جیمز کامرون محدودیت‌های سینما را به چالش می‌کشد

نمایش تصاویر خیره‌کنند‌ه‌ای از فیلم جدید «آواتار ۲» در همایش «سینماکان» در شهر لاس‌وگاس ایالت نوادا تماشاگران را شگفت‌زده کرد.

با توجه به انتخاب عنوان «آواتار: راه آب» برای فیلم جدید، اکران این اثر بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده و قرار است پس از حدود هشت سال تأخیر، سرانجام دومین فیلم از مجموعه سینمایی آواتار به کارگردانی جیمز کامرون در ماه دسامبر آینده اکران شود.
شرکت «دیزنی» که با خرید «فاکس قرن بیستم» در سال ۲۰۱۹ صاحب آواتار است، از تصاویر فیلم جدید در همایش سالانه سینماکان، برای صاحبان سینماها در هتل کازینوی «سزار» رونمایی کرد. حاضران در تالار، با استفاده از عینک‌های سه‌بعدی آنونس کوتاهی از فیلم را تماشا کردند. این صحنه‌ها دیالوگی نداشت ولی گوشه‌هایی از اقیانوس‌ها و دریاچه‌های دنیای شگفت‌انگیز «پاندورا» را به تصویر می‌کشید.

این آنونس همچنین صحنه‌هایی از قبیله محلی «ناوی» را نشان می‌داد که با گونه‌های مختلفی شبیه به نهنگ‌ها و پلیکان‌ها تعامل دارند. برخی ازاین‌گونه‌ها به لطف فناوری سه‌بعدی از طریق صفحه‌نمایش روی صورت تماشاگران پرواز می‌کردند.

«آواتار ۲» به ماجراهایی می‌پردازد که ده سال پس از فیلم نخست اتفاق می‌افتد و محور آن تلاش شخصیت‌های اصلی برای نجات پاندورا است. این آنونس به‌صورت اختصاصی هنگام اکران فیلم جدید «دکتر استرنج» در ششم ماه مه در سینماها پخش خواهد شد.
جیمز کامرون که برای نظارت بر مراحل تدوین آواتار ۲ در نیوزیلند است، با ارسال یک پیام ویدئویی از پیش ضبط‌شده، درباره چگونگی ساخت این فیلم‌ توضیحاتی داد. او با اشاره به اینکه این اثر برای بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین صفحه‌های سه‌بعدی موجود طراحی‌شده است، گفت که با این پروژه قصد داشت تا محدودیت‌های سینما را به چالش بکشد.
آواتار ۲، یکی از چهار فیلم آینده این مجموعه سینمایی است که به‌تدریج اکران خواهند شد. به گفته تهیه‌کنندگان، هر فیلم، اثر مستقلی خواهد بود و نتیجه‌گیری خاص خود را دارد.
«آواتار: راه آب» با بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته‌شده است و علاوه بر تعدادی از بازیگران فیلم نخست مانند جیوانی رییسی و سیگورنی ویور، شاهد حضور چهره‌هایی جدیدی مانند کیت وینسلت، وین‌ دیزل و میشل یوه خواهیم بود. به گفته برخی منتقدین، یکی از نگرانی‌های دیزنی فاصله زمانی طولانی است که میان نمایش دو فیلم وجود دارد؛ عاملی که شاید موجب کاهش شور و اشتیاق طرفداران برای تماشای این اثر تخیلی باشد.
شرکت دیزنی قصد دارد تا نخستین فیلم آواتار را که در سال ۲۰۰۹ پخش شد، با استفاده از فناوری جدید که کیفیت تصویری بهتری دارد، بار دیگر در ماه سپتامبر در سینماها اکران کند. جیمز کامرون برای ساخت دومین فیلم از فناوری جدیدی استفاده کرده است و بسیاری از صحنه‌ها زیرآب فیلم‌برداری شده‌اند. یکی از چالش‌های موجود، نیاز سینماها به نصب و تجهیز دستگاه‌های خاصی برای نمایش تمامی ظرافت‌های بصری فیلم است که هزینه قابل‌توجهی دارد. به همین دلیل سینما داران یا باید قیمت بلیت‌ را افزایش دهند، یا اینکه فیلم را با صرف‌نظر از برخی جلوه‌های تصویری پخش کنند.

اکران جهانی «آواتار ۲» از ۱۶ دسامبر آغاز می‌شود. نمایش فیلم‌های بعدی برای سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی‌شده‌اند.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر