دنیای مد در سال ۲۰۲۳: زنده‌باد سرخابی

سرخابی

الهام از طبیعت

با نگاهی به روند رشد صنعت و هنر خوش‌پوشی در سال گذشته، پیش‌بینی‌شده است که صنعت مد در سال ۲۰۲۳ شاهد تغییرات چشمگیری باشد. رگه‌های درخشانی از این تغییرات در طراحی‌های بدون تقارن در پیراهن و دامن‌های زنانه با رنگ سرخابی و قرمز، بازگشت تور و تزیینات حاشیه لباس‌ها و روی دامن دیده می‌شود.

محبوبیت مد، پیراهن‌های سبک و سفید دوباره به رنگی از طیف قرمز و سرخابی، از جذابیت‌های پیش‌بینی شدنی صحنه‌های مد امسال خواهد بود.

رنگ «زنده‌باد سرخابی» رنگی برای ابراز وجود و نشانی از قدرت و شجاعت

اولین چیزی که در یک لباس، فارغ از طراحی و نوع پارچه به چشم می‌آید، رنگ آن است. چه بی‌روح و خنثی چه پر‌رنگ و پر لعاب، از اثر‌‌بخش‌ترین قسمت‌های یک طراحی لباس است. حالا پس از چندین سال جدال روزمره با کرونا، زندگی دوباره به جریان افتاده و ستایش زندگی در هنر و صنعت و فناوری پر‌رنگ‌تر شده است.

«زنده‌باد سرخابی آتشین»[۱] که موسسه رنگ پنتون به‌عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ انتخاب کرده است، یک قرمز زرشکی قدرتمندی در خود نهفته دارد که نماد تعادل میان گرمی و سردی است. این رنگ که یکی از قوی‌ترین و درخشان‌ترین رنگ‌های جهان است، به‌عنوان راهی برای اتصال انسان و طبیعت معرفی‌شده است. لتریس آیزمن، مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون، در بیانیه‌ مطبوعاتی گفت: «ما به دنبال الهام گرفتن از طبیعت هستیم.»

سرخابی
صنعت مد وابستگی مستقیم به نگاه متنوع سلیقه در بازار دارد

تور دوباره مد شد!

الی صعب، طراح لبنانی، می‌گوید: «دلم یک طراحی راحت و سبک می‌خواست. چیزی شبیه نسیم تابستان»

این طراح لبنانی که آثارش به زرق‌و‌برق و سرشاری از احساس، استفاده از پارچه‌های گران‌قیمت، مروارید، کریستال، پارچه‌های ابریشمی رنگی و قلاب‌دوزی، مشهور است، در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ خود سعی دارد ظاهری سبک و درخشان را به نمایش بگذارد که با جزئیاتی منحصر‌به‌فرد و پارچه‌های قلاب‌دوزی شده، مثل روشنی سپیده صبح از دل تاریک‌شب بدرخشد. چیزی درست شبیه نام مجموعه بهار و تابستان او: «نسیم تابستان».

با نگاهی به مجموعه «نسیم تابستان» صعب همچون دیگر گرایش‌های (ترند) مد در سال ۲۰۲۳، چند ویژگی مشترک را می‌بینیم؛ دامن بلند و استفاده از پارچه‌های قلاب‌دوزی شده و پارچه‌های توری.

لباس‌های توری، یا حداقل استفاده از تور در جزئیات حاشیه و سجاف‌های لباس، امسال جزو محبوب‌ترین‌های طراحی لباس‌اند و بسیاری از طراحان، لباس‌های بلند و کوتاه توری، همراه با برش‌های جذاب بی‌قرینه را ترجیح داده‌اند. در سال‌های اخیر شاهد افزایش گرایش به جزئیات بوده‌ایم که همراه با فناوری‌های جدید و ترکیب تور و برش لیزری پیچیده، ادای احترامی به این صنعت کهن است.

از سال ۱۹۹۶، زمانی که شاهدخت دایانا پیراهن آبی سرمه‌ای خود را در شب‌نشینی مد موزه متروپولیتن پوشید، لباس‌های ساتن مجلل و توری، پایه اصلی فرش قرمز بوده است، اما به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ بازگشتی وفادارانه به استفاده از تور در طراحی لباس باشد.

پارچه جین: طرحی که هرگز از مد نمی‌افتد!

فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال باشیم و چه استانداردهایی برای انتخاب پوشش داشته باشیم، جین همیشه راحت‌ترین لباس برای هماهنگ کردن با دیگر تکه‌های لباس بوده است. همیشه گفته‌اند: «جین با همه‌چیز ست می‌شود». جین در سال ۲۰۲۳ همچنان یکی از پر‌طرفدارترین پارچه‌‌ها و طراحی‌ها خواهد بود. لباس‌های جینی که می‌شود با خیال راحت با کت‌وشلوار و چکمه و صندل پوشید و نگران بدلباس بودن هم نبود!

تنوع سلیقه

صنعت مد وابستگی مستقیم به نگاه متنوع سلیقه در بازار دارد و هرگز تنوع و امکان انتخاب را از خریدار نمی‌گیرد. بااینکه شاید بتوان سال ۲۰۲۳ را سال دامن‌های بلند و حاشیه‌های توری نامید، اما در تمام مجموعه طراحی‌های ارائه‌شده، رگه‌هایی از تنوع دیده می‌شود.

درنهایت باید دید که نگاهی که جامعه جوان امروز به مد دارد تا چه حد قرار است روی این صنعت پر‌طرفدار تأثیر بگذارد. پیش برنده این جریان، قطعاً دست کسانی است که انتخاب می‌کنند چه بپوشند و باشخصیت خود به آن معنا بدهند. دنیای مد درست شبیه بوم سفیدی است که هرکسی می‌تواند روی آن اثری خلق کند.

[۱]. Viva Magenta

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

آیا رنگ مشکی دوباره به دنیای مد بازمی‌گردد؟

مدیر

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر

نگاهی به دنیای مد در سال ۲۰۲۴

مدیر