نگاهی به زندگی و فعالیت‌های هنری متیو پری

متیو پری

یک هدیه واقعی برای همه

متیو پری، طنزپرداز و بازیگر آمریکایی که به خاطر بازی در سریال کمدی «فرندز» و ایفای نقش «چندلر بینگ» شهرت جهانی داشت، در سن ۵۴ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

به گزارش رسانه‌ها، روز شنبه ٢٨ اکتبر جسد بی‌جان متیو پری بازیگر و کمدین آمریکایی در وان حمام خانه‌اش در لس‌آنجلس پیدا شد. پری اغلب با بازی در سریال کمدی فرندز یا دوستان و ایفای نقش چندلر بینگ شناخته می‌شود.

من باید مرده باشم!

متیو پری سال‌ها درگیر اعتیاد به الکل و بیماری افسردگی بود. او در ابتدای کتاب خاطرات پرفروش خود در سال ۲۰۲۲ نوشت: «سلام، نام من متیو است، اگرچه ممکن است مرا با نام دیگری بشناسید. دوستانم به من می‌گویند متی و من باید مرده باشم.»

آرزوهای بربادرفته

متیو پری یا به تعبیر بهتر متیو لانگفورد پری، در اوت ۱۹۶۹ در شهر ویلیام تاون واقع در ایالت ماساچوست آمریکا، از پدری بازیگر و مادری روزنامه‌نگار به دنیا آمد.

والدین او در دوران جوانی متیو از یکدیگر جدا شدند و به‌این‌ترتیب متیو پری به شهر اتاوا در کانادا نقل‌مکان و در آنجا زندگی کرد. مادر او کانادایی‌ و دستیار مطبوعاتی سابق نخست‌وزیر وقت کانادا، پی‌یر ترودو، بود.

متیو پری جوان ابتدا می‌خواست یک بازیکن حرفه‌ای تنیس شود، به همین دلیل روزانه ۱۰ ساعت تمرین می‌کرد و چیزی نگذشت که خیلی زود به یکی از تنیسورهای برتر کانادا تبدیل شد.

در ۱۵ سالگی به خاطر زندگی با پدرش به لس‌آنجلس نقل‌مکان کرد و از همین‌جا بود که به حرفه‌ی به بازیگری رو آورد.

متیو پری
جسد بی‌جان متیو پری بازیگر و کمدین آمریکایی در وان حمام خانه‌اش در لس‌آنجلس پیدا شد
شروع بازیگری

متیو پری بازیگری را با ایفای نقش کوچکی در یک درام تلویزیونی به نام «۲۴۰-رابرت» در سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز کرد و به‌تدریج نقش‌های دیگری نیز به او پیشنهاد شد.

تا اینکه درنهایت در سال ۱۹۹۴ میلادی برای ایفای نقش «چندلر بینگ» در سریال کمدی «فرندز» (تولید شرکت برادران وارنر) پذیرفته شد و به‌این‌ترتیب به شهرتی جهانی رسید.

متیو پری سال ۱۹۹۴ و سن ۲۴ سالگی، برای بازی در این سریال کمدی ساخته ان‌بی‌سی در نیویورک به کارگردانی دیوید کرین و مارتا کافمن، انتخاب شد. نام سریال ابتدا «کافه بی‌خوابی» بود که بعد به «شش از یک» و «دوستانی مثل ما» تغییر کرد و درنهایت «دوستان» یا «فرندز» نام‌ گرفت.

فرندز و شهرت جهانی

پری در کتاب خاطراتش «فرندز، عاشقان و چیز وحشتناک بزرگ» که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، توضیح داد که در طول مدت حضورش در سریال «فرندز» با اعتیاد و اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کرده است. او نوشت: «من همه‌چیز را درباره سریال دوست داشتم، اما با اعتیادهایم دست‌وپنجه نرم می‌کردم که فقط به احساس شرم من افزوده بود. اگر خنده‌ای را که قرار بود بگیرم نمی‌گرفتم، به هم می‌ریختم. من هر شب این را احساس می‌کردم. این فشار مرا در جای بدی قرار داد. من می‌دانستم که از شش‌نفری که آن سریال را می‌ساختند، فقط یک نفر بیمار بود.»

همه بازیگران این سریال دستمزد یکسانی می‌گرفتند و همه آن‌ها در تمام ۲۳۵ قسمت حضور داشتند و همه آن‌ها نه‌تنها به ستاره بلکه به ستاره‌هایی بسیار ثروتمند تبدیل شدند. در اوج پخش سریال، آن‌ها برای هر قسمت نفری یک‌میلیون دلار درآمد داشتند. ستاره شدن همان چیزی بود که پری می‌خواست؛ اما دقیقاً همان چیزی بود که به آن نیاز نداشت.

متیو پری
متیو پری جوان ابتدا می‌خواست یک بازیکن حرفه‌ای تنیس شود

جدال با زندگی

شهرت ازیک‌طرف و اضطراب کار همراه با یک تصادف جت اسکی در سال ۱۹۹۷ باعث شد متیو پری به مدت طولانی به مسکن وایکودین اعتیاد پیدا کند؛ دارویی که بعدها گفت «بیشتر برای اینکه به‌اندازه قبل الکل مصرف نکند»، استفاده می‌کرد. او برای ترک وایکودین یک برنامه ترک و توان‌بخشی ۲۸ روزه را تکمیل کرد.

متیو پری در سال ۲۰۰۱ مصرف الکل را ترک کرد اما در سال ۲۰۱۱ برای جلوگیری از عود مجدد به بازپروری بازگشت.

پری به‌شدت درباره مشکل اعتیادش صادق بود. او در تولد ۴۶ سالگی‌اش گفت: «شما نمی‌توانید ۳۰ سال مشکل مواد مخدر داشته باشید و بعد انتظار داشته باشید که در ۲۸ روز آن را حل کنید.»

وزن او به‌وضوح در نوسان بود و در سال ۲۰۰۰ به دلیل پانکراتیت (التهاب ناگهانی پانکراس) در بیمارستان بستری شد. سال بعد، برای درمان اعتیاد به وایکودین، الکل، متادون و آمفتامین به مرکز بازپروری مراجعه کرد.

من یک مرد بیمار بودم

متیو پری می‌گفت وقتی به برخی قسمت‌های «فرندز» نگاه می‌کند، «مشمئز» می‌شود زیرا «نگاه کردن به آن ترسناک است. من یک مرد بیمار بودم». او حتی ادعا کرد که سه فصل کامل از «فرندز» را نمی‌تواند به خاطر بیاورد.

متیو پری در سال ۲۰۰۲ میلادی برای ایفای همین نقش نامزد دریافت جایز گرمی شد و هنرنمایی او در نقش شخصیت شوخ‌طبع و مهربان «چندلر» او را به یکی از پردرآمدترین بازیگران سریال‌های تلویزیونی آن دوران نیز تبدیل کرد.

متیو پری درمجموع چهار بار برای جایزه گرمی نامزد و دو بار نیز برنده آن شد. او در کنار هنرنمایی در ۱۰ فصل سریال «فرندز»، در فیلم‌های سینمایی دیگری ازجمله کمدی «احمق‌ها هجوم می‌آورند» در سال ۱۹۹۷ میلادی و «تقریباً قهرمانان» در سال ۱۹۹۸ میلادی و «همه ۹ یارد» در سال ۲۰۰۰ ایفای نقش کرد.

علی‌رغم اینکه متیو پری ازنظر منتقدان بازیگر بسیار بااستعدادی بود، هرگز نتوانست موفقیتش را در نقش‌های سینمایی و تلویزیونی دیگر تکرار کند.

متیو پری
متیو پری بازیگری را با ایفای نقش کوچکی در یک درام تلویزیونی به نام «۲۴۰-رابرت» در سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز کرد

فقدان غیرقابل درک

دو روز پس از درگذشت متیو پری، بازیگران مقابل او در سریال «فرندز»، جنیفر انیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت لبلانک و دیوید شویمر بیانیه‌ی مشترکی منتشر کردند. «همه ما بی‌نهایت به خاطر فقدان متیو ویران‌شده‌ایم. ما بیشتر از همکار بازیگر بودیم. خانواده هستیم. چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد؛ اما در حال حاضر مدتی زمان نیاز داریم تا به سوگ بپردازیم و این فقدان غیرقابل درک را درک کنیم. هر زمان که بتوانیم و به زمانش بیشتر (از او) خواهیم گفت. در حال حاضر افکار و عشق ما با خانواده متی، دوستانش و تمام دوستدارانش در اقصی نقاط جهان است.»

میراث متیو در قلب همه باقی خواهد ماند

وارنر برادرز، کمپانی سازنده «فرندز»، در بیانیه‌ای گفت: «متیو یک بازیگر فوق‌العاده بااستعداد و بخشی از خانواده گروه تلویزیونی وارنر برادرز بود. تأثیر نبوغ کمدی او در سراسر جهان احساس شد و میراث او در قلب افراد زیادی باقی خواهد ماند. این یک روز تلخ و غم‌انگیز است. ما عشقمان را به خانواده، عزیزان و همه طرفداران وفادارش می‌فرستیم.»

حساب اینستاگرام تائید شدۀ «فرندز» نیز شنبه‌شب به متیو پری ادای احترامی صمیمانه کرد و نوشت: «او یک هدیه واقعی برای همه ما بود.»

متیو پری

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

نگاهی به نمایش «توافق‌نامه» کار کورش سلیمانی

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی