بزرگداشت چهارصدمین سال انتشار مجموعه نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر
به مناسبت چهارصدمین سال انتشار اولین نسخه چاپی مجموعه نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر، قرار است رویدادهایی در سراسر بریتانیا و سایر نقاط جهان برگزار شود.

ازنظر بسیاری ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس، بازیگر تئاتر و شاعر انگلیسی، «بزرگ‌ترین نویسنده» در زبان انگلیسی بوده است و برخی او را «بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس» تاریخ می‌دانند.

اولین نسخه چاپی مجموعه نمایشنامه‌های شکسپیر که در انگلیسی با عنوان «فولیوی اول» مشهور است، توسط دو نفر از دوستان بازیگر او (جان همیننج و هنری کوندل) گردآوری‌شده است.

گفته‌شده بدون تلاش این دو برای گردآوری آثار شکسپیر بسیاری از کارهای او برای نسل‌های آینده باقی نمی‌ماند تا مردم آن را بخوانند و لذت ببرند.

در این مجموعه که حدود هفت سال پس از مرگ شکسپیر چاپ شد، آثار او زیر عناوین نمایش‌نامه‌های «کمدی، تراژدی و تاریخی» دسته‌بندی، تنظیم و منتشرشده است. حدود دویست نسخه از این مجموعه آثار باقی‌مانده است.

«فولیوی اول»، ۳۶ نمایشنامه را در بر دارد که نیمی از آنها ازجمله «مکبث»، «توفان» و «شب دوازدهم» تا پیش از آن، هرگز منتشرنشده بود.

در زمان شکسپیر، نمایشنامه‌هایی برای اجرا آماده اما به‌ندرت چاپ می‌شد. در آن زمان کاغذ اغلب باارزش‌تر ازآنچه که روی آن نوشته‌شده بود، ازجمله به‌طور مثال نمایش‌نامه‌های شکسپیر، محسوب می‌شد و به‌ندرت برای مصارفی این‌چنینی مورداستفاده قرار می‌گرفت.

ازجمله رویدادهای بزرگداشت چهارصدمین سال انتشار اولین نسخه چاپی مجموعه نمایشنامه‌های شکسپیر، مسابقه نمایشنامه‌نویسی توسط «گروه تئاتر شکسپیر»، بوده است.

ویلیام شکسپیر
در زمان شکسپیر، نمایشنامه‌هایی برای اجرا آماده اما به‌ندرت چاپ می‌شد

 درباره ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر متولد ۱۵۶۴ میلادی و اولین نمایشنامه‌اش در سال ۱۵۹۲ ثبت‌شده است.

او ۳۸ نمایشنامه ازجمله رومئو و ژولیت، رؤیای نیمه‌شب تابستان، شاه لیر، هملت و مکبث را نوشته است.

بیش از ۴۲۰ فیلم بر اساس کارهای او ساخته‌شده که شامل بیش از ۷۵ برداشت از هملت و بیش از ۵۰ برداشت از رومئو و ژولیت است.

او در ۵۲ سالگی در ۲۳ آوریل ۱۶۱۶ درگذشت.

ویلیام شکسپیر

آیتم های مشابه

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

نگاهی به نمایش «توافق‌نامه» کار کورش سلیمانی

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی