معرفی برگزیدگان هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم سن سباستین ۲۰۲۳

سن سباستین
در مراسم اختتامیه هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم سن سباستین، «شیپور چاودار» دومین فیلم از کارگردان اسپانیایی ژایونی کامبوردا موفق به کسب جایزه صدف طلایی، برترین جایزه جشنواره شد تا برای چهارمین سال متوالی معتبرترین جایزه جشنواره به یک کارگردان زن برسد.

جشنواره فیلم سن‌ سباستین یکی از جشنواره‌های بین‌المللی است که هرساله در شهر سن سباستین کشور اسپانیا برگزار می‌شود. صدف طلایی، نام جایزه اصلی جشنواره فیلم سن سباستین است.

هیئت‌داوران بین‌المللی، متشکل از کارگردان فرانسوی کلر دنی، در کنار بازیگر و تهیه‌کننده چینی فن بینگ بینگ، تهیه‌کننده و کارگردان کلمبیایی کریستینا گالگو، عکاس فرانسوی بریژیت لاکوم، بازیگر اسپانیایی ویکی لونگو، تهیه‌کننده و توزیع‌کننده کانادایی رابرت لانتوس و کارگردان آلمانی کریستین پتزولد، نه‌تنها یک فیلم اسپانیایی، بلکه اثر یک کارگردان زن را که دقیقاً در سن سباستین متولدشده به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند.

«شیپور چاودار» داستانی سخت از آزمون مادری در دهه ۱۹۷۰ در گالیسیا است و سفر احساسی زنی را دنبال می‌کند که در طول مسیر قاچاقچیان از جامعه کوچک خود به پرتغال می‌گریزد.

 سن سباستین
با توجه به غیبت بسیاری از بازیگران مطرح به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا، جشنواره امسال کمی معمولی‌تر از هرسال بود

این فیلم به‌عنوان یک درام زیبا، یکی از فیلم‌های کلاسیک‌تر بخش رقابتی امسال جشنواره بود که از میان ۱۶ عنوان خود امسال به‌طور غیرمعمولی پذیرای فیلم‌های کمدی بیشتری بود.

در این میان کمدی بامزه «پوان» از آرژانتین به کارگردانی و نویسندگی مشترک ماریا آلچه و بنجامین نایشتات ۲ جایزه گرفت.

«پوان» جایزه بهترین فیلم‌نامه و صدف نقره‌ای بهترین بازیگر را برای مارسلو سوبیوتو که نقش پروفسور فلسفه دوست‌داشتنی و بدبختی را بازی می‌کند که ماجراجویی‌هایش موجب کاهش کرامتش می‌شود، به دست آورد.

«کالاگ» درام ایزابلا اکلوف کارگردان سوئدی که با اقبال ملایمی از سوی منتقدان مواجه شد، هم ۲ جایزه شامل جایزه ویژه حیات داوران و همچنین بهترین فیلم‌برداری را به خانه برد.

دو فیلم برگزیده آسیایی که به طرز عجیبی مکمل یکدیگر بودند نیز در فهرست برندگان بخش رقابتی جای گرفتند؛ درام صمیمی، تکان‌دهنده اما دردناک تایوانی «سفر در بهار» درباره مردی کهنسال که پس از مرگ ناگهانی همسرش در تلاش برای کنار آمدن با آن است جایزه بهترین کارگردانی را برای پنگ تزو-هویی و وانگ پینگ-ون دریافت کرد و جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول (به‌صورت مشترک با مارسلو سوبیوتو) به تاتسویا فوجی برای «غیبت بزرگ» ساخته کی چیکا-اورا از ژاپن تعلق گرفت.

سن سباستین
جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول (به‌صورت مشترک با مارسلو سوبیوتو) به تاتسویا فوجی برای «غیبت بزرگ» ساخته کی چیکا-اورا از ژاپن تعلق گرفت

صدف نقره‌ای بهترین نقش مکمل هم به هوویک کوچکریان برای «یک عشق» ساخته ایزابل کوشِت از اسپانیا رسید و «بهادر شجاع» ساخته دیوا شاه از هند عنوان بهترین فیلم یک کارگردان جدید را به خانه برد.

جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم هم به «جامعه برف» ساخته خوان آنتونیو بایونا رسید که امسال از سوی اسپانیا به اسکار معرفی‌شده و جایزه تماشاگران برای بهترین فیلم اروپایی هم به «من کاپیتان» متئو گارونه اهدا شد که امسال فیلم نماینده ایتالیا در اسکار بین‌المللی است.

در این جشنواره با اهدای جوایز افتخاری دونوستیا به هایائو میازاکی، خاویر باردم و ویکتور اریس از این چهره‌ها تجلیل شد.

با توجه به غیبت بسیاری از بازیگران مطرح به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا، جشنواره امسال کمی معمولی‌تر از هرسال بود.

هفتاد و یکمین دوره جشنواره سن سباستین از ۲۲ تا ۳۰ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۸ مهر) برگزار شد.

سن سباستین

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر