حریصا، شمال بیروت ۱۳۸۹

حریصا، شمال بیروت

می‌گفتند خیلی‌ها که نذرونیاز دارند به حالت سینه‌خیز تمام صد و چهار پله مارپیچ رو طی می‌کنند تا به آخرین مکان تقرب و نزدیکی مجسمه مریم مقدس (حریصا) برسند و از او طلب استجابت کنند. من هم که دریای نیاز بودم، سعی کردم همین کار را انجام بدهم، اما ازآنجاکه توان سینه‌خیز رفتن نداشتم، آهسته بالا رفتم، عاقبت وقتی به‌پای مجسمه رسیدم دیگر خواسته‌هایم فراموش شده بود…

کلیسای سنت پاول و سیده حریصا در لبنان

حریصا، شمال بیروت
کلیسای سنت پاول و سیده حریصا یکی از مکان‌های مهم زیارتی در لبنان است.

کلیسای سنت پاول و سیده حریصا یکی از مکان‌های مهم زیارتی در لبنان است که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال بیروت و در شرق شهر جونیه قرار دارد و مجموعه‌ای از کلیساهای چهارگانه را شامل می‌شود که بر بالای کوهی قرار دارد که ۶۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

حریصا، شمال بیروت
روی قله این بنا مجسمه برنزی ۱۵ تنی از مریم مقدس قرار داده‌شده که تاجی از طلا بر سر دارد.

برای رسیدن به منطقه دو راه وجود دارد، یکی از طریق تله کابین جونیه – حریصا که فاصله ۱۵۷۰ متری را در عرض ۹ دقیقه طی می‌کند و از فراز جنگل‌های کوهستانی و ساختمان‌های سر به فلک کشیده عبور می‌کند و دیگر از طریق جاده کوهستانی.

قدیمی‌ترین کلیسای این مجموعه کلیسای کوچکی به ظرفیت ۴۰ نفر است که سیده لبنان نام دارد.

بنای کلیسا مخروطی شکل است و یک راه‌پله مارپیچ روی نمای ساختمان بازدیدکنندگان را به بالا هدایت می‌کند که هر چه به سمت بالا می‌رویم، از عرض پله‌ها کم می‌شود.

مجسمه برنزی ۱۵ تنی از مریم مقدس (حریصا)

روی قله این بنا مجسمه برنزی ۱۵ تنی از مریم مقدس قرار داده‌شده که تاجی از طلا بر سر دارد. این مجسمه که از بیشتر نقاط شهر قابل‌رؤیت است در سال ۱۹۰۸ ساخته‌شده است. برخی از مردم باور دارند چنانچه به حالت سینه‌خیز پله‌های مدور این بخش را طی کنند و به کنار مجسمه مریم مقدس برسند حاجات آن‌ها برآورده می‌شود.

حریصا، شمال بیروت
کلیسای بزرگ (بازلیک به زبان رومی) در این مجموعه قرار دارد که بزرگ‌ترین کلیسای خاورمیانه است.

کلیسای بزرگ (بازلیک به زبان رومی) در این مجموعه قرار دارد که بزرگ‌ترین کلیسای خاورمیانه است و سقف آن به نشانه ۵ استان لبنان ۵ سطح دارد. بلندترین ارتفاع سقف آن ۴۰ و کوتاه‌ترین آن ۲۰ متر است. این کلیسا ۱۰۲ سال قدمت دارد و ۳۴ سال قبل بازسازی‌شده است.

چهلمین جشنواره فیلم فجر

درباره نویسنده
حسین تقی پور
حسین تقی پور

حسین تقی پور، نویسنده و منتقد سینما و کارشناس رسانه فعالیت در مطبوعات را با نشریه سینما تئاتر آغاز کرد و مقالات او در نشریات کیهان هوایی، مهر، سینما ویدئو، هفته‌نامه سینما ورزش، روزنامه ابرار، روزنامه توسعه و... منتشرشده است. او سردبیر نشریه سینما تئاتر و نشریه «دایره» است.

آیتم های مشابه

افتتاح نمایشگاه مجازی غار ۳۰ هزارساله کاسکو در فرانسه

مدیر

یزد؛ سرزمین مقدس آتشکده‌ها و بادگیرها

مدیر

باغ شاهزاده ماهان

مدیر