وانکا ۲۰۲۳ Wonka

وانکا

معرفی فیلم‌های پرفروش هفته

امتیاز فیلم در سایت آی ام دی بی: ۳/۷ *

فروش فیلم: ۱۶۴ میلیون دلار (۴ هفته)

کارگردان: پل کینگ

بازیگران: تیموتی شالامی، کالاه لین، کیگان مایکل کی، پترسون جوزف، مت لوکاس، متیو بینتون، سالی هاوکینز، روآن اتکینسون، جیم کارتر، تام دیویس، الیویا کلمن و هیو گرانت

محصول: آمریکا

ژانر: موزیکال، فانتزی، ماجراجویانه

داستان فیلم وانکا

داستان فیلم «وانکا» درباره ویلی وانکا، جوان سرزنده و بااستعداد است که با ایده‎های خلاقانه‌اش مصمم به تغییر جهان به مکانی دلپذیر و شاد است.

وقتی ویلی وانکای خوش‌بین و خوش‌سیما به مرکز دنیای شکلات می‌رسد، چیزی جز چند سکه در جیبش و کلاهی پر از رؤیا ندارد، ازجمله افتتاح مغازه شکلات فروشی خودش در کنار بزرگ‌ترین شکلات سازهای جهان.

اما در این شهر بزرگ، اگر نگوییم بی‌رحم، سرمایه‌های ناچیز ویلی به‌سرعت از بین می‌رود و او در مسیر سختی قرار می‌گیرد که مجبور می‌شود به‌عنوان برده در یک خشک‌شویی کار کند.

اگرچه آینده ویلی تاریک به نظر می‌رسد، روحیه او همچنان سرزنده باقی می‌ماند و در این میان شکلات‌سازی صنعت بسیار سخت‌تری از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و هوش و خلاقیت او توسط فرد بانفوذ و بی‌رحم شهر و مالک بی‌منازعه شکلات که هر کاری برای حفظ مشتریانش انجام می‌دهد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

اما ویلی به لطف منحصربه‌فرد بودن و ایده‌های خلاقانه‌اش و با کمک برخی از دوستان تأثیرگذار – به‌ویژه یک یتیم جوان باهوش به نام نودل – مصمم‌تر از همیشه است که از استعداد و سرسختی خود برای تحقق رؤیاهایش استفاده کند.

ویلی از طریق ماجراجویی دلربا درمی‌یابد بیشتر افرادی که سر راه او قرار دارند طمع را به مهربانی ترجیح می‌دهند، هر مانعی قدمی به‌سوی برای خیر است… و تنها چیزی که لازم است تخیل خالص است.

وانکا
داستان فیلم «وانکا» درباره ویلی وانکا، جوان سرزنده و بااستعداد است که با ایده‎های خلاقانه‌اش مصمم به تغییر جهان است

در حاشیه فیلم وانکا

از گذشته تاکنون توجه و علاقه‌مندی بسیاری به بازسازی یا اقتباس از فیلم‌ و سریال‌های قدیمی و البته محبوب وجود دارد و ساخت این دسته از فیلم یا مجموعه‌های تلویزیونی همواره موردتوجه مدیران استودیوها بوده است.

یکی از جدیدترین فیلم‌هایی که منتقدان امید فراوانی به موفقیت آن دارند و در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳ اکران شده و هم‌اکنون در صدر فیلم‌های پرفروش جهان قرار دارد «وانکا» ساخته پل کینگ است.

این فیلم بر اساس شخصیت خارق‌العاده و محوری «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی»، نمادین‌ترین کتاب کودکان رولد دال و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودکان در تمام دوران ساخته‌شده است.

«وانکا» داستان شگفت‌انگیزی را روایت می‌کند که چگونه بزرگ‌ترین مخترع، جادوگر و شکلات ساز جوان به ویلی وانکای محبوبی تبدیل شد که امروز می‌شناسیم.

این فیلم داستان جذاب و هیجان‌انگیزی را نمایش می‌دهد که چطور یک شکلات ساز جوان به ویلی وانکای محبوب و شعبده‌باز تبدیل می‌شود.

در این میان، آموزه‌هایی درباره‌ی عشق به هنر، خلاقیت و معنای واقعی زندگی هم به تصویر کشیده می‌شود.

برای ویلی، شکلات صرفاً شیرینی‌پزی نیست، درواقع یک نوع ادای دین به جامعه است که باعث رشد شخصیت او و تغییر زندگی‌اش می‌شود.

این باور به‌خوبی در بازی شگفت‌انگیز تیموتی شالامی تجسم‌یافته است.

وانکا داستانی جذاب و زیبا را نمایش می‌دهد و به مخاطبان خود پیامی از خلاقیت، کشف و توانایی‌های درونی انسان انتقال می‌دهد. این فیلم یک تجربه‌ی سینمایی فراموش‌نشدنی است.

وانکا داستان شگفت‌انگیزی را روایت می‌کند که چگونه بزرگ‌ترین مخترع، شعبده‌باز و شکلات ساز جهان، به ویلی وانکای محبوبی تبدیل شد که امروز می‌شناسیم و دوستش داریم.

وانکا
کینگ به ساخته‌ی سینمایی جدید خود ظاهراً به چشم یک پیش‌درآمد برای داستان چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی نگاه می‌کند

پل کینگ

پل کینگ، نویسنده و کارگردان فیلم‌های موفق «پدینگتون ۱ و ۲» برای ساخت فیلم جدیدش بر اساس شخصیت ویلی وانکا و اقتباس از اثر رولد دال با واکنش‌های مثبتی مواجه شده است.

کینگ به ساخته‌ی سینمایی جدید خود ظاهراً به چشم یک پیش‌درآمد برای داستان چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی نگاه می‌کند.

 تیموتی شالامی

تیموتی شالامی، ستاره این روزهای هالیوود که در آثار درخشانی مانند «زنان کوچک» نقش‌آفرینی کرده و موردستایش بسیاری از منتقدها است تاکنون هرگز این‌چنین به‌تنهایی در مرکز توجه دوربین یک فیلم پرخرج نبوده است. برخلاف اثری گسترده مثل «تلماسه» که او حتی به‌عنوان بازیگر شخصیت کلیدی صرفاً تبدیل به یکی مهره‌های مهم آن می‌شود، وانکا با تمرکز کامل روی یک کاراکتر جلو خواهد رفت.

نقش‌آفرینی در این فیلم ۱۲۵ میلیون دلاری که این روزها رتبه نخست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داده یک آزمون تازه و مهم برای کارنامه‌ی کاری این جوان ۲۷ ساله محسوب می‌شود.

وانکا
همانند یک شکلات ساز خوب، پل کینگ به‌طور وسواس گونه‌ای روی بافت و طعم این اثر تمرکز کرده است

گزیده‌ای از نظرات نویسندگان و منتقدان درباره فیلم

اثری موفق

من از این اثر سینمایی تازه بیشتر از دو فیلم قبلی با بازی جین وایلدر محصول سال ۱۹۷۱ و با بازی جانی دپ محصول سال ۲۰۰۵ میلادی لذت بردم.

پیتر بردشاو (گاردین)

شیرینی دل‌نشین

همانند یک شکلات ساز خوب، پل کینگ به‌طور وسواس گونه‌ای روی بافت و طعم این اثر تمرکز کرده است. این ویژگی‌ها که مطابق با ذائقه بازار انبوه است به اثر وی شیرینی دل‌نشینی داده است.

رابی کالین (تلگراف)

درخشش تیموتی شالامی

این اثر سینمایی تازه شاید همانند دو فیلم پدینگتون پل کینگ برجسته نباشد اما این فیلم جدید او در طول مدت ۱۱۶ دقیقه‌ای خودش به‌خوبی می‌داند چطور بیننده را جلب کند. این در حالی است که این فیلم همراه با نقش‌آفرینی درخشان تیموتی شالامی است.

این فریر (امپایر)

موضوعات تاریک

فیلم «وانکا» درواقع اثری لذت‌بخش و پر از جنب‌وجوش است که مخاطبان هدفش جوانان هستند و این در حالی است که درون آن برخی موضوعات تاریک نیز به چشم می‌خورد.

ریچارد لاوسون (ونیتی فیر)

وانکا
تیموتی شالامی توانسته نقش‌آفرینی بسیار درخشانی از خودش در نقش ویلی وانکا داشته باشد

درخشش تیموتی شالامی

فیلم «وانکا» اثری متزلزل است که بخش‌های متحرک بسیار زیادی دارد ولی روحیه و خوش‌بینی آن و همچنین نقش‌آفرینی بسیار خوب تیموتی شالامی نقاط ضعف این اثر سینمایی را پوشانده است.

راس بونیم (کولیدر)

یک فیلم موزیکال بزرگ

فیلم «وانکا» جشنی برای سازندگان موسیقی و رؤیاپردازان رؤیاها است و یک فیلم موزیکال قدیمی و بزرگ به شمار می‌رود که از دنیا رولد دال به شکلی هوشمندانه استفاده می‌کند و جلوی هرگونه ضربه جدی به میراث این نویسنده را می‌گیرد. تیموتی شالامی توانسته نقش‌آفرینی بسیار درخشانی از خودش در نقش ویلی وانکا داشته باشد.

تام یورگنسون (آی جی ان)

ناامیدکننده

فیلم «وانکا» ممکن است بینندگان جوان را مسحور خودش کند اما شیرینی این اثر بیش‌ازحد شیرین و ناامیدکننده است.

دیوید رونی (هالیوود ریپورتر)

وانکا

درباره نویسنده
حسین تقی پور
حسین تقی پور

حسین تقی پور، نویسنده و منتقد سینما و کارشناس رسانه فعالیت در مطبوعات را با نشریه سینما تئاتر آغاز کرد و مقالات او در نشریات کیهان هوایی، مهر، سینما ویدئو، هفته‌نامه سینما ورزش، روزنامه ابرار، روزنامه توسعه و... منتشرشده است. او سردبیر نشریه سینما تئاتر و نشریه «دایره» است.

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر