آلن دلون؛ سقوط یک خانواده

آلن دلون

سه فرزند آلن دلون بر سر آثار باقی‌مانده از خاطرات و عشق پدرانه باهم می‌جنگند

آلن دلون؛ فوق ستاره دوران طلایی سینمای جهان به صفحه اول خبرها بازگشته است، اما نه برای یک فیلم جدید یا ازدواج در اواخر زندگی.

آلن دلون که زمانی خوش‌چهره‌ترین مرد پرده نقره‌ای توصیف می‌شد، در ۸۸ سالگی پیر و بیمار و دوری گزین از جهان مجازی است. به چشم عاشقان سینما، قهرمانی رنج‌کشیده با شیاطین گذشته پرتلاطمش مواجه شده است.

مقاله طولانی روزنامه لوموند که به این ماجرا اختصاص داده‌شده با این جمله آغازشده است: «پرندگان خود را پنهان می‌کنند تا بمیرند، گربه‌سانان بزرگ زیر نور کورکننده نورافکن‌ها می‌میرند.»

این روزنامه در وصف ماجرای خانواده دلون می‌گوید که این داستانی است با تمام عناصر درام یونانی؛ خانواده‌ای ازهم‌پاشیده و عمارتی در حال فروپاشی که زمانی صحنه جشن‌های باشکوه بود.

برای فرانسوی‌ها، دلون بزرگ‌ترین فاو (جانور بزرگ) سینماست که در دهه بی‌پروای ۱۹۶۰ نامش را در اروپا بلندآوازه کرد. به مدت چند دهه، هواداران از طریق پاری-مچ و مجله‌های دیگر زندگی حرفه‌ای پربار و زندگی عاشقانه به همان اندازه پرماجرای او را دنبال می‌کردند.

خبرگزاری دیگری هم در گزارشی به این آخرین اتفاق غم‌انگیز زندگی دلون پرداخته است. سه فرزند او بر سر آثار باقی‌مانده از خاطرات و عشق پدرانه باهم می‌جنگند.

آلن دلون
دوران کودکی و نوجوانی آلن دلون پر از رنج و مشکلات بود و این امر او را از برقراری رابطه با پسرانش ناتوان ساخت

این بازیگر سه فرزند- دو پسر و یک دختر- از دو همسر دارد و پدر یک پسر سوم ناشناس نیز بود که اکنون دیگر در قید حیات نیست.

اما آنچه مردم در دو هفته گذشته کشف کرده‌اند میزان ناخشنودی و رنج بردن از «آسیب و حادثه» در خانواده دلون است. فرزندان بازمانده دلون در روزهای گذشته نارضایتی متقابل خود را در مجموعه‌ای از توهین‌ها، اتهام‌ها، شکایت‌ها و ضبط‌های مخفیانه در برابر رسانه‌ها مطرح کردند.

پیش ازهر چیز، آنتونی دلون، پسر ۵۹ ساله بازیگر ناتالی دلون، در مصاحبه‌ای با پاری-مچ، خواهر ناتنی کوچک‌ترش آنوشکا را به «دروغ گفتن» و «اعمال‌نفوذ و فریب» در ارتباط با پنهان کردن نتایج «آزمون‌های شناختی» پدرشان متهم کرد.

آنوشکا، ۳۳ ساله و دختر رزالی ون بریمن، مدل هلندی، در بیانیه‌ای که وکیلش منتشر کرد، به حمله متقابل پرداخت و مدعی شد که دلون «دیگر نمی‌تواند پرخاشگری پسرش را که مدام به او می‌گوید سال‌خورده است تحمل کند.»

سپس، این دو با حضور در تلویزیون فرانسه به یکدیگر توهین کردند و تازه این قبل از آن بود که فرزند سوم- آلن فابین ۲۹ ساله- طرف برادر ناتنی‌اش را بگیرد و فیلمی را که مخفیانه از آنوشکا ضبط‌شده بود در اینستاگرام پخش کند. او ادعا کرد آنوشکا در حال تلقین کردن به پدرشان و پر کردن گوش او است.

آخرین مناقشات حقوقی بر سر درمان پزشکی دلون است که در سال ۲۰۱۹ سکته کرده و دچار بیماری جدی دیگری نیز است که در رسانه‌های فرانسوی نامی از آن برده نشده است.

روز شنبه ۱۴ ژانویه، پزشک مورد تائید دادگاه این بازیگر را معاینه کرد، اما نتیجه‌گیری او را فرزندانش بلافاصله موردتردید و مناقشه قراردادند.

آلن دلون
دلون وصیتش را طوری تنظیم کرده است که نیمی از دارایی‌اش به آنوشکا برسد و نیمی دیگر بین دو پسرش تقسیم شود

در این پس‌زمینه، شاکی دیگری نیز وجود دارد: هیرومی رولین، ۶۶ ساله، خانه‌دار یا شریک عشقی سابق دلون. سال گذشته، فرزندان دلون او را از کار اخراج کردند، اما اکنون او به دلیل به خطر انداختن جان کارفرمای سابقش، با امتناع از دادن داروهایش، علیه آن‌ها شکایت کرده است.

همه این‌ها در عمارتی رخ می‌دهد که دلون در دوشی، در منطقه‌ای جنگلی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی پاریس، ساخته بود. در آنجا است که ستاره سال‌خورده با آلن فابین زندگی می‌کند و گهگاه با فرزندان دیگرش دیدار می‌کند.

به گفته آلن فابین، از این عمارت خارج از دسترس عموم فقط سایه‌ای از گذشته باشکوه قبلی‌اش باقی‌مانده است. او می‌گوید: «همه‌چیز مدام خراب می‌شود و برق کار نمی‌کند.»

به گفته همه ذی‌نفعان، آلن دلون هرچند ضعیف و اغلب گیج، هنوز هشیار است و اهمیت و ابعاد آنچه را برای خانواده‌اش رخ می‌دهد درک می‌کند.

برای لوموند و دیگر مفسران این تراژدی‌ای است که ریشه‌هایش درگذشته خود این بازیگر افسانه‌ای نهفته است.

دوران کودکی و نوجوانی دلون پر از رنج و مشکلات بود و این امر او را از برقراری رابطه با پسرانش ناتوان ساخت.

او که در سال ۱۹۳۵ در حومه پاریس به دنیا آمد، در چهارسالگی که پدر و مادرش از هم جدا شدند به خانواده دیگری برای سرپرستی از او سپرده شد.

در کودکی، او فراری یاغی بود. سپس، به نیروی دریایی پیوست، اما به دلیل سرقت یک جیپ در دادگاه نظامی محکوم شد. در اواخر دهه ۱۹۵۰ به پاریس بازگشت و قبل از اینکه ظاهرش او را به دنیای فیلم بیاورد، در میان فاحشه‌ها و خلاف‌کاران مسلح زندگی می‌کرد.

به قول لوموند: «بدون شک خودپرستی (ایگو) او- به همان اندازه که نامطمئن و بی‌حدوحصر بود- باعث شد پسرانش را رقیبان بالقوه‌ای در نظر بگیرد که باید آن‌ها را در هم بکوبد.»

آلن دلون
آلن دلون هرچند ضعیف و اغلب گیج، هنوز هشیار است و اهمیت و ابعاد آنچه را برای خانواده‌اش رخ می‌دهد درک می‌کند

آنچه به‌خوبی مستند شده این است که دلون، به‌عنوان پدر، در رفتار با دو پسرش بسیار سخت‌گیر بود؛ هر دو آن‌ها ماجراهایی با مواد مخدر و اسلحه و درگیری‌هایی با قانون داشتند.

اما با آنوشکا قضیه فرق می‌کرد. دلون در سال ۲۰۰۸ درباره دخترش گفت: «به هیچ زن دیگری تا این حد نگفته‌ام دوستت دارم.»

پسر دیگر او از «نیکو»، ستاره راک آلمانی از گروه «مخمل زیرزمینی»، نیز از رنج داشتن چنین پدری بی‌بهره نماند. آری، دلون بولونی را که در سال ۱۹۶۲ متولد شد هرگز به‌عنوان فرزندش به رسمیت نشناخت.

اما مادر خود دلون که معتقد بود او واقعاً فرزند دلون است، به تربیت بولونی کمک کرد. بولونی سال گذشته در اثر مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر در پاریس درگذشت.

دلون وصیتش را طوری تنظیم کرده است که نیمی از دارایی‌اش به آنوشکا برسد و نیمی دیگر بین دو پسرش تقسیم شود؛ اما به نظر می‌رسد همه قبول دارند که اختلاف بین خواهر و برادرها به خاطر پول نیست. مسئله مربوط به عشق و رقابت و گذشته است.

آلن دلون

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر