واج‌های شهر

واج‌های شهر

ندا مرادی – نمایشگاه فردی

۲۵ بهمن‌ تا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

هنرهای تجسمی. گالری اُ نمایشی از آثار اخیر ندا مرادی (م. ۱۳۶۳ تهران) را با عنوان «واج‌های شهر» برگزار کرده است. در ادامه یادداشت وحید حکیم را درباره این نمایشگاه بخوانید:

به نظر نمی‌آید نیت آفرینش تصاویر پیش‌رو، به معنای متداول آن‌، بازنماییِ محیطی شهری باشد، نه حتی نشان دادن بُعد و هندسه‌ی یک شهر، هرچه باشد، هنرمند مولفه‌هایی چنین را دستمایه‌ی کار خود قرار می‌دهد تا از رهگذر آن‌ها، از چشم خود، الگوی مکان زندگی‌اش را ترسیم کند، چه‌بسا بشناسد؛ الگویی که می‌توان آن را، در چند کلمه‌، شیوه‌ی بودن و زیستن در پاره‌ای از مکان نامید.

در نمایش این الگو، بارنگ‌هایی نه شفاف و نه‌چندان خاموش، با پوششی که جلا می‌زند اما گویی شفافیت را در دم نفی می‌کند، هنرمند گویی بر لحظات گریزپای بعدازظهری رو به پایان درنگ می‌کند، بعدازظهری که چه زمانی واقعی در زندگی زیسته‌ی ما باشد چه حالی از احوالات درون ما، گویی توأمان حزن و دلگرمی را یکجا گرد می‌آورد.

از سوی دیگر، تماس با هندسه‌ای محدود در تصاویر این هنرمند، توسط تا و تاگشاییِ کاغذهای لایه‌لایه، گویی نمایانگر کالبدی است که ساکنان شهر، بی‌آنکه بدانند، بیرون از کالبد شخصی‌شان در آن به سر‌ می‌برند، این کالبدِ دوم ما همان بنایی است که در آن زندگی می‌کنیم، این بنا حرکت و اشارتی به محیط زندگی ما افزوده است، صدایی خفیف یا پر‌حجم، خفه یا گوش‌خراش، صدایی که به‌هرتقدیر، در فضای شهر در ارتباط با صدا‌های دیگر قرار می‌گیرد، صدا‌هایی درهم شده یا گسیخته از هم که هرروز «دیده می‌شوند» و مایه‌ی درک دیداری ما از محیط زندگی‌مان شده‌اند. پس چه‌بسا در راستای درک زبان شهر هر خانه به‌منزله‌ی واجی باشد در میان واج‌های دیگر، در امتدادشان، بالا و پایین‌شان… از سر بخت و تصادف، یا که نه به سبب اراده‌ای که خواهان گردآوردن است، خواهان معنا بخشیدن – هرچه باشد این واج‌های پرشمارِ شهر انگار همهمه‌ی قابل‌رؤیت تصویر‌های این مجموعه هستند، همهمه‌ای که کلمات یا پاره عباراتی را رقم می‌زند که می‌توان بر آن‌ها درنگ کرد و دوست‌شان داشت.

قلم گرم نقاش اگر نگوییم اهمیت شیوه‌‌های زندگی ساکنان این واج‌ها‌/خانه‌های یکسان را از اهمیت سازندگان آن‌ها پررنگ‌تر نمایش می‌دهد، دست‌کم از دیالکتیک انگیزه‌ی زیستن و ماده‌ی بی‌تفاوت این کالبد‌های سر برافراشته نشان دارد، آنچه بیننده را وامی‌دارد تا پس از ترک سالن نگارخانه، حسی دوگانه و آمیخته با قضاوت را با خود به یکی از همین خانه‌ها ببرد.

 

گالری اُ

تهران | خیابان سنایی | خیابان شاهین (خدری) | پلاک ١٨|

شماره تماس: ۸۸۳۲۲۴۸۲۸-۰۲۱

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

هراس و هوس

مدیر

خورشید کجاست؟

مدیر

انسان پادشکننده

مدیر