یوگای صورت

یوگای صورت

چگونه می‌توان با یوگای صورت عادت‌های تنش‌زای صورت را ترک کرد؟

یوگای صورت یکی از روش‌هایی است که اخیراً با استقبال مواجه شده و افراد مشهوری چون گویینت پالترو، مدونا و مگان مارکل، به رواج آن کمک کرده‌اند.

یوگای صورت مانند یوگای بدن شامل تمرینات و کشش‌هایی است که روی عضلات صورت کار می‌کند. تمرین یوگای صورت با مجموعه‌ای از ماساژها و تمرین‌هایی که عضلات، پوست و سیستم لنفاوی را درگیر می‌کنند، برای نرم کردن و شل کردن عضلات صورت طراحی‌شده‌ است تا به کاهش تنش، استرس و نگرانی کمک کند. علاوه بر این طبق برخی تحقیقات، یوگای صورت کمک می‌کند ظاهر چهره بهبود یابد.

وب‌سایت چاینا مورنینگ پست به نقل از دکتر السا چونگمن، متخصص پوست در سانفرانسیسکو و از مدافعان یوگای صورت، نوشت: اکثر ما بدون آنکه متوجه باشیم، تنش را در صورتمان نگه می‌داریم. این کار ممکن است به روش ثابتی در نحوه استفاده از عضلات صورت هنگام بیان احساسات یا هنگام کار کردن با رایانه و صفحات نمایشگر تبدیل شود. با یوگای صورت، روی رها کردن و نرم کردن عضلات صورت تمرکز می‌کنیم تا عادت‌های تنش‌زای صورت را ترک کنیم.

فواید یوگای صورت 

این تکنیک با انواع ماساژ و تمرین‌های صورت، گردن و شانه‌های شما را هدف قرار می‌گیرد.

به گفته دانیل کالینز، بنیان‌گذار مرکز یوگای صورت دانیل کالینز، اگر در خصوص چیزی در صورتتان مثل خطوط اخم، خطوط خنده یا چین‌های پنجه کلاغی احساس خوبی ندارید، می‌توانید با یک برنامه منظم یوگای صورت تغییرات بلندمدت مثبتی ایجاد کنید.

یوگای صورت تأثیر خود را بیشتر در عمق پوست نشان می‌دهد. به گفته پزشکان، این تکنیک می‌تواند مثل یک ضد افتادگی طبیعی صورت عمل کند و به گفته کالینز، باعث سلامت و درخشش پوست نیز می‌شود.

علاوه بر این، تکنیک‌های طب فشاری باهدف بهبود گردش خون، به درخشش پوست و درعین‌حال کاهش تنش در صورت کمک می‌کنند.

به گفته کالینز، یوگای صورت به سفت شدن و بالا کشیده شدن ماهیچه‌های زیرپوست کمک می‌کند و به‌این‌ترتیب خطوط و چین‌وچروک‌های پوست صاف‌تر می‌شوند. ماساژ به تقویت گردش خون، بهبود تخلیه لنفاوی و کاهش تنش کمک می‌کند. تکنیک‌های ماساژ گردش خون را تقویت می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهند که می‌تواند به پیشگیری از سردرد، باز شدن سینوس‌ها و افزایش کیفیت‌ خواب منجر شود.

علاوه بر این، تمرین‌های یوگای صورت می‌تواند ماهیچه‌هایی را که زیاد کار می‌کنند، آرام و درعین‌حال عضلات ضعیف‌تر را تقویت کند که به جلوگیری از افتادگی و خطوط صورت کمک می‌کند.

یوگای صورت
یوگای صورت

هفت تمرین یوگا برای صورت 

سطح هر تمرین را با توجه به‌راحتی خودتان در نظر بگیرید. احساس گرما روی پوست منطقی است، اما نباید درد یا ناراحتی داشته باشید.

مهم است که با دست‌ها و صورت تمیز شروع کنید و از یک روغن یا سرم یا پاک‌کننده برای روان‌تر کردن سطح پوست استفاده کنید.

  1. کاهش تنش

این تمرین را می‌توانید برای کاهش فشار چشم و آرام کردن آن در طول روز  یا قبل از خواب انجام دهید.
گوشه داخلی چشم‌ها را چند ثانیه با انگشت خود فشار داده، سپس به مدت ۳۰ ثانیه در همان نقطه به‌صورت دورانی در یک‌جهت ماساژ دهید.

  1. حلقه‌های چشم

این تمرین برای تقویت گردش اکسیژن در اطراف چشم است که به کاهش پف دور چشم کمک می‌کند.

انگشتان حلقه خود را زیر تاج ابرو بگذارید و به‌آرامی به سمت بیرون ابروها حرکت دهید.

با نوک انگشت چند ثانیه روی شقیقه‌ها فشار بیاورید، بعدازآن با ضربه‌های ملایم انگشت به بالای استخوان گونه، به سمت داخل چشم برگردید. این حرکت را ۳۰ ثانیه تکرار کنید.

  1. نرم کردن ابروها

اغلب ما از عضله بزرگ جلو پیشانی بیش‌ازحد استفاده می‌کنیم. این تمرین این عضله را شل می‌کند.

نوک انگشتان خود را روی پیشانی و بیشتر به سمت وسط آن قرار دهید. حالا همان‌طور که آرام انگشتانتان را به سمت شقیقه حرکت می‌دهید، به‌آرامی روی پیشانی‌تان فشار بیاورید. این حرکت را برای ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

  1. ماساژ گردن

دلیل این تمرین تخلیه لنف است که تنش گردن را کاهش می‌دهد و افتادگی پوست اطراف فک و گردن را تا حدی اصلاح می‌کند.

سرخود را به عقب خم کنید و انگشتانتان را بالای گردن قرار دهید. با فشار ملایم، انگشتانتان را به سمت استخوان ترقوه پایین بیاورید و قبل از رها کردن، چند ثانیه روی آن فشار بیاورید. ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

  1. بازکننده فک

این تمرین برای عضلات فک و گردن مفید است.

در حالت نشسته، مشت دستتان را به شکلی که انگشت شست روبه پایین باشد، در قسمت پایین فک قرار دهید.

سرتان را به سمت مشت بچرخانید تا کنار گردن، احساس کشیدگی کنید. سعی کنید دستتان ثابت بماند. چند ثانیه روی فک فشار بیاورید و رها کنید. برای هر دو سمت صورت تکرار کنید.

  1. تنفس شیر

این یک تمرین تنفسی یوگا است که به‌عنوان حرکت شیر نیز شناخته می‌شود که استرس را کاهش می‌دهد و ماهیچه‌های صورتتان را آرام می‌کند.

در حالت چهاردست‌وپا بنشینید و از بینی نفس عمیق بکشید. برای بازدم، دهان خود را کامل بازکنید، زبانتان را بیرون بیاورید و آن را به سمت چانه دراز کنید. با صدای «ها» نفستان را با شدت بیرون دهید. این کار را هفت مرتبه تکرار کنید و بین هر دفعه یک تا سه دقیقه نفس عمیق بکشید.

  1. ضربه زدن به‌صورت

ضربه زدن آرام با نوک انگشت باعث افزایش گردش خون می‌شود.

از پیشانی شروع کنید و با نوک انگشتانتان با یک ضرباهنگ منظم به پوستتان ضربه بزنید. سپس به تمام‌صورت و فک ضربه بزنید. پس‌ازآن به سراغ جلو گردن و روی شانه‌ها ادامه دهید و در امتداد پشت گردن به سمت سر حرکت کنید.
یوگای صورت یک تکنیک فوق‌العاده برای مراقبت از خود است که ممکن است با نرم کردن، کشش و تقویت عضلات، ظاهر صورت شما را بهبود بدهد. این دگرگونی بیرونی اغلب بااحساس آرامش و اعتمادبه‌نفس همراه است.

هرروز مدتی را به یوگای صورت اختصاص دهید؛ زیرا کالینز خاطرنشان می‌کند: «تمرین منظم روزانه بهترین نتیجه را می‌دهد.»

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نگاهی به نمایش «توافق‌نامه» کار کورش سلیمانی

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی