یادداشت حمیده وطنی درباره فیلم «مرد بازنده»

مرد بازنده

یک نئونوآر به سبک ایرانی!

کارآگاه خسروی با به دست گرفتن پرونده یک قتل، متوجه وجود یک شبکه فساد اقتصادی پشت این جنایت می‌شود.

«مرد بازنده» هفتمین فیلم «محمدحسین مهدویان» بعد از «زخم کاری» یک فیلم کارآگاهی جنایی است.

مرد بازنده همان‌طور که از نامش پیداست، فیلمی است که از همان سکانس اول چه در متن و چه در شخصیت‌پردازی به شکل اغراق‌آمیزی تأکید بر بازنده بودن قهرمان خود در زندگی حرفه‌ای و خانوادگی‌اش دارد.

او زندگی خانوادگی نابسامانی دارد اما به‌روشنی معلوم نیست ریشه این اختلاف خانوادگی کجاست و اصلاً چیست؟

از گذشته‌ای رنج می‌برد که مجهول است و تماشاگر تصویر روشنی از این گذشته تلخ دریافت نمی‌کند، فوبیایی که منشأ آن معلوم نیست، مواجهه با این ترس نیز بسیار ضعیف پرداخت‌شده است.

مرد بازنده
کارگردان به‌شدت اصرار دارد تمام مؤلفه‌ها و قواعد یک فیلم نئونوآر را حفظ کند اما هیچ‌کدام از این مؤلفه‌ها در خدمت قصه و مضمون آن نیست.

در سکانس‌های ابتدایی با عناصر و صحنه‌هایی روبرو می‌شویم که انتظار می‌رود در گره‌گشایی یا در پیشبرد قصه به آن‌ها ارجاع داده شود اما بی‌هدف و در حد نمایش یک نما یا دیالوگ بی‌مصرف می‌مانند، مانند تأکید برآویز الله در شروع فیلم، نمایی دور از یک دیده‌بان یک منطقه نامعلوم، هجوم اهالی یک روستا به محل حادثه، بیماری اردلان دوست صمیمی مقتول و البته یکی از مظنونین و…

کارگردان به‌شدت اصرار دارد تمام مؤلفه‌ها و قواعد یک فیلم نئونوآر را حفظ کند اما هیچ‌کدام از این مؤلفه‌ها در خدمت قصه و مضمون آن نیست، یک نئونوآر به سبک ایرانی! مثلاً وجود یک زن اغواگر یا فم فتال فقط در حد یک مظنون در فیلم باقی می‌ماند و کارآگاه فقط از یک پیام اینستاگرامی «خوش به حال سمیه خانم» به وجود او در زندگی خصوصی مقتول پی می‌برد و البته از این هم فراتر نمی‌رود.

تلاشی در جهت دراماتیزه کردن معرفی شخصیت‌ها نشده و عموماً کاراکترها در قالب دیالوگ یا تصاویری که در گوشی همراه شخصیت‌ها ذخیره‌شده معرفی می‌شوند.

درگیری و کشمکشی که از سینمای جنایی و پلیسی بین دو نیروی خیر و شر انتظار می‌رود، وجود ندارد به همین دلیل تنش و هیجانی که منجر به تعلیق شود اتفاق نمی‌افتد اگرچه سعی شده پایان‌بندی غیرقابل‌پیش‌بینی باشد.

مرد بازنده
پرونده کاظمیان که می‌توانست به‌عنوان یک حادثه محرک برای قصه اصلی پیش برنده باشد عقیم می‌ماند.

هیچ حلقه اتصالی بین کشمکش‌های درونی و بیرونی قهرمان که ماجرا را پیش برده یا به گره‌گشایی نزدیک کند وجود ندارد، ترس از تاریکی، اختلافات خانوادگی و زندگی حرفه‌ای کارآگاه خسروی در هیچ جای قصه باهم تلاقی پیدا نمی‌کنند به همین دلیل تحولی درونی که مدنظر کارگردان است ارائه نمی‌شود.

پرونده کاظمیان که می‌توانست به‌عنوان یک حادثه محرک برای قصه اصلی پیش برنده باشد عقیم می‌ماند.

و درنهایت آنچه کاملاً مشهود است، مرد بازنده فیلمی است که کارگردان آن با دنیای قصه خودش بیگانه است.

مرد بازنده

مرد بازنده

نویسندگان فیلم‌نامه: ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان بر اساس طرحی از حسین حسنی. کارگردان: محمدحسین مهدویان. تهیه‌کنندگان: امیر بنان و کامران حجازی. طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج. مدیر صدابرداری: هادی ساعد محکم. طراح صحنه: بابک کریمی طادی. طراح لباس: آرام موسوی، فیلم‌بردار: بابک بذرافشان، عکاس: سمیه جعفری. بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی.

خاتون

سلیس نیوز

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر