تلویزیون خانه اصلی این بازیگر مقتدر است.

ثریا قاسمی
ثریا قاسمی یکی از بزرگان بازیگری در تاریخ هنر ایران است.

ثریا قاسمی تاکنون چندین جایزه بزرگ بازیگری از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده که برای نمونه می‌توان از سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم «مارال» از نوزدهمین جشنواره فیلم در سال ۱۳۷۹، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از ششمین جشن خانه سینما برای فیلم «شام آخر» در سال ۱۳۸۱، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «ویلایی‌ها» در سال ۱۳۹۵، دیپلم افتخار بهترین نقش اول زن از یازدهمین جشن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران برای «ویلایی‌ها» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک برای همین فیلم «ویلایی‌ها» در سال ۱۳۹۶ نام برد.

با تمام این جوایز و حضور در ده‌ها سریال، فیلم و … نمی‌توان بازهم از بازی‌های توانمند و حسی ثریا قاسمی را که به‌راحتی می‌تواند حس خود را در هرلحظه از سکانس‌های فیلم و سریال کنترل کند و هرلحظه می‌تواند اشک بریزد و در همان سکانس فضا را تغییر دهد و خنده بر روی لب خود و همبازی‌هایش بنشاند، یاد نکرد و از توانمندی‌های او نام نبرد.

ثریا قاسمی یکی از بزرگان بازیگری در تاریخ هنر ایران است و می‌توان او را همچون استاد عزت‌الله انتظامی که آقای بازیگر می‌نامند، بانوی بازیگر ایران نامید. سال‌ها تلاش و حضور مستمر و درخشان در آثار رادیویی، نمایشی و سینمایی از ثریا قاسمی چهره‌ای ماندگار ساخته که همواره بر تارک هنر ایران می‌درخشد.

درود به شما بانوی بازیگر!

نادر طریقت

خاتون

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

یاد آن سال‌ها به خیر…

ناصر سهرابی

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

دو نگاه به فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند

مدیر