فناوری شگفت‌انگیز موریناگا در هفته مد پاریس

موریناگا

موریناگا اولین بار یک دهه پیش پارچه‌ای با ویژگی‌های حساس به نور را به دنیای مد معرفی کرد

همنشینی فناوری و هنر در صنعت مد به‌سرعت پیش می‌رود و به‌زودی صحنه نمایش مد به تخیلات هنرمندان و ساخته‌های هوش مصنوعی پهلو خواهد زد.

کونیهیکو موریناگا، مدیر هنری انریلیج[۱] در هفته مد پاریس، یاد ربات رنگ‌پاش الکساندر مک کویین فقید را زنده کرد.

موریناگای ۴۳ ساله که به دلیل استفاده از پارچه‌هایی بارنگ‌های متغیر و وابسته به نور شناخته‌شده است، این فناوری را با پارچه‌های مختلفی مانند خز مصنوعی، مخمل و توری ترکیب کرد و جادویی را به نمایش گذاشت که در آن پارچه در ترکیب با نور، به رنگ‌های زرد، قرمز و بنفش تغییر رنگ می‌دهد. ‌

فناوری که موریناگا به کار گرفته، به استفاده از لوله‌های یو وی وابسته است که با عبور دادن نور از جلو لباس‌ها، رنگ سفید را به رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تبدیل می‌کنند.

موریناگا اولین بار یک دهه پیش پارچه‌ای با ویژگی‌های حساس به نور (فتوکرومیک) را به دنیای مد معرفی کرد و از آن زمان به‌طور مرتب با خانه مد فندی بازیگوشی‌هایی رنگارنگی ترتیب داده است.

موریناگا درباره نمایش اخیر پاریس به نشریه ووگ گفت که این اولین باری است که او این فناوری را در خز مصنوعی، مخمل، توری، بافتنی، ژاکارد و ساتن ادغام کرده است و اضافه کرد که پیش‌ازاین هرگز نتوانسته بود سایه‌هایی متحرک از رنگ‌ها ایجاد کند.

این هنرمند می‌خواهد درک ما از محیط و ظرفیت دریافت ذهنی ما را باز تعریف کند تا بپذیریم اشیا لزوماً آن چیزی نیستند که به نظر می‌رسند.

مدل‌ها در نمایش موریناگا، جفت‌جفت و با لباس‌هایی تقریباً همسان روی صحنه آمدند؛ لباس‌هایی که پشت و جلویشان جابه‌جاشده بود تا از جلو شبیه پشت به نظر برسند یا همان‌طور که انتظار دارید پشت آن شبیه جلو لباس باشد. دو لوله تابش اشعه ماوراءبنفش در جلو مدل‌ها حرکت کرد تا با عبور نور رنگ آن‌ها را از سفید و روشن به رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت تبدیل کند.

این خاصیت جادویی به‌صورت کامل به لامپ‌های مخصوص وابسته نیست. به گفته موریناگا، لباس‌ها به اشعه ماوراءبنفش در نور خورشید هم واکنش نشان می‌دهند و این واکنش به شرایط آب‌وهوایی خاصی که در معرض آن قرار می‌گیرند، بستگی دارد.

این یک نمایش تازه از جادوی موریناگا بود که تماشاگران مسخ‌شده را به هیجان می‌آورد و می‌دانستند بخت به آن‌ها رو کرده است که توانسته‌اند شاهد زنده یکی از وقایع تاریخ مد باشند.

[۱] . Anrealage

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی