برگزاری نخستین جشنواره «عروسک امید» در باغ کتاب

عروسک امید

امید عروسک‌ها برای بازگرداندن شادی و امید به خانواده‌ها

سلیس نیوز: نخستین جشنواره بین‌المللی عروسک امید در باغ کتاب تهران آغاز به کار کرد. این جشنواره با شعار یک عروسک، یک امید به همت مرکز رویش و شکوفایی استعداد روشا و مرکز نوآوری روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از روز شنبه ۷ اسفند تا پنجشنبه ۱۲ اسفند در این مجموعه علمی و فرهنگی برگزارشده است. در این جشنواره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از سراسر کشور به همراه نوه‌های خود، عروسک‌های بومی و محلی را با داستان‌های ویژه به نمایش گذاشته‌اند.

جشنواره عروسک امید باهدف ایجاد شعف، امیدواری و مشارکت در یک اقدام بشردوستانه برای کمک به کودکان و نوجوانان با شعار «یک عروسک، یک امید» در این مجموعه علمی و فرهنگی برپاشده است.

پوپک عظیم‌پور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» درباره هدف برگزاری این جشنواره گفت: «عروسک‌ به‌عنوان بخشی از میراث ملموس و ناملموس کشورها و یکی از قوی‌ترین و غنی‌ترین ابژه‌های فرهنگی می‌تواند در انتقال المان‌های مختلف فرهنگی از قبیل فولکلور، آیین‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها، لباس و… به نسل‌های آینده و در جریان گفت‌وگوی تمدن‌ها ایفای نقش کند. در همین راستاست که در بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جهانی مثل رقابت‌های ورزشی المپیک و نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی از عروسک به‌عنوان سمبل‌ و سفیر فرهنگی استفاده می‌شود. با توجه به تنوع زبانی و قومیتی بالا در ایران، از دیرباز عروسک‌های متنوعی در مناطق مختلف کشور ساخته‌شده و نسل به نسل به ما منتقل‌شده‌اند. تا پیش از ورود عروسک‌های فرنگی، معمولاً مادران و مادربزرگ‌ها بودند که با ساخت عروسک‌، شادی، شعف و آرامش را به دنیای کودکان می‌بردند. عروسک‌ها هنوز هم پناهی امن و مطمئن برای کودکان هستند تا جایی که بسیاری، رازهای مگویی را که با پدر و مادرشان نمی‌گویند با عروسک‌ها در میان می‌گذارند.»

این پژوهشگر و مدرس نمایش‌ عروسکی در ادامه گفت: «در شرایطی که پاندمی کرونا، ماه‌هاست که فضایی آکنده از دل‌تنگی و انزوا را در همه‌جا حاکم کرده تصمیم گرفتیم به کمک عروسک‌ها، شادی و امید را به خانواده‌های ایرانی برگردانیم. جشنواره بین‌المللی «عروسک امید» که فراخوان عمومی آن ابتدا در مهرماه اعلام شد و به دلیل استقبال زیاد از جشنواره تا بهمن‌ماه تمدید شد، با این هدف برگزار می‌شود که با ساخت هر عروسک، شعله امیدی را در سرمای این روزهای سخت و دلگیر روشن کند.»

به گفته دبیر جشنواره بین‌المللی عروسک امید بالغ بر ۱۵۰ عروسک از شهرهای مختلف ایران و چند کشور خارجی ازجمله مصر، هلند، نروژ، روسیه و… به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده‌ که روز پنج‌شنبه پنجم اسفند با حضور سه تن از متخصصان این حوزه مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند و آثار برگزیده در اختتامیه جشنواره و نمایشگاه عروسک‌ها (۱۲ اسفندماه) معرفی خواهند شد.
علاقه‌مندان می‌توانند آثار این جشنواره را از ۷ تا ۱۲ اسفندماه از ساعت ۹ تا ۲۱ در طبقه همکف باغ کتاب تهران مجاور خانه کودک تماشا کنند.

آیتم های مشابه

قسمت دوم «شیطان پرادا می‌پوشد» ساخته می‌شود

مدیر

نمایش فیلم «بیتل‌جوس بیتل‌جوس» تیم برتون در جشنواره ونیز ۲۰۲۴

مدیر

آلیس مونرو، نویسنده کانادایی برنده نوبل ادبی درگذشت

حمیده وطنی