مقابله با گرمازدگی در تابستان

گرمازدگی

برای اینکه گرمازده نشویم چه کنیم؟

گرمازدگی، می‌تواند در صورتی رخ دهد که دمای بدن شما به ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر برسد. این عارضه بیشتر در ماه‌های تابستان دیده می‌شود.

گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد زیرا در صورت عدم درمان می‌تواند به‌سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند. هرچه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب بدتر می‌شود و خطر عوارض جدی یا مرگ را افزایش می‌دهد.

علائم گرمازدگی

به‌غیراز افزایش دمای بدن، سایر علائم گرمازدگی ازاین‌قرارند: گیجی، بی‌قراری، گفتار نامفهوم، تحریک‌پذیری، هذیان، تشنج و کما، تهوع و استفراغ، تنفس سریع و پی‌در‌پی، ضربان قلب سریع، سردرد و قرمزی پوست.

گرمازدگی
توانایی شما برای مقابله با گرمای شدید به قدرت سیستم عصبی مرکزی شما بستگی دارد

رفع سریع گرمازدگی

در تماس با فرد دچار گرمازدگی شدید، حتماً باید با اورژانس تماس بگیرید. در‌حالی‌که منتظر درمان اضطراری هستید، برای خشک‌کردن فرد گرمازده فورا اقدام کنید.

او را به سایه یا داخل خانه ببرید.

لباس‌های اضافی‌اش را درآورید.

با هر وسیله‌ای که در دسترس است، سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران فرد گرمازده را خنک کنید.

هرکسی ممکن است دچار گرمازدگی شود، اما عوامل متعددی خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند:

سن

توانایی شما برای مقابله با گرمای شدید به قدرت سیستم عصبی مرکزی شما بستگی دارد. در سنین پایین، سیستم عصبی مرکزی به‌طور کامل توسعه‌نیافته است و در بزرگ‌سالان بالای ۶۵ سال، سیستم عصبی مرکزی شروع به زوال می‌کند. در این حالت بدن کمتر قادر به مقابله با تغییرات دمای بدن است. هر دو گروه سنی معمولاً در هیدراته‌ماندن مشکل‌دارند که این نیز خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد.

گرمازدگی
لباس‌های گشاد و سبک بپوشید. پوشیدن لباس‌های اضافی به بدن شما اجازه خنک ‌شدن مناسب نمی‌دهد

ورزش در هوای گرم

شرکت در ورزش‌هایی مانند فوتبال یا مسابقات دوی طولانی‌مدت در هوای گرم ازجمله عللی است که می‌تواند منجر به گرمازدگی شود.

افزایش ناگهانی دما

اگر در معرض افزایش ناگهانی دما، مانند موج گرمای اوایل تابستان یا سفر به مناطق گرم‌تر قرار بگیرید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما باشید.

گرمازدگی قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم این اقدامات را انجام دهید:

لباس‌های گشاد و سبک بپوشید. پوشیدن لباس‌های اضافی به بدن شما اجازه خنک ‌شدن مناسب نمی‌دهد.

در برابر آفتاب‌سوختگی از خود محافظت کنید.

آفتاب‌سوختگی بر توانایی بدن شما برای خنک کردن خود تأثیر می‌گذارد، بنابراین با یک کلاه لبه پهن و عینک آفتابی از خود در خارج از منزل محافظت کنید و از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه به قسمت‌های مختلف بمالید و هر دو ساعت یک‌بار تجدید کنید.

به‌غیراز افزایش دمای بدن، سایر علائم گرمازدگی ازاین‌قرارند: گیجی، بی‌قراری، گفتار نامفهوم، تحریک‌پذیری، هذیان، تشنج و کما، تهوع و استفراغ، تنفس سریع و پی‌در‌پی، ضربان قلب سریع، سردرد و قرمزی پوست

نوشیدنی مناسب برای گرمازدگی

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته‌ماندن به بدن شما کمک می‌کند تا عرق کرده و دمای بدن را در حالت طبیعی حفظ کند.

آب، خاکشیر و تخم شربتی، آب‌آلبالوی ترش، شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت زرشک، آب‌طالبی مناسب‌ترین نوشیدنی برای گرمازدگی است.

در ماشین پارک‌شده کسی را رها نکنید

گرمازدگی
به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته‌ماندن به بدن شما کمک می‌کند تا عرق کرده و دمای بدن را در حالت طبیعی حفظ کند

هرگز کسی را در ماشین پارک‌شده رها نکنید. این کار یک علت شایع مرگ‌و‌میر ناشی از گرما در کودکان است. وقتی در زیر آفتاب پارک می‌کنید، دمای ماشین شما می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه بیش از ۱۱ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

پیشگیری از گرمازدگی در روزهای گرم تابستان

اگر نمی‌توانید در هوای گرم از فعالیت‌های شدید اجتناب کنید، مایعات بنوشید و به‌طور مکرر در یک مکان خنک استراحت کنید. سعی کنید برای زمان‌های خنک‌تر روز، مانند صبح زود یا عصر، ورزش یا کار فیزیکی را برنامه‌ریزی کنید.

اثر مخرب نور خورشید بر روی پوست

اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌تواند باعث آسیب روی پوست شود و به همین دلیل مراقبت از پوست بسیار ضروری است. همچنین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش ممکن است منجر به آب‌مروارید شود. پیری زودرس پوست و درنهایت سرطان این عضو بدن، از اثرات دیگر قرارگیری در معرض اشعه ماوراء‌بنفش خورشید است.

گرمازدگی
هنگامی‌که در طول روز بیرون هستید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی در روزهای ابری

کرم ضد آفتاب

اما بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل چیست؟ هنگامی‌که در طول روز بیرون هستید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی در روزهای ابری.

استفاده از محصولی با SPF بالاتر، عاقلانه‌تر است. شما باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. طوری پوست را با این کرم بپوشانید که مالش آن بر روی پوست، یک دقیقه کامل طول بکشد. اگر در ساحل هستید، برای مدت طولانی شنا می‌کنید، عرق می‌کنید یا در فضای باز هستید، هر دو ساعت یک‌بار این کرم را تجدید کنید.

چه نوع کرم ضد آفتابی استفاده کنیم؟

توجه کنید از کرم‌های ضد آفتابی باید استفاده کنید که در برابر آب مقاوم باشند به‌طوری‌که عرق یا آب نتوانند به‌راحتی آن را از بین ببرند.

کدام لباس مناسب فصل تابستان است؟

لباس‌هایی مناسب فصل تابستان در کنار کرم ضد آفتاب می‌توانند از رسیدن اشعه‌ی مضر به پوست جلوگیری کنند. لباس‌های تولید‌شده از پلی‌استرهای روشن و ابریشم نازک و ساتنی می‌توانند اشعه ماوراء‌بنفش را جذب یا منعکس کنند و از رسیدن اشعه‌ی مضر به پوست جلوگیری کنند.

گرمازدگی
اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌تواند باعث آسیب روی پوست شود و به همین دلیل مراقبت از پوست بسیار ضروری است

محافظت از لب‌ها در تابستان

لب یک محل شایع برای سرطان پوست است.  برای محافظت کامل از لب‌ها به دنبال محصولات مخصوص لب باشید که دارای SPF15 یا بالاتر هستند. اگر سابقه سرطان لب و پوست‌دارید، از بالم لب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.

بر اساس میزان تماس با اشعه ماوراء‌بنفش، محصول مراقبت از لب را هر دو ساعت یا بیشتر تجدید کنید.

بهتر است از رژ لب حاوی SPF استفاده کنید یا یک نرم‌کننده لب با SPF، زیر رژ لب بزنید.

محافظت از چشم‌ها در تابستان

همان‌طور که خورشید می‌تواند پوست را بسوزاند قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند سفیدی چشم‌ها را قرمز کند.

باگذشت زمان، این روند می‌تواند باعث مشکلات چشمی مانند آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولا شود. برای جلوگیری از آسیب به چشم، عینک آفتابی باکیفیتی انتخاب کنید. عینک‌های UV400 حداقل استاندارد برای عینک‌‌های آفتابی به شمار می‌روند.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر