ژاکت‌های پشمی؛ مناسب‌ترین لباس فصل سرما

ژاکت‌های

ژاکت‌های بافتنی همچنان ستاره‌های درخشان پاییز و زمستان‌اند!

باوجود پیشرفت‌های صنعت نساجی در تهیه جدیدترین الیاف و بازار گرم کاپشن‌های زمستانی مخصوص دمای زیر صفر، ژاکت‌های بافتنی همچنان ستاره‌های درخشان پاییز و زمستان‌اند.

با کاهش دما، هیچ لباسی نمی‌تواند مثل یک پلیور یا ژاکت بافتنی به کار بیاید. این ممکن است خیلی ساده و بدیهی به نظر برسد اما همواره درست است.

مخصوصاً برای کسانی که به لباس‌های بافتنی خود بسیار علاقه دارند، این خبر خوبی است؛ چون زمان آن رسیده که بافتنی‌ها را از چمدان‌ها بیرون بکشید و بگذارید کمی هوا بخورند تا بوی نفتالین از آن‌ها برود.

آیا کشمیر ارزش قیمتش را دارد؟

ژاکت‌های کشمیر مانند شاهزاده‌های قصه‌های پریان‌اند که هیچ‌گاه در زیبایی‌شان خللی ایجاد نمی‌شود. کشمیر یکی از گران‌ترین الیاف برای تولید لباس‌های بافتنی است؛ اما با تولید انبوه برخی تولیدکننده‌ها و ترکیب آن با نمونه‌های مشابه پشم کشمیر و پرورش بزی که این نوع الیاف از آن چیده می‌شود، نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری از آن‌هم در بازار پیدا می‌شود. جی‌جی حدید، مدل مشهور دنیای مد، چند سالی است که نشان تجاری خود برای فروش قطعات کشمیر را راه انداخته است.

نکته قابل‌توجه در کشمیر این است که اگر از آن خوب مراقبت کنید، یک‌عمر برای شما کار خواهد کرد.

ژاکت‌های
با کاهش دما، هیچ لباسی نمی‌تواند مثل یک پلیور یا ژاکت بافتنی به کار بیاید

گرم‌ترین لباس بافتنی کدام است؟

نگهداری و روی فرم نگه‌داشتن لباس‌های ۱۰۰ درصد پشمی کمی مشکل است، به همین دلیل است که بسیاری ترکیب درصد کمی نخ مصنوعی با پشم را ترجیح می‌دهند (حداکثر سه تا پنج درصد) تا لباسشان مدت طولانی‌تری قابل‌استفاده باشد و نو به نظر برسد؛ اما اگر بتوانید توصیه‌های باتجربه‌ها در نگهداری از لباس‌های بافتنی پشمی را رعایت کنید، این گزینه گرم‌ترین انتخاب ممکن است. باور ندارید، از ایسلندی‌ها بپرسید.

به سراغ چه رنگی برویم؟

بااینکه معمولاً برای انتخاب پلور پشمی به طیف رنگی خنثی و تیره می‌چسبیم، تعداد شگفت‌انگیزی از رنگ‌های جذاب روشن وجود دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

روشن‌تر کردن کمد لباس زمستانی بارنگ‌های چشمگیر و روشن برای افزایش دوپامین بسیار ضروری است اما همیشه برای روز مبادا چندتکه از رنگ‌های کلاسیک‌ همیشگی مانند مشکی، خاکستری، بژ و آبی را که راحت با بقیه لباس‌ها هماهنگ می‌شوند، نگه‌دارید.

درنهایت مراقبت مناسب از لباس بافتنی برای ایجاد مجموعه‌ای ماندگار که از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید، ضروری است.

الیاف پشم در برابر کشش مقاومت خوبی دارند و به‌اندازه ۲۵ تا ۳۰ درصد طولشان کش می‌آیند. برخلاف الیاف گیاهی، پشم هنگام خیس شدن انعطاف بالایی دارد. الیاف ارتجاعی می‌تواند پس از کشش یا فشرده‌سازی به طول اولیه خود بازگردد، بنابراین به پارچه‌ها و لباس‌ها این توانایی را می‌دهد که شکلشان را حفظ کنند و چروک نشوند.

ژاکت‌های
بااینکه معمولاً برای انتخاب پلور پشمی به طیف رنگی خنثی و تیره می‌چسبیم، تعداد شگفت‌انگیزی از رنگ‌های جذاب روشن وجود دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت

چین خوردن الیاف و ارتجاعی بودن آن باعث می‌شود نخ‌ها و پارچه‌های پشمی ساختار باز و متخلخل داشته باشند و هوای عایق حرارت را بین الیافشان به دام می‌اندازند و جلو هدر رفتن دمای طبیعی بدن را بگیرد. چگالی کم پشم امکان تولید پارچه‌های سبک‌وزن را فراهم می‌کند.

خواص جادویی پشم تمامی ندارد. الیاف پشم میل ترکیبی «خوب تا عالی» برای رنگرزی دارند و رنگ‌هایی که روی الیاف پنبه مات و کهنه به نظر می‌آیند، روی لباس‌های پشمی تا سال‌ها درخشان باقی می‌مانند.

لباس‌های پشمی را باید با دقت و احتیاط شست و خشک کرد. کمترین فشار و چنگ زدن در دمای زیر ۲۰ درجه مناسب‌ترین روش شستن پلورهای پشمی است. لباس‌های ۱۰۰ درصد پشم را هرگز آویزان نکنید، چه خشک و چه نم‌دار. همیشه بهترین روش برای نگهداری لباس‌های پشمی پهن کردن آن کف کمد است.

اگر از یک پلور یا ژاکت پشمی به‌خوبی مراقبت کنید، یک‌عمر همراه شما خواهد ماند.

ژاکت‌های

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر