آموزش نقاشی پیکاسو به دختر پنج‌ساله‌اش

پیکاسو

نوه پابلو پیکاسو مجموعه‌ای فوق‌العاده از کتاب‌های آموزش طراحی را کشف کرده که او برای آموزش نقاشی به دخترش ساخته بود

اگر یکی از بزرگ‌ترین و بااستعدادترین نقاشان جهان بخواهد به کودکی الفبای نقاشی را بیاموزد، راهنمای قدم‌به‌قدم او چگونه خواهد بود؟ پابلو پیکاسو این کار را کرد و اکنون این کتابچه کوچک که تصادفی پیدا شد، پیش روی ما قرارگرفته است.

به گزارش گاردین قرار است مجموعه‌ای قبلاً دیده نشده از آثار پابلو پیکاسو در پاریس به نمایش گذاشته شود که نشان می‌دهد این هنرمند بزرگ چطور به کودک پنج‌ساله‌اش یاد داد تا پیکره‌ها، حیوانات و پرندگان را نقاشی کند.

این کتاب کوچک «چگونه نقاشی کنیم» برای یک کودک خردسال است که توسط پدری دلسوز خلق‌شده‌ است که دست بر قضا یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن بیستم نیز بوده است. نوه پابلو پیکاسو مجموعه‌ای خارق‌العاده از کتاب‌های طراحی را کشف کرده که این هنرمند برای آموزش نقاشی و رنگ‌آمیزی به اولین دخترش ساخته است.

پیکاسو
پیکاسو این مجموعه صفحات را با صحنه‌های جذابی پرکرده است؛ حیوانات، پرندگان، دلقک‌ها، آکروبات‌بازها، اسب‌ها و کبوترها و… که هر کودک و بزرگ‌سالی را به وجد می‌آورد.

پیکاسو این مجموعه صفحات را با صحنه‌های جذابی پرکرده است؛ حیوانات، پرندگان، دلقک‌ها، آکروبات‌بازها، اسب‌ها و کبوترها و… که هر کودک و بزرگ‌سالی را به وجد می‌آورد. پیکاسو زمانی که مایا رویز-پیکاسو بین پنج تا هفت سال داشت، این راهنمای نقاشی را برای او آماده کرد. در برخی از صفحات، دختر کوچک تلاش‌های چشمگیری برای تقلید از استاد انجام داده است. او همچنین به کار پدرش نمره «ده» داده است.

پیکاسو دو تصویر جذاب از روباهی که می‌خواهد انگور بچیند، با الهام از قصه انگور ترش ژان دو لافونتن در قرن هفدهم با نام روباه و انگور کشیده و مایا یکی از آن‌ها را رنگ‌آمیزی کرده است. او همچنین عقاب‌هایی ساده اما زیبا را با یک حرکت و بدون بلند کردن مداد از روی کاغذ ترسیم کرده و عشق خود به فرم و خط را به مایا منتقل کرده است.

سلیس نیوز

دایانا ویدمایر-روئیز-پیکاسو، نوه پیکاسو، این آثار را به‌طور تصادفی درحالی‌که انبار وسایل خانوادگی را می‌گشت، پیدا کرد. او که کنجکاو شده بود، آن‌ها را به مادرش که اکنون ۸۶ ساله است، نشان داد و خاطرات شیرینی را برای مایا زنده کرد.

ویدمایر-روئیز-پیکاسو درباره واکنش مایا پس از دیدن دفاتر به آبزرور گفت: «البته، این‌ها کتاب‌های طراحی من در دوران بچگی هستند… این لحظه بسیار تکان‌دهنده‎‌ای بود، نه‌فقط به این دلیل که شما در مورد یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان صحبت می‌کنید، بلکه به این دلیل که این موضوع او را بسیار انسانی کرد. من هیجان‌زده بودم و بعد بسیار متأثر شدم.»

ویدمایر-روئیز-پیکاسو که در حال برگزاری نمایشگاهی در موزه پیکاسو-پاریس درباره ارتباط نزدیک پیکاسو با نخستین دخترش که زاده عشق آتشینش به ماریا ترز والتر بود، یافتن دفترهای طراحی را تصادفی توصیف کرد.

این نمایشگاه با نام «مایا رویز-پیکاسو، دختر پابلو» تا ۳۱ دسامبر ادامه دارد و شامل پرتره‌های بسیاری از مایا، دارایی‌های شخصی و عکس‌های او، همراه با کتاب‌های طراحی و کاردستی‌های اوریگامی است که برای اولین بار نمایش داده می‌شوند.

خاتون

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

نگاهی به نمایشگاه آنتونی گورملی در گالری «وایت کیوب»

مدیر