در تابستان گرما و سوزان چطور بفهمیم آب بدنمان کم شده؟

گرما

در موج گرما، کم‌آبی بدن وقتی رخ می‌دهد که آبی که بدن از دست می‌دهد بیش از آبی باشد که وارد بدن می‌شود

انتظار می‌رود موج گرما به‌تدریج افزایش یابد و از هم‌اکنون باید برای روبه‌رو شدن با آن و پیشگیری از عواقب خطرناک گرما‌خستگی و گرمازدگی آماده شد. باید توجه داشت همچنان که خود را مهیای افزایش دما می‌کنیم، باید از نشانه‌ها و علائم گرمازدگی آگاه شویم و بدانیم چه فرقی با گرما‌خستگی دارد.

گرما‌خستگی

گرما‌خستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن در معرض دمای بالای هوا و تعریق بیش‌ازحد باشد و معمولاً براثر از دست رفتن آب و نمک بدن اتفاق می‌افتد. به گفته مرکز پزشکی جانز هاپکینز برخی علائم گرما‌خستگی عبارت‌اند از تهوع، سردرد، سنگینی نفس، سرگیجه و رنگ‌پریدگی و عرق سرد.

نشانه‌های گرما‌خستگی

گرما‌خستگی وقتی رخ می‌دهد که بدن نتواند خودش را خنک کند. پس لازم است به سایه و جای خنک برویم. هم‌چنین می‌توانیم با باز کردن کمربند و خارج کردن لباس‌های تنگ، نوشیدن مایعات ورزشی حاوی نمک و شکر و گذاشتن کمپرس سرد بر سر، صورت و گردن در رفع گرما خستگی بکوشیم.

گرما
عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک شدن است، اما در وضعیت گرمازدگی سازوکار عرق کردن بدن ما شروع به توقف می‌کند

اگر این نشانه‌های گرما‌خستگی را نادیده بگیریم ممکن است به بیماری‌های مضرتر مرتبط با گرما مانند گرمازدگی منجر شود. گرمازدگی خیلی جدی‌تری از گرما‌خستگی است و اگر درمان نشود ممکن است به شرایط اضطراری دائمی یا مرگ‌بار منجر شود. گرمازدگی وضعیتی است که در آن بدن دیگر بر دمای خودکنترلی ندارد و وقتی رخ می‌دهد دمای بدن در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۱۰۶ درجه فارنهایت (۴۱ درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر افزایش می‌یابد.

عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک شدن

عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک شدن است، اما در وضعیت گرمازدگی سازوکار عرق کردن بدن ما شروع به توقف می‌کند. پوست در گرمازدگی ناشی از گرمای آب‌وهوا دچار داغی و خشکی می‌شود. تندی ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ کردن و از دست دادن هشیاری از دیگر نشانه‌های آن است. اگر درمان زود انجام نگیرد حتی احتمال سکته، اغما و مرگ هم وجود دارد.

گرما
به‌محض بروز نشانه‌های گرمازدگی در یک فرد، باید او را به‌جای خنک‌تری برد

خطرهای گرما‌خستگی

به‌محض بروز نشانه‌های گرمازدگی در یک فرد، باید او را به‌جای خنک‌تری برد، اگر لباس‌ تنگ به تن دارد دکمه‌های آن را باز کرد و روی بدنش آب سرد پاشید یا یخ گذاشت. در بسیاری از مواقع هم توصیه این است که فوری اورژانس را خبر کنیم.

با توجه به این‌که فصل تابستان شروع‌شده باید از خطرهای گرما‌خستگی و گرمازدگی آگاه باشیم. به‌صرف تفریح در آفتاب نباید سلامت خود را به خطر بیندازیم. آب رساندن به بدن را نباید فراموش کرد.

خاتون

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

کدام مدل کفش پاشنه‌بلند برای زمستان مناسب است؟

مدیر

بهترین راهکارهای مقابله با خشکی پوست در زمستان

مدیر

شش توصیه برای حفظ سلامتی در زمستان

مدیر