بازگشت دوباره متالیکا پس از هفت سال

متالیکا

تک‌‌ترانه‌ای که از این آلبوم منتشرشده است، نشان می‌دهد که احتمالاً آلبوم جدید همان حال و هوای قدیم گروه را دارد.

پایان سال ۲۰۲۲ با طوفان تازه‌ای در عرصه موسیقی متال همراه شده است. «متالیکا» خبر داده که دوازدهمین آلبوم استودیویی‌ این گروه در راه است. این آلبوم «۷۲ فصل»[۱] نام دارد و قرار است در آوریل ۲۰۲۳ منتشر شود.

پیش‌فروش این آلبوم هم‌اکنون آغاز و اولین تک‌‌ترانه آن به نام «نور ابدی»[۲] منتشرشده است. این تک‌ترانه از نام یک مراسم مذهبی در آیین کاتولیک برگرفته‌شده است.

«۷۲ فصل» آلبوم جدید متالیکا

آلبوم «۷۲ فصل» که از طریق بلکند رکوردینگ برای شنیدن در دسترس خواهد بود ۱۲ قطعه دارد و اولین آلبوم گروه پس از سال ۲۰۱۶ به شمار می‌آید. تهیه‌کنندگی «۷۲ فصل» را «گرگ فیدلمن» بر عهده دارد.

تک‌‌ترانه سه ونیم دقیقه‌ای که از این آلبوم منتشرشده است، نشان می‌دهد که احتمالاً آلبوم جدید همان حال و هوای قدیم گروه را دارد و رویه کلاسیک متالیکا در آن دنبال شده است.

جیمز هتفیلد درباره نام آلبوم می‌گوید که «۷۲ فصل» درواقع یعنی ۱۸ سال از سال‌های اولیه زندگی؛ سال‌هایی که والدین به ما می‌گویند چه کسی‌ایم و این شناخت، بر درک ما از جهان تأثیر می‌گذارد. او می‌گوید که بیشتر تجربیات ما در بزرگسالی، از کودکی‌مان اثر می‌‌گیرند و درواقع واکنشی به همان روزها است.

متالیکا
آلبوم «۷۲ فصل» که از طریق بلکند رکوردینگ برای شنیدن در دسترس خواهد بود ۱۲ قطعه دارد.

آلبوم تازه متالیکا با یک تور جهانی نیز همراه است. متالیکا از معدود گروه‌های موسیقی است که پس از دهه‌ها فعالیت، هنوز مستمر در جهان کنسرت برگزار می‌کند.

بازگشت دوباره متالیکا

گفتنی است که متالیکا در چهارمین دهه فعالیتش در دنیای موسیقی متال، تنها گروه موسیقی است که در یک سال و در هفت قاره، کنسرت اجرا کرده است. تاکنون بیش از ۱۲۵ میلیون نسخه از آلبوم‌های متالیکا به فروش رفته‌ است و از سال ۱۹۹۰ تمام آلبوم‌های این گروه جزو بهترین‌های بیلبورد بوده‌اند. در سال ۱۹۹۱ حدود یک‌میلیون نفر در کنسرت این گروه در مسکو شرکت کردند که در دنیای راک و متال، رکورد خارق‌العاده‌ای به شمار می‌‌رود. متالیکا همچنین در سال ۲۰۰۹ به تالار مشاهیر راک‌اند‌رول راه یافت.

گروه کنونی متالیکا را جیمز هتفیلد و لارس اولریچ (که هردو از بنیان‌گذاران گروه‌ بوده‌اند) در کنار کرک همت که از سال ۱۹۸۳ به متالیکا پیوست و رابرت تروهیو که از سال ۲۰۰۳ متالیکا را همراهی می‌کند، تشکیل می‌دهند.

آلبوم «۷۲ فصل» که از طریق بلکند رکوردینگ برای شنیدن در دسترس خواهد بود ۱۲ قطعه دارد

«عروسک‌گردان»[۳] را می‌توان بهترین آلبوم متالیکا دانست. این آلبوم نه‌تنها بهترین اثر این گروه است، بلکه بسیاری آن را بهترین آلبوم «ترش متال[۴]» تاریخ نیز می‌دانند. «عروسک‌گردان» که سومین آلبوم متالیکا بود، در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و گروه را به شهرت افسانه‌ای رساند. رولینگ‌استون از این آلبوم با عنوان «ترس آخرالزمانی» یاد کرده است. آخرین حضور کلیف برتون، بیس‌نواز افسانه‌ای، نیز در این آلبوم بود. برتون در همان سال و هنگامی‌که در تور آلبوم عروسک‌گردان گروه را همراهی می‌کرد، در حادثه واژگونی اتوبوس حامل اعضای متالیکا، کشته شد.

«جیسون کورتیس نیوستند» سپس به‌جای برتون به متالیکا پیوست و ۱۴ سال این گروه را همراهی کرد؛ اما سال‌ آخر حضور جیسون در متالیکا چالش‌های بسیاری برای گروه پدید آورد و باوجود تلاش اعضای گروه برای حفظ او، سرانجام در سال ۲۰۰۱ از متالیکا جدا شد و این جدایی سبب شد که انتشار آلبوم جدید به تعویق افتد؛ اما جدایی جیسون تنها چالش پیش روی آلبوم «خشم مقدس»[۵] که سرانجام در سال ۲۰۰۳ منتشر شد، نبود.

این آلبوم چند روز پیش از انتشار رسمی، در دسترس قرار گرفت و به همین دلیل، فروش آن با اختلال روبه‌رو شد. جیمز هتفیلد هم‌زمان با ساخت این آلبوم، با ترک اعتیاد به الکل نیز دست‌وپنجه نرم می‌کرد و ترانه‌های این آلبوم را درواقع می‌توان نجواهای درونی هتفیلد دانست.

بااین‌حال، «خشم مقدس» نتوانست به موفقیت چشمگیری دست یابد و منتقدان آن را به‌نوعی بدترین آلبوم گروه می‌دانند. این آلبوم به‌وضوح درگیری درونی اعضای گروه را نشان می‌دهد و صدای طبل‌ها‌ در آن به‌قدری ناهنجار است که لارس اولریش، نوازنده طبل گروه، هنوز هم به آن دلیل سرزنش می‌شود.

در جست‌وجوی موفقیت گذشته

آخرین آلبوم متالیکا نیز که سال ۲۰۱۶ منتشر شد، حواشی زیادی به همراه داشت. این آلبوم «متصل… به خود تخریبی»[۶] نام دارد. کرک همت به دلیل گم‌ کردن تلفن همراهش که حاوی ترانه‌های این گروه بود، فقط در حد نوازنده باقی ماند و این آلبوم بدون ردپای واژه‌های او در ترانه‌ها منتشر شد. همین موضوع آلبوم را از آن استانداردی که بسیاری برای متالیکا متصور بودند، دور کرد و نقدهای منفی بسیاری به‌سوی آن روانه شد. بسیاری از منتقدان، قطعات این آلبوم را بیش‌ازحد طولانی و خسته‌کننده و آن را به‌نوعی نتیجه بحران میان‌سالی متالیکا می‌دانند.

متالیکا
متالیکا از معدود گروه‌های موسیقی است که پس از دهه‌ها فعالیت، هنوز مستمر در جهان کنسرت برگزار می‌کند.

حالا پس از هفت سال از آخرین شکست متالیکا در انتشار آلبوم، مجموعه جدیدی در راه است که تک‌‌ترانه‌ای که از آن منتشرشده است، نشان می‌دهد که احتمالاً گروه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به دوران اوج بازگردد.

اعضای گروه بااینکه در آستانه ۶۰ سالگی قرار دارند، هنوز همان انرژی متالیکای قرن بیستم را در کنسرت‌ها به طرفداران انتقال می‌دهند و کنسرت‌های این گروه همچنان از پرشورترین اجراهای جهان‌اند. جیمز هتلفیلد به شیوه‌ای باورنکردنی قدرت صدایش را حفظ کرده است و کرک همت هنوز می‌تواند ساعت‌ها بی‌وقفه روی صحنه حرکت کند، پای خود را به زمین بکوبد و نگذارد خدشه‌ای به تصویری وارد شود که دهه‌ها از اجراهای متالیکا در ذهن‌ها ثبت‌شده است.

از دوم دسامبر و هم‌زمان باخبر انتشار آلبوم جدید، بلیت‌فروشی برای تور جهانی متالیکا آغازشده است. بخشی از درآمد این کنسرت‌ها مثل همیشه برای کمک به برنامه‌های غذایی، آموزش نیروی کار و خسارات ناشی از بلایای طبیعی اختصاص می‌یابد.

[۱]. seasons 72

[۲]. Lux Æterna

[۳]. Master of Puppets

[۴]. Thrash metal

[۵]. St. Anger

[۶]. Hardwired… To Self-Destruct

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نگاهی به نمایش «توافق‌نامه» کار کورش سلیمانی

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی