پل لینچ، نویسنده ایرلندی برنده جایزه بوکر ۲۰۲۳ شد

پل لینچ
پل لینچ، نویسنده ایرلندی، با رمان «آواز پیامبر» موفق شد جایزه بوکر ۲۰۲۳ را از آن خود کند.

آواز پیامبر پنجمین رمان پل لینچ است؛ اثری که این نویسنده در آن می‌کوشد بی‌توجهی دموکراسی‌های غربی را  به فجایعی نشان دهد رخ می‌دهد.

این رمان داستانی از یک ایرلند خیالی را روایت می‌کند که به ستمگری دچار شده است. آواز پیامبر

زندگی مصیبت‌بار زنی را روایت می‌کند که در تلاش محافظت از خانواده‌اش در یک جامعه است.

پل لینچ درباره اثر برگزیده‌اش گفت: «می‌خواستم کاری کنم که خواننده در اثرم غوطه‌ور شود و در پایان کتاب نه‌تنها جوامع دیکتاتوری را بشناسد، بلکه خطرهای آن را نیز به‌خوبی احساس کند.»

اسی ادوگیان، رئیس داوران بوکر ۲۰۲۳، نیز درباره رمان «آواز پیامبر» گفت: «از همان آغاز، آواز پیامبر ما را مجبور می‌کند از تمرکز بر خودمان بیرون آییم و مصیبت وحشتناک زنی را دنبال کنیم که در تلاش محافظت از خانواده‌اش در ایرلندی است که به سمت تمامیت‌خواهی و دیکتاتوری می‌رود.»

پل لینچ
آواز پیامبر پنجمین رمان پل لینچ است

او افزود که این رمان «نمونه‌ای موفق در عرصه داستان‌سرایی حسی و جسورانه است که واقعیت خشونت و آوارگی را به تصویر می‌کشد».

رمان «آواز پیامبر» در بریتانیا به همت ناشر مستقلی به نام «وان ورلد» منتشرشده است که پیش‌تر نیز دو سال متوالی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با کتاب‌های «تاریخ مختصر هفت قتل» به قلم مارلون جیمز و «فروش کامل» اثر پل بیتی، برنده این جایزه شده بود.

جایزه ادبی بوکر که از ۲۰۰۵ به این‌سو با نام جایزه جهانی «من بوکر» نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی بین‌المللی است و هرسال به یکی از بهترین آثار داستانی اهدا می‌شود که به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه‌شده باشند.

آثاری از چتنا مارو، پل موری، پل هاردینگ، جاناتان اسکوفری و سارا برنشتاین، رقبای «آواز پیامبر» در فهرست نهایی امسال این جایزه بودند.

لینچ پنجمین نویسنده ایرلندی ا‌ست که این جایزه معتبر ادبی را به دست می‌آورد. پیش از او آیریس مرداک، جان بانویل، رودی دویل و آن انرایت، از ایرلند برنده جایزه بوکر شده بودند. آنا برنز، نویسنده‌ای از ایرلند شمالی، هم در  ۲۰۱۸ برنده این جایزه شد.

هیلاری منتل و مارگارت اتوود از نویسندگان سرشناسی‌‌‌اند که تاکنون جایزه ادبی بوکر به آن‌ها اهداشده است.

پل لینچ

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه انتشار ترجمه جدیدی از «شازده کوچولو»

مدیر