تقدیر جشنواره فیلم ونیز از کاترین دنو

کاترین دنو

جشنواره فیلم ونیز در هفتادونهمین دوره خود، جایزه «شیر طلایی» یک عمر دستاورد سینمایی را به کاترین دنو، اسطوره سینمای جهان اهدا می‌کند.
کاترین دنو ۷۸ ساله که از اسطوره‌های سینمای فرانسه محسوب می‌شود، این جایزه افتخاری را به‌پاس سال‌ها حضور درخشان در عرصه سینما دریافت می‌کند. او که برای بازی در فیلم «هند و چین» در سال ۱۹۹۲ نامزد دریافت جایزه اسکار بود، با انتشار بیانیه‌ای ضمن قدردانی از جشنواره ونیز، دریافت این شیر طلایی را افتخاری بزرگ توصیف کرد.
کاترین دنو از محبوبیت زیادی در جشنواره ونیز برخوردار است و با بازی در فیلم «زیبای روز» ساخته لوئیس بونوئل در سال ۱۹۶۷ به شهرت زیادی رسید. این اثر موفق به دریافت شیر طلایی این جشنواره شد. در دهه‌های اخیر بسیاری از فیلم‌های کاترین دنو برای نخستین بار در ونیز اکران شده است و او برای بازی در فیلم «میدان وندوم» ساخته نیکول گارسیا در سال ۱۹۹۸، جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را دریافت کرد.

آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره فیلم ونیز، با تمجید از کاترین دنو، او را ستاره‌ای توصیف کرد که با بازی در آثار درخشان سینمایی به موفقیت‌های بین‌المللی قابل‌توجهی رسیده و جوایز بسیاری دریافت کرده است. او در ادامه با اشاره به نامزدی کاترین دنو برای دریافت جایزه اسکار، گفت که این دستاوردی است که به‌ندرت نصیب بازیگران غیر آمریکایی می‌شود.
کاترین دنو در دوران فعالیت حرفه‌ای خود با تعدادی از کارگردان‌ها و بازیگران برجسته اروپایی ازجمله راجر وادیم، ژاک دمی، لوئیس بونوئل، فرانسوا تروفو، رومن پولانسکی، مارکو فرری، مارچلو ماستریانی و ژرارد دپاردیو همکاری کرده است. کاترین دنو به خاطر بازی در نقش‌های چالشی و پردازش شخصیت‌های پیچیده شهرت دارد و از چهره‌های تأثیرگذار سینمای فرانسه محسوب می‌شود. او علاوه بر دریافت جوایز مختلف از جشنواره‌های سینمایی و نامزدی اسکار و بفتا، صاحب دو جایزه سزار، آکادمی فیلم فرانسه شده است.

سلیس نیوز

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر