برگزاری نخستین جشنواره «عروسک امید» در باغ کتاب

عروسک امید

امید عروسک‌ها برای بازگرداندن شادی و امید به خانواده‌ها

سلیس نیوز: نخستین جشنواره بین‌المللی عروسک امید در باغ کتاب تهران آغاز به کار کرد. این جشنواره با شعار یک عروسک، یک امید به همت مرکز رویش و شکوفایی استعداد روشا و مرکز نوآوری روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از روز شنبه ۷ اسفند تا پنجشنبه ۱۲ اسفند در این مجموعه علمی و فرهنگی برگزارشده است. در این جشنواره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از سراسر کشور به همراه نوه‌های خود، عروسک‌های بومی و محلی را با داستان‌های ویژه به نمایش گذاشته‌اند.

جشنواره عروسک امید باهدف ایجاد شعف، امیدواری و مشارکت در یک اقدام بشردوستانه برای کمک به کودکان و نوجوانان با شعار «یک عروسک، یک امید» در این مجموعه علمی و فرهنگی برپاشده است.

پوپک عظیم‌پور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» درباره هدف برگزاری این جشنواره گفت: «عروسک‌ به‌عنوان بخشی از میراث ملموس و ناملموس کشورها و یکی از قوی‌ترین و غنی‌ترین ابژه‌های فرهنگی می‌تواند در انتقال المان‌های مختلف فرهنگی از قبیل فولکلور، آیین‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها، لباس و… به نسل‌های آینده و در جریان گفت‌وگوی تمدن‌ها ایفای نقش کند. در همین راستاست که در بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جهانی مثل رقابت‌های ورزشی المپیک و نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی از عروسک به‌عنوان سمبل‌ و سفیر فرهنگی استفاده می‌شود. با توجه به تنوع زبانی و قومیتی بالا در ایران، از دیرباز عروسک‌های متنوعی در مناطق مختلف کشور ساخته‌شده و نسل به نسل به ما منتقل‌شده‌اند. تا پیش از ورود عروسک‌های فرنگی، معمولاً مادران و مادربزرگ‌ها بودند که با ساخت عروسک‌، شادی، شعف و آرامش را به دنیای کودکان می‌بردند. عروسک‌ها هنوز هم پناهی امن و مطمئن برای کودکان هستند تا جایی که بسیاری، رازهای مگویی را که با پدر و مادرشان نمی‌گویند با عروسک‌ها در میان می‌گذارند.»

این پژوهشگر و مدرس نمایش‌ عروسکی در ادامه گفت: «در شرایطی که پاندمی کرونا، ماه‌هاست که فضایی آکنده از دل‌تنگی و انزوا را در همه‌جا حاکم کرده تصمیم گرفتیم به کمک عروسک‌ها، شادی و امید را به خانواده‌های ایرانی برگردانیم. جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» که فراخوان عمومی آن ابتدا در مهرماه اعلام شد و به دلیل استقبال زیاد از جشنواره تا بهمن‌ماه تمدید شد، با این هدف برگزار می‌شود که با ساخت هر عروسک، شعله امیدی را در سرمای این روزهای سخت و دلگیر روشن کند.»

به گفته دبیر جشنواره بین‌المللی عروسک امید بالغ بر ۱۵۰ عروسک از شهرهای مختلف ایران و چند کشور خارجی ازجمله مصر، هلند، نروژ، روسیه و… به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده‌ که روز پنج‌شنبه پنجم اسفند با حضور سه تن از متخصصان این حوزه مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند و آثار برگزیده در اختتامیه جشنواره و نمایشگاه عروسک‌ها (۱۲ اسفندماه) معرفی خواهند شد.
علاقه‌مندان می‌توانند آثار این جشنواره را از ۷ تا ۱۲ اسفندماه از ساعت ۹ تا ۲۱ در طبقه همکف باغ کتاب تهران مجاور خانه کودک تماشا کنند.

آیتم های مشابه

پل استر، نویسنده «سه‌گانه نیویورک» درگذشت

مدیر

نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی