لباس مناسب فصل گرما چه رنگی است؟

لباس

انتخاب رنگ مناسب در هوای گرم می‌تواند حدود ۲۰ درجه تفاوت ایجاد کند

لباس مناسب فصل تابستان چه رنگی باید داشته باشد؟ معمولاً می‌گویند سفید مناسب‌ترین رنگ برای گرمای تابستان است؛ چراکه برخلاف رنگ سیاه که گرما را به خود جذب می‌کند، بدن را خنک نگه می‌دارد. دانشمندان ژاپنی به سراغ باورهای معمول درباره رنگ‌های مناسب فصل گرما رفته‌اند تا ببینند علم درباره این نظرها چه می‌گوید.

هر فرد سبکی برای لباس پوشیدن دارد، اما آیا شما سبک خود را با توجه به توصیه‌های علمی انتخاب کرده‌اید؟ رنگ مناسب لباس تابستان چیست؟

گرمایش زمین و موج‌های متعدد گرما در طول تابستان مردم را مجبور می‌کند برای مقاومت بهتر، به ترفندهای مختلفی متوسل شوند؛ ازجمله پوشیدن لباس‌های سبک‌تر، مواد عایق و همچنین رنگ‌هایی که بدن را باوجود آفتاب سوزان، خنک نگه می‌دارند. تیمی از محققان ژاپنی بامطالعه روی این موضوع، نمایی کلی از طیف رنگ‌های ضروری برای پوشیدن در طول فصل گرما را ارائه کردند.

توجه داشته باشید جنس پارچه لباس تابستانی هم بسیار مهم است. در مطالعه دیگری که در نشریه نیچر منتشرشده است آمده بافت پارچه، مقدار و زاویه بازتاب نور را تغییر می‌دهد و باعث تغییر ظاهر رنگ از رنگ اصلی آن‌هم می‌شود؛ اما در اینجا صرفاً به تفاوت رنگ در یک جنس مشابه پرداخته‌شده است.

در این مطالعه به رهبری توشیاکی ایچینوسه، از موسسه ملی مطالعات زیست‌محیطی، به اهمیت انتخاب رنگ لباس در دوره‌های اوج گرفتن گرما پرداخته شد. آن‌ها برای تعیین بهترین رنگ‌هایی که بدن را در هوای گرم خنک نگه می‌دارند، آزمایشی انجام دادند که یافته‌هایش ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

لباس
معمولاً می‌گویند سفید مناسب‌ترین رنگ برای گرمای تابستان است؛ چراکه برخلاف رنگ سیاه که گرما را به خود جذب می‌کند، بدن را خنک نگه می‌دارد

بهترین رنگ‌ها برای پوشیدن در هوای گرم:

سفید، زرد، خاکستری و قرمز

توشیاکی ایچینوسه در این مطالعه ۹ مانکن‌ را که پیراهن‌هایی به رنگ‌های مختلف از قرمز تا سبز روشن، زرد، آبی، سیاه، سفید یا سبز تیره به تن داشتند، مقابل نور خورشید قرار داد. یک نکته مهم: دمای بیرون حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد بود.

پس از تنها پنج دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، دانشمندان دمای سطح پارچه‌ها را بررسی و بین خنک‌ترین و گرم‌ترین پیراهن تفاوتی ۲۰ درجه سانتی‌گرادی مشاهده کردند که اهمیت انتخاب هوشمندانه لباس در طول موج‌های گرما را نشان می‌دهد.

در مورد رنگ برای لباس مناسب تابستان، رنگ سفید مناسب‌ترین رنگ برای گرمای تابستان است. این مطالعه این باور را تائید می‌کند و نشان می‌دهد که دمای سطح پیراهن سفید حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد است؛ معادل دمای هوا در طول آزمایش. در مقابل، دمای سطح پیراهن مشکی بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد بود که با مدل سفید ۲۰ درجه تفاوت داشت.

پس از رنگ سفید، رنگ‌هایی که بدن را خنک‌تر نگه می‌دارند، عبارت‌اند از زرد، خاکستری و قرمز!

بله همان قرمزی که هنوز در باور جمعی به‌عنوان یک رنگ «گرم» در نظر گرفته می‌شود. بنفش در میانه این رتبه‌بندی قرار دارد، بنابراین اگر رنگ موردعلاقه شما است، می‌توانید آن را در هوای گرم پوشید.

از سوی دیگر توصیه می‌شود از رنگ آبی پرهیز کنید؛ یکی دیگر از شگفتی‌های کشف‌شده در این تحقیق؛ چراکه آبی معمولاً یک رنگ «سرد» در نظر گرفته می‌شود.

همچنین پوشیدن لباس‌هایی به رنگ سبز روشن، سبز تیره و مشکی نیز توصیه نمی‌شود.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر