تو یک جادوگری هری پاتر!

هری پاتر

داستان هری پاتر؛ ۲۵ ساله شد

یکشنبه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲ درست ۲۵ سال از زمانی که همه‌چیز با چهار کلمه به‌یادماندنی تغییر کرد، می‌گذرد: «تو یک جادوگری هری

جادوگر مورد اشاره یعنی هری پاتر یک پسربچه یتیم عینکی ۱۱ ساله بود. او در ۲۶ ژوئن ۱۹۹۷، زمانی که پا به دنیای جادوگران گذاشت، زندگی چند نسل از نوجوانان را با هشت کتاب متحول کرد. یک ربع قرن پس از انتشار کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» نگاهی به پشت‌صحنه این کتاب‌ها می‌اندازیم.

اولین رمان جی کی رولینگ توسط انتشارات بلومزبری در شمارگان اولیه ۵۰۰ نسخه منتشر شد. طرفداران بعدها شنیدند که رولینگ که یک مادر مجرد بود چقدر ساعت‌ها را به دشواری در قهوه‌خانه‌ای در ادینبورو گذرانده و به‌سختی روی این رمان‌ها کار کرده است.

هری پاتر
اولین رمان جی کی رولینگ توسط انتشارات بلومزبری در شمارگان اولیه ۵۰۰ نسخه منتشر شد.

هری پاتر رکوردهای زیادی را به نام خود ثبت کرده است و حتی نویسنده این مجموعه، جی.کی. رولینگ (بریتانیا)، رکورد اولین نویسنده میلیارد دلاری را شکست و به یکی از تنها پنج زن میلیاردر خودساخته تبدیل شد.

موفق‌ترین کتاب تاریخ، هری پاتر و یادگاران مرگ که شمارگان اولیه ۱۲ میلیون نسخه داشت، بزرگ‌ترین چاپ اولیه در تاریخ نشر است.

هری پاتر و یادگاران مرگ نیز با فروش ۸٫۳ میلیون نسخه (۳۴۵۸۳۳ کتاب در ساعت) در روز اکرانش در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۷ در ایالات‌متحده، از ساعت ۰:۱ بامداد، سریع‌ترین فروش کتاب داستانی در ۲۴ ساعت است.

طبق گزارش سایت مووی وب، مجموعه فیلم‌های هری پاتر با ۹.۲ میلیارد دلار درآمد در سراسر جهان، چهارمین فیلم پرفروش در طول تاریخ هستند. همچنین ساندی تایمز درآمد جی‌کی رولینگ از این مجموعه را ۱.۱ میلیارد دلار اعلام کرده؛ داستانی که خود به‌خوبی نشان‌دهنده به عرش رسیدن خود هری از کمد زیر پله‌ها است.

اولین رمان این مجموعه، هری پاتر و سنگ جادو، بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه فروخته است و آن را به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تمام دوران تبدیل کرده است. این مجموعه به بیش از ۸۰ زبان ترجمه‌شده و هری پاتر را در میان آثار ادبی تاریخ که بیشترین ترجمه را دارد، قرار داده است.

هری پاتر
هری پاتر رکوردهای زیادی را به نام خود ثبت کرده است.

چه چیزهایی که درباره هری پاتر نمی‌دانستید!

ایده هری پاتر در یک سفر با قطار به ذهن رولینگ رسید و بعد تصویر هاگوارتز را روی یک پاکت تهوع که در هواپیما به مسافران می‌دهند، کشید. با وجودی که هری پاتر و سنگ جادو بلافاصله پس از انتشار به موفقیتی بی‌نظیر دست یافت اما قبل از آن در مقطعی به نظر می‌رسید که هرگز چاپ نخواهد شد. قبل از اینکه انتشارات بلومزبری کتاب را چاپ کند، داستان ۱۲ بار رد شده بود!

سلیس نیوز

در نسخه‌های اولیه نام برخی درس‌های ارائه شده در هاگوارتز متفاوت بود و حتی برخی شخصیت‌ها نام‌های متفاوتی با آنچه بعدا در کتاب چاپ شد داشتند؛ نام خانوادگی هرماینی گرنجر در ابتدا پاکل بود و نویل لانگ‌باتم، نویل پاف نامیده می‌شد.

دراکو اسپینکس اولین نام مالفوی بود، لونا لاوگود لیلی مون نام داشت و دین توماس به‌سادگی به‌عنوان گری شناخته می‌شد.

در طول این سال‌ها رولینگ نکات بی‌شماری را در مورد دنیای جادوگران فاش کرد.

در یک مصاحبه رادیویی در سال ۱۹۹۹ رولینگ توضیح داد که نام مدیر مدرسه هاگوارتز را از یک کلمه قدیمی انگلیسی به معنای زنبور گرده[۱] گذاشته است، زیرا دامبلدور را همیشه این‌طور تصور کرده که زیر لب برای خودش زمزمه می‌کند.

علیرغم اینکه هری پسر طلایی کتاب‌ها بود، رولینگ اعتراف می‌کند که شخصیت موردعلاقه او در این داستان‌ها، آلبوس است و نه هری.

[۱] . Bumblebee

خاتون

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

به بهانه انتشار ترجمه جدیدی از «شازده کوچولو»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر