گفت‌وگو با جولیا رابرتز

جولیا رابرتز

جولیا رابرتز: من رک حرف می‌زنم

جولیا رابرتز بازیگر و تهیه کننده آمریکایی که تا چند سال قبل در صدر پر درآمدترین زنان هالیوود قرار داشت اخیرا در گفت‌وگو با ریچارد کورتیس، نویسنده و کارگردان فیلم «ناتینگ‌هیل» پرده از حقایقی بر داشت که تصویر تازه ای از او به نمایش می گذارد.

جولیا رابرترز که متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۷ در جورجیا است از سال ۱۹۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده و با بازی در فیلم «زن زیبا» (۱۹۹۰) به چهره ای شناخته شده در هالیوود تبدیل شد.

جولیا رابرترز  تاکنون چهار بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌ که از آن میان یک بار برای فیلم «ارین براکویچ» ساخته استیون سودربرگ این جایزه را کسب کرده‌است. او همچنین برای ایفای این نقش، برنده جایزه بفتا نیز شده‌است.

وی همچنین از نه بار نامزدی در جوایز گلدن گلوب، سه بار هم موفق به دریافت این جایزه شده‌است. او یکی از ۱۶ بازیگر زنی به‌شمار می‌رود که برای نقش آفرینی در یک فیلم، جوایز اسکار، بفتا، گلدن گلوب، جایزه انجمن منتقدان و جایزه انجمن بازیگران فیلم را دریافت کرد.

ریچارد کورتیس، درباره مصاحبه جدید جولیا رابرتز با مجله ووگ می‌گوید «با چهره سرسخت» این هنرپیشه روبه‌رو شده است.

جولیا رابرتز هم این چنین واکنش نشان داد: «من رک و صریح حرف می‌زنم. من خودم را اینطور می‌بینم. من آدم خیلی رک‌گو و بی‌پرده‌ای هستم».

جولیا رابرتز
جولیا رابرترز که متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۷ در جورجیا است از سال ۱۹۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده

جولیا رابرتز با همان صراحت می افزاید: «بسیاری از شخصیت‌ها در جهان تاب تحمل چنین آدمی را ندارند و به نظر تلخ و زمخت می‌رسد. وقتی درباره موضوعی کاملاً روراست هستم فقط می‌گویم من موضوع را اینطور می‌بینم. من هرگز سعی نکرده‌ام بی‌رحم باشم».

جولیا رابرتز می‌گوید در تمام ۳۵ سال تجربه کاری در عرصه فیلم و سینما خودش انتخاب کرده است که در صحنه‌های برهنه بازی نکند.

ریچارد کورتیس با اشاره به این موضوع می‌گوید نزدیک بود بازی در فیلم فیلم «ناتینگ‌هیل» را رد کند.

جولیا رابرتز می‌گوید:«راستش بدون اینکه قصد داشته باشم از انتخاب‌های دیگران انتقاد کنم باید بگویم این انتخاب من برای خودم بوده است که در فیلم‌ها برهنه نشوم یا خودم را در موقعیت‌هایی از نظر جسمی آسیب‌پذیر قرار ندهم».

رابرتز افزود:«اگر بخواهم روراست باشم سخت‌ترین نقشی که بازی کردم بازی در نقش یک هنرپیشه در فیلم ناتینگ‌هیل بود».

«من خیلی معذّب بودم! منظورم این است که ما با هم بارها درباره آن صحبت کرده بودیم اما من نقش را نگرفته بودم چطور بگویم شاید چون به نظرم عجیب‌و‌غریب و ناجور بود. من سر‌در نمی‌آوردم چطور می‌توانم نقش چنین آدمی را بازی کنم.

جولیا رابرتز به‌خاطر می‌آورد که از لباسی که برای او انتخاب کرده بودند تا در یکی از صحنه‌های کلیدی ناتینگ‌هیل بپوشد «متنفر» بود به همین دلیل راننده خود را به آپارتمانش فرستاد تا لباس‌های خودش را بیاورد و آنها را در فیلم بپوشد.

جولیا رابرترز
جولیا رابرترز تاکنون چهار بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌ که از آن میان یک بار برای فیلم «ارین براکویچ» این جایزه را کسب کرده

«دمپایی ابری‌های خودم بود با دامن مخمل آبی قشنگم و تی‌شرت و ژاکت بافتنی‌ام».

از این جولیا رابرتز سوال شد آیا نقش‌هایی را انتخاب می‌کرده است که مؤیّد نظرات فمینیستی او باشد.

او پاسخ داد: «نکته اینجاست که بیشتر کارهایی که من انجام نمی‌دهم و از آنها پرهیز می‌کنم نشانگر شخصیت من هستند».

و اضافه می‌کند: «اما در عمل بیشتر اوقات من انتخاب می‌کنم تا کاری را انجام ندهم تا انتخاب کنم کاری را انجام دهم».

رابرتز می‌گوید خودش را از لحاظ درجه بندی کاری و حرفه‌ای بازیگری در رده «جی» می‌داند که اشاره به طبقه‌بندی فیلم در آمریکا و رده مناسب برای همه مخاطبان است.

جولیا رابرتز ممکن است در میانه دهه ۵۰ سالگی باشد، اما همچنان مثل همیشه جوان به‌نظر می‌رسد. راز خوب پیر شدن او چیست؟ خودش می‌گوید: «عشق».

در جواب کورتیس که از او پرسید رازهای رابرتز برای «جوانی ابدی» چیست، می گوید: «ژن‌های خوب. داشتن زندگی رضایت‌بخش. من این را قبلا هم گفته‌ام و معمولا آن را به‌شوخی می‌گویم، اما من به عشق یک مرد خوب اعتقاد دارم.»

رابرتز اضافه کرد که همسرش دنی مودر او را چنان دوست دارد و از او مراقبت می‌کند که باعث می‌شود او «عمیقا و عمیقا احساس خوشبختی» کند.

رابرتز گفت: «و هر زمان که شخصی را دیدید که خوشحال است، دیگر مهم نیست چند سال دارد.»

جولیا رابرترز
جولیا رابرتز می‌گوید در تمام ۳۵ سال تجربه کاری در عرصه فیلم و سینما خودش انتخاب کرده است که در صحنه‌های برهنه بازی نکند

رابرتز و همسرش نخستین‌بار در زمان فیلم‌برداری فیلم «مکزیکی» با هم آشنا شدند.

جولیا رابرتز پیش‌تر با لایل لووت خواننده ازدواج کرده بود که از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ زندگی مشترک داشتد.

رابرتز و مودر- که تصویربردار است- در ۴ ژوییه ۲۰۰۲ در مزرعه‌ای در تائوس نیومکزیکو ازدواج کردند.

آن‌ها اکنون سه فرزند نوجوان دارند. پسر و دختر دوقلوی این زوج- فینیوس و هِیزل- در نوامبر سال ۲۰۰۴ متولد شدند و فرزند سوم آن‌ها هنری در ژوئن سال ۲۰۰۷ به دنیا آمد.

جولیا رابرتز می‌گوید:«امروزه در مقایسه با سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ زمانی که او به اوج رسید، ستارگان جوان سینما دوران «توان‌فرسا‌تر» و «پر‌آشوب‌‌تری» را می‌گذرانند».

«نمی‌دانم امروزه اوضاع بهتر است یا نه چون آن را تجربه نکرده‌ام اما به نظرم به‌کلی متفاوت است. به نظرم شرایط در‌هم‌و‌برهم و آشفته می‌رسد. برای به شهرت رسیدن در این روزگار عوامل بسیاری نقش دارد و به نظرم کار توان‌فرسایی است».

جولیا رابرتز
سخت‌ترین نقشی که بازی کردم بازی در نقش یک هنرپیشه در فیلم ناتینگ‌هیل بود

جولیا رابرتز شرایط امروزی را آشفته و در‌هم‌و‌برهم می داند. وی می گوید: «من احساس می‌کنم و باز هم می‌گویم که این نظر و دریافت شخصی من است چون واقعاً نمی‌دانم، من جوانی نیستم که در قرن ۲۱ وارد عرصه فیلم و سینما بشود اما آنچه به نظرم می‌رسد کار اینطوری بود که افرادی را ملاقات می‌کنی، برای نقش‌هایی مناسب تشخیص داده می‌شوی و سعی می‌کنی این موقعیت را به دست آوری و موفق می‌شوی نقش را به دست می‌آوری و سپس تو را به دیگران پیشنهاد می‌دهند و ممکن است موقعیت شغلی و نقش دیگری به دست بیاوری و شاید بتوانی برای این کار دستمزد بیشتری بگیری و شاید نقش بهتری باشد. این روند شکل ساختاری منظمی داشت و حالا به نظرم همه چیز آشفته و در‌هم‌و‌برهم است. عوامل تعیین‌کننده فراوانی دخیل است و جنجال بیشتر، عرضه و خروجی بیشتر و تولیدات و کالای بیشتر».

ریچارد کورتیس با شیطنت از جولیا رابرتز درباره شهرت سوال می کند و اینکه چقدر به یک چهره مشهور بودن فکر می کند.

جولیا رابرتز
برای به شهرت رسیدن در این روزگار عوامل بسیاری نقش دارد و به نظرم کار توان‌فرسایی است

جولیا رابرتز این موضوع را رد می کند و می گوید: «فکر می‌کنم چیزی در من وجود دارد که مردم همیشه احساس راحتی و صمیمیت می کنند، انگار یکی از دوستان نزدیک شان هستم. اگر مرا در یک فروشگاه مواد غذایی ببیند و سوال کنند چرا موهایت را اینطور کوتاه کردی؟ دلیلش این نیست که آنها گستاخی می کنند بلکه احساس می کنند من را می شناسند. هر یکشنبه پشت سر آنها در کلیسا می نشینم و مثا آنان زندگی می کنم. گاهی احساس می شود نقش هایی که بازی می کنم مرا از شخصیت واقع ام دور می کند اما هرگز احساس نکرده ام دارم خودم را بازی می کنم.»

جولیا رابرتز

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر