نمایش گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا

گابانا
نمایشگاه «از دل تا دستان: دولچه و گابانا»، گنجینه ۴۰ ساله دولچه و گابانا در کاخی مجللی در میلان برپاشده است

دولچه و گابانا دست‌چینی از میراث چهار دهه گذشته‌اش را در نمایشگاهی درخشان به نام «از دل تا دستان» که هنر استادکاران ایتالیایی است، در معرض دید عموم قرار داده تا شاهکارهای فراموش‌نشدنی این خانه مد را که در آن «هنر دست» قهرمان بلامنازع است، بار دیگر در کانون توجه قرار دهد.

از یک لباس‌ بلورین که در اتاقی پر از آینه‌ می‌درخشد تا تضادهای رنگی سرامیک‌های سیسیلی، نمایشگاه مد دولچه و گابانا به‌نوعی ادای احترامی است به هنر ایتالیایی که سرچشمه الهام‌ این نشان تجاری بوده است.

دومنیکو دولچه و استفانو گابانا اوایل دهه ۱۹۸۰ در میلان ملاقات کردند. آن‌ها ابتدا یک استودیو مشاوره طراحی به راه انداختند و بعد در سال ۱۹۸۵ خانه مدشان را افتتاح کردند؛ اما هویت این نام که آن را از سایر رقبای لوکسش متمایز می‌کند، نه از میلان، پایتخت شیک و برازنده مد (زادگاه گابانا)، که از خاستگاه سیسیلی دولچه، سرچشمه می‌گیرد.

گابانا
دولچه و گابانا دست‌چینی از میراث چهار دهه گذشته‌اش را در معرض دید عموم قرار داده است

نمایشگاه «از دل تا دستان: دولچه و گابانا» در کاخی مجللی در میلان برپاشده است. دریکی از اتاق‌های کاخ پالاتزو رئاله غوغایی از رنگ‌ برپا است؛ جایی که طرح‌ها و نقوش سرامیک‌های مایولیکای سیسیل با رنگ‌آمیزی‌های درخشان بر دیوارها و کف‌پوش‌ها خودنمایی می‌کنند، درحالی‌که یک لباس پرچین منگوله‌دار مملو از نقوش پرنده‌ و گل‌ و طرح‌های زیبا و جذاب در میانه می‌درخشد.

این نمایشگاه به دیگر هنرهای سنتی ایتالیا از موزاییک‌کاری‌ کلیسا‌ها گرفته تا اپرا نیز ادای احترام می‌کند.

در اتاقی دیگر که به هنر شیشه‌کاران ونیزی اختصاص‌یافته است، لباس‌ها و سرپوش‌هایی که با کریستال پوشانده یا به‌ظاهر نقره‌کاری شده‌اند، در میان آینه‌های ظریف و آویزهای زیبا می‌درخشند.

برگزارکنندگان این نمایشگاه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این نمایشگاه یک «اعلان عشق به فرهنگ ایتالیایی یعنی منبع الهام و خلاقیت روح این نشان» و به‌نوعی «دنباله‌رو فرایند خلاقانه و خارق‌العاده بنیان‌گذاران» آن است؛ «از قلب، جایی که ایده‌ها متولد می‌شوند تا دست‌ها که ایده‌ها را شکل می‌دهند».

گابانا
نمایشگاه «از دل تا دستان: دولچه و گابانا» در کاخی مجللی در میلان برپاشده است

هنرهای دستی دخیل در این روند در یک کارگاه زنده به نمایش گذاشته‌شده‌اند؛ جایی که خیاط‌ها، دوزندگان و هنرمندان صنعتگر واقعاً مشغول کارند تا فضای کارگاه‌های واقعی این خانه مد را تداعی کنند.

این نمایشگاه از ۷ آوریل تا ۳۱ ژوئیه در میلان بر پا است و پس‌ازآن سفرش را به شهرهای بزرگ و موزه‌های سراسر دنیا آغاز می‌کند.

گابانا

آیتم های مشابه

پل استر، نویسنده «سه‌گانه نیویورک» درگذشت

مدیر

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی