یادداشتی درباره فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر

موقعیت مهدی

«موقعیت مهدی»، داستان یک قهرمان ملی

شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر عاشورای تبریز در ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۲ در عملیات جزیره مجنون به شهادت رسید و پیکرش هرگز به کشورمان بازنگشت. شهید باکری در بخشی از وصیت‌نامه معروفش خطاب به همسرش صفیه مدرس می‌گوید: «صفیه، انشاا… مرا ببخشی. من نتوانستم همسر خوبی برایت باشم و تو خود می‌دانی من در چه مسیری قرار داشتم و وقت من در چه راهی گذشت. قلبت همیشه قوی باشد برای خدا. سرنوشت ما دست اوست و او خود می‌داند چه برای ما رقم بزند. امیدوارم در همه حال در طلب جذب رضایتش باشی و خود را به او سپرده و همیشه شکرگزارش باشی»

احترام به خانواده و همسر از نکات بارز شخصیتی شهید مهدی باکری و برادرش محسوب می‌شود که در فیلم «موقعیت مهدی»، نخستین ساخته هادی حجازی فر به‌خوبی نمایان است.

موقعیت مهدی
حجازی فر برخلاف کارگردان‌های آثار گذشته سینمایی جنگ و دفاع مقدس، مسیر جدیدی را تجربه می‌کند.

حجازی فر برخلاف کارگردان‌های آثار گذشته سینمایی جنگ و دفاع مقدس، مسیر جدیدی را تجربه می‌کند و تماشاگر نیز لحظه‌ای این درام جذاب و دیدنی را رها نمی‌کند. بعد از تماشای فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر منتظر اکران عمومی فیلم بودم دوباره غرق در لذت تماشای این فیلم خوش‌ساخت باشم.

هر سکانس «موقعیت مهدی» به دل می‌نشیند و تماشاگر را با قصه زندگی یک قهرمان واقعی همراه می‌کند. برادران باکری نماینده نسلی به شمار می‌آیند که در بحرانی‌ترین تاریخ این سرزمین جانشان را در طبق اخلاص قرار داده و به دفاع از کشورشان پرداختند.

صحنه سخنرانی مهدی باکری را به یاد بیاورید که با چه شور و حالی خطاب به هم‌رزمانش صحبت می‌کند. «راه برگشتی نیست و فقط کسانی با من می‌آیند که از دنیا بریده باشند» این سخنان از دهان فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بیان می‌شود که او هم مانند مولایش، امام حسین (ع) در شب عاشورا با همراهانش سخن می‌گوید و آن‌ها را از مسیری بی‌بازگشت آگاه می‌سازد. مهدی باکری خود می‌دانست در چه مسیری قرار داشت، او باخدا معامله کرده بود و با هیچ‌کس تعارف نداشت. حتی بعد از شهادت برادرش اجازه انتقال پیکر او را به پشت جبهه نداد. مهدی باکری یکی از اسطوره‌های دوران معاصر است، شخصیتی بزرگ و بی‌ادعا که جای خالی‌اش این روزها به‌شدت احساس می‌شود.

هادی حجازی فر در اولین ساخته سینمایی‌اش پس از نقش به‌یادماندنی‌اش جاویدالاثر «احمد متوسلیان» خود به شخصیت مهدی باکری جان بخشیده و چه انتخاب شایسته‌ای است. جنس بازی و صدای حجازی فر درروند شکل‌گیری این شخصیت مبارز قابل‌توجه است. لهجه آذری او از دیگر نقاط مهم بازی‌اش محسوب می‌شود که همخوانی نزدیکی با این کاراکتر دارد.

موقعیت مهدی
احترام به خانواده و همسر از نکات بارز شخصیتی شهید مهدی باکری و برادرش محسوب می‌شود که در فیلم «موقعیت مهدی»، نخستین ساخته هادی حجازی فر به‌خوبی نمایان است.

حجازی فر در این دوران حساس تاریخی اثر متفاوتی ارائه کرده است. «موقعیت مهدی» در مرز ظریف سینمای مستند و داستانی حرکت می‌کند و در کل، اجرایی دیدنی در برابر تماشاگران فهیم قرار می‌دهد. این فیلم برای نخستین بار از هر نوع حاشیه دوری جسته و یک قهرمان ملی را معرفی می‌کند؛ قهرمانی که به دل تماشاگر نشسته و با او همذات پنداری می‌کند.

«موقعیت مهدی» در بین آثار ساخته‌شده شرح‌حال سینمای دفاع مقدس اثر جدیدی است. فیلم‌ساز بیشتر به کندوکاو شخصیت، زندگی خانوادگی و اخلاق قهرمان فیلم پرداخته است. البته از سکانس‌های پرحادثه و جنگی فیلم‌ها نباید غافل بود که در میان نمونه‌های مشابه بسیار درخشان و بدیع است.

«موقعیت مهدی» در اجرا، فیلمی سخت به نظر می‌رسد ولی حجازی فر در اولین گام کارگردانی‌اش نمره قابل قبولی می‌گیرد. بدون تردید این فیلم یکی از بهترین و خوش‌ساخت‌ترین آثار سینمای دفاع مقدس به شمار می‌رود.

سلیس نیوز

درباره نویسنده
ناصر سهرابی
دبیر بخش جشنواره‌ها

نویسنده، بازیگر و کارشناس سینما. فعالیت در مطبوعات را از سال ۱۳۷۵ با ماهنامه فیلم و هنر... آغاز کرده و مقالات او در نشریات سینما ویدئو، فیلم و سینما، هفت نگاه، سینما تئاتر، فیلم و سینما، همشهری، اعتماد ملی، مردم‌سالاری و... منتشرشده است.

آیتم های مشابه

نقد فیلم «جاماندگان» ساخته الکساندر پین

مدیر

دو نگاه به فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند

مدیر

نگاهی به فیلم «آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی

مدیر