به بهانه انتشار آلبوم «رامین و من» اثر فردین خلعتبری

رامين و من

پیوند روح‌های آتشین عصر

آلبوم «رامین و من» اثر جدیدی است با آهنگسازی «فردین خلعتبری». این مجموعه شامل پانزده آهنگ بی‌کلام با محوریت ساز «آکاردئون» است. فردین خلعتبری درباره این اثر نوشته: «سال‌ها پیش برادرم رامین را فرستادند به کلاس موسیقی نزد آقای جواد صفری. رامین خواندن نت، نواختن ملودیکا و ارگ را یاد گرفت و من هم به تقلید از او دست‌به‌ساز شدم. یکی از اقوام که بعدها استاد دانشگاه یورک تورنتو شدند، یک آکاردئون به رامین هدیه داد و از آن به بعد هر جا رامین هست آکاردئون هم با او هست. تصمیم گرفتم قطعاتی که برای آکاردئون در فیلم‌های سینمایی نوشته‌ام را در یک مجموعه به اسم رامین و من منتشر و به او هدیه کنم. نام قطعات این مجموعه از مکان‌هایی که با رامین در آن‌ها خاطره داریم انتخاب‌شده‌اند».
فردین خلعتبری متولد نوشهر است، شهری پر از نشاط دریا و آسمان، صدف و ساحل و بوی چوب‌های صحنه‌های نمایش و موسیقی. شهری که در آن هوس ساز و سینما رهایت نمی‌کند؛ همان‌طور که فردین خلعتبری را رها نکرد. خودش می‌گوید رامین برادر بزرگ‌ترش به راه موسیقی رفته و او هم به تقلید از او دست به ساز شده است. پس تا اینجا دلیل انتخاب این اسم برای این اثر روشن است. بدیهی است که دوران، عصر و زمانه، کوچه‌ها و آدم‌ها، گذرها، مکان‌ها، همه و همه در شکل‌گیری آن چیزی که هستی، مخصوصاً در ایدئولوژی، سبک و درک و دریافت هنری‌ات تأثیر مهمی می‌گذارند، اما اولین بار و اولین مواجهه، بسیار مهم است. شاید بتوانم به جرات بگویم که فردین خلعتبری حاصل مواجهه با رامین است، رامین خلعتبری و آنچه از او دریافت کرده است.

رامین و من
استفاده بسیار خلاقانه و منحصربه‌فرد او از گروه کر در آثار سینمایی و سریالی، برچسب شخصی اوست.

از آن‌رو است که نام قطعات این آلبوم برگرفته از مکان‌هایی است که دو برادر از آن‌ها خاطره دارند. هتل هایت خزر، اردوگاه افسران، سینما تخت جمشید، پوچینی، خیابان رادیو دریا و… فردین خلعتبری را همه می‌شناسیم، اما به‌رسم همیشه، اشاره‌ای کوتاه به فعالیت‌های هنری او خواهیم کرد.
او در بخش‌های گوناگون موسیقی ازجمله موسیقی فیلم، سریال، تئاتر، موسیقی مقامی و نواحی، ترکیبش با فواصل موسیقی کلاسیک و ترانه آثار درخشانی خلق کرده است.
استفاده بسیار خلاقانه و منحصربه‌فرد او از گروه کر در آثار سینمایی و سریالی، برچسب شخصی اوست. هرگز بخش‌های کرال قطعه «من عاشق چشمت شدم»، تیتراژ سریال «مدار صفر درجه» از یادمان نخواهد رفت.
خوب است اینجا اشاره کنیم به نقش بسیار پررنگ او در تشکیل مثلثی که آتش آثارش هنوز دامن دل‌ها را گرفته است. کاری که یک آهنگساز می‌کند تنها نگارش نت نیست، پیوند روح‌های آتشین عصر خود با هم است. مثلثی که بی‌شک برآمده از سر پرشور فردین خلعتبری است؛ مثلثی متشکل از فردین خلعتبری، زنده نام افشین یداللهی و علیرضا قربانی که شاید از میان بسیاری آثار به‌جای مانده از آن دهه، اشاره به «مدار صفر درجه» و «شب دهم» کافی باشد.
تنظیم‌های زیبا و رمانتیک او، استفاده بی‌نظیرش از سازهای زهی، بادی برنجی و بادی چوبی، رنگی نو را به موسیقی عصر ما افزوده است. همکاری او و همایون شجریان شاهکاری را خلق می‌کند به نام «امشب کنار غزل‌های من بخواب» روی شعرهای زنده نام افشین یداللهی و صدها اثر زیبای دیگر که برآمده از روح آتشین فردین خلعتبری است. او را می‌توان آهنگسازی شوریده و عاشق نامید، مثل خود بیرون از آثارش.

رامین و من
آلبوم «رامین و من» مجموعه گردآوری‌ای است از موسیقی فیلم‌هایش که بر اساس آکاردئون ساخته‌شده، زیرا رامین نوازنده آکاردئون است.

… و اما مختصری بپردازیم به آلبوم «رامین و من» اثری که به یاد رامین، برادرش پدید آمده که این مجموعه گردآوری‌ای است از موسیقی فیلم‌هایش که بر اساس آکاردئون ساخته‌شده، زیرا رامین نوازنده آکاردئون است. بااینکه سرنوشت از او یک مهندس ساخته اما سازش هنوز از او جدا نمی‌شود و پناهش است انگار.
در رامین و من نوازندگان چیره‌دستی حضور دارند که در این سالیان آثار فردین خلعتبری را جان بخشیده‌اند: بهنام ابوالقاسم، غلامرضا کریم‌زاده، پدرام فریوسفی، میثم مروستی، آتنا اشتیاقی، سایوری شفیعی، شقایق صادقیان، بهتاش ابوالقاسم و امین طاهری.
«رامین و من» از سوی «نشر و پخش جوان» به انتشار رسیده و ضبط این اثر توسط قاسم عابدین، میکس آن توسط کاوه عابدین، گرافیکش توسط سولماز مالک و عکاسی پرتره‌ها توسط فرانک پاکزاد و آیه خلعتبری صورت گرفته است. رامین خلعتبری به‌وقت تولد زمین، فصل زیبای بهار چشم به جهان گشوده و این اثر به همین مناسبت پیشکش فردین خلعتبری، برادر کوچکش برای این رویداد است.


حرکتی سرشار از احترام و ارادت که هم شورآفرین و هم درسی است برای ما دوستداران این هنرمند شهیر که باید نه‌فقط نسبت به نزدیکانمان بلکه تمام کسانی که مهری از آن‌ها به دل داریم بجا آوریم.
فردین خلعتبری و تمام دست‌اندرکاران خلق و تولید این اثر، طی این ایام، مملو از عشق به تولد اثری نو از وی بودند. امید است که این عشق به شما خوش برسد و آن را به گوش جان بشنوید و برای سال جدید تمام و کمال نو نوارتان کند.
به یاد خاطره تمام روزهای خوش.
علیرضا سرابچی

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

«میخک‌ها» پینا باوش؛ نمایشی درباره عشق‌های شکست‌خورده

مدیر

رکوردشکنی تیلور سویفت در گرمی ۲۰۲۴

مدیر

گزارشی از کنسرت جدید علیرضا قربانی در رویال هال هتل اسپیناس دی ۱۴۰۲

مدیر