بیتل‌ها با هوش مصنوعی به صدر جدول ترانه‌های بریتانیا بازگشتند

بیتل‌ها
ترانه «گاه‌وبیگاه» (Now And Then) از گروه بیتل‌ها که با کمک هوش مصنوعی تهیه‌شده است پس از ۵۴ سال این گروه را به صدر جدول ترانه‌های محبوب در بریتانیا بازگرداند.

این ترانه با استفاده از صدای جان لنون، خواننده بیتل‌ها که صدایش را در سال ۱۹۷۸، یعنی دو سال پیش از قتلش، بر روی نوار ضبط کرده بود تولید شد. بیتل‌ها آخرین بار با ترانه «تصنیف جان و یوکو» در سال ۱۹۶۹ به صدر جدول ترانه‌های محبوب در بریتانیا رسیده بودند.

درمجموع ۱۸ ترانه از گروه بیتل‌ها تاکنون به جایگاه اول در جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیده است. اعضای این گروه در سال ۱۹۷۰ به فعالیت مشترک با یکدیگر پایان داده بودند.

فناوری هوش مصنوعی به تهیه‌کنندگان ترانه «گاه‌وبیگاه» کمک کرد تا صدای جان لنون بر روی نوار را بتوانند استخراج کنند. یوکو اونو، همسر جان لنون در سال ۱۹۹۴ این نوار را در اختیار دیگر اعضای گروه قرار داده بود.

هوش مصنوعی همچنین زمینه ترکیب صدای جان لنون با صدای دیگر اعضای گروه ازجمله جورج هریسون را فراهم کرد. جورج هریسون که گیتاریست بیتل‌ها بود در سال ۲۰۰۱ از دنیا رفت.

بیتل‌ها
بیتل‌ها

درباره بیتل‌ها

بیتل‌ها یک گروه چهارنفره انگلیسی پاپ و راک اهل لیورپول بودند که در دهه ۱۹۶۰ فعالیت موسیقی خود را آغاز کردند.

جان لنون، پل مک کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار پس از ۱۰ سال همکاری، در سال ۱۹۷۰ میلادی از هم جدا شدند و حرفه انفرادی خود را ادامه دادند.

بیتل‌ها تأثیرگذارترین گروه موسیقی در قرن ۲۰ بودند. آنها تنها در کشور بریتانیا بیش از ۴۰ تک آهنگ و آلبوم به بازار ارائه دادند و در رتبه یک جدول موسیقی انگلستان قرار گرفتند. این موفقیت در بسیاری از کشورهای دیگر نیز تکرار شد.

پرفروش‌ترین گروه موسیقی جهان

بیتل‌ها با فروش جهانی بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد نسخه از آثار، پرفروش‌ترین گروه موسیقی جهان و یکی از پرفروش‌ترین‌های موسیقی جهان است.

انجمن صنعت ضبط آمریکا در سال ۱۹۹۹، بیتلز را با فروش بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه از آثار، پرفروش‌ترین گروه موسیقی قرن ۲۰ در آمریکا اعلام کرده است.

آنها درمجموع، برنده هفت جایزه گرمی شده‌اند. همچنین نام آنها در فهرست صد شخصیت تأثیرگذار قرن ۲۰ مجله تایم آمده است.

بیتل‌ها
بیتل‌ها با فروش جهانی بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد نسخه از آثار، پرفروش‌ترین گروه موسیقی جهان و یکی از پرفروش‌ترین‌های موسیقی جهان است

خواننده اصلی و گیتارزن ریتم، جان لنون بود. در مارس ۱۹۵۷، جان لنون گروه اسکیفلی را به نام گروه کواریمن (که با نام بلک جکس هم شناخته می‌شوند) تشکیل داد. در ششم ژوئیه همان سال جان لنون، پل مک کارتنی را ملاقات کرد.

در فوریه ۱۹۵۸، گیتاریست جوانی به نام جورج هریسون عضو این گروه شد. تعدادی ترانه از این سه در آن دوره به‌جای مانده است. در این مدت افراد متعددی به این گروه اضافه و کم می‌شدند اما تنها جان لنون و پل مک کارتنی و جورج هریسون اعضای ثابت آن بودند.

گروه کواریمن به نام‌های مختلفی تغییر یافت که در این میان می‌توان به جانی و مونداگز، جان بزرگ و بیتلز، بیتلز نقره‌ای، برادران بیت اشاره کرد که سرانجام نام بیتلز (The Beatles) را که نگارش اشتباه کلمه The Beetles (به معنی سوسک‌ها) است را برگزیدند.

در سال ۱۹۶۰ بیتلز به شمال شرقی اسکاتلند به‌عنوان گروه پشتیبان جانی جنتل سفر کردند و قبل از اولین اجرای موسیقی خود او را ملاقات کردند؛ آن هنگام پل مک کارتنی به‌عنوان باتجربه‌ترین فرد گروه شناخته می‌شد.

این گروه اولین برنامه تلویزیونی خود را با نام People and Places به‌طور زنده در منچستر و در ایستگاه تلویزیونی گرانادا در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۲ به اجرا گذاشتند. یکی از آخرین آلبوم‌هایی که بیتل‌ها به‌عنوان یک گروه ضبط کردند ابی رود بود.

بیتل‌ها
او توانست از بیتل‌ها درحالی‌که به‌آرامی از خیابان می‌گذشتند شش فریم عکس بیندازد

خیابان پرتردد

تصویر جلد این آلبوم یکی از تأثیرگذارترین و حتی تاریخی‌ترین تصاویر جلد آلبوم است. عکس آن توسط یک عکاس اسکاتلندی روی یک نردبان در حالی گرفته شد که وی تنها ۱۰ دقیقه برای بستن این خیابان پرتردد وقت داشت.

او توانست از بیتل‌ها درحالی‌که به‌آرامی از خیابان می‌گذشتند شش فریم عکس بیندازد. این خیابان همچنان به همان شکل در انگلستان باقی‌مانده است و استودیوی ابی رود هم همچنان همان‌جا باقی است.

این شاید تنها نقطه‌ای باشد که طرفداران بیتل‌ها بتوانند به آنجا بروند و خاطرات قریب به ۴۰ سال پیش خود را زنده کنند. همواره طرفداران بیتل‌ها در این خیابان باعث ترافیک می‌شوند. هرکس به‌نوعی سعی می‌کند تا عکسی مانند عکس روی جلد آلبوم به‌عنوان یادگاری از «ابی رود» بگیرد.

ترانه «گاه‌وبیگاه» (Now And Then) را در کانال تلگرام سلیس نیوز بشنوید.

بیتل‌ها

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر