نمایشگاه گروهی
۲۱ اسفند تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
ادبیات و هنرهای دیداری، پیوندی دیرین دارند که طی قرون متمادی، تجلی آن را در کتابآراییِ دوران مختلف تاریخی، دیدهایم. در دوران اسلامی، پس از خط که وظیفه کتابت را بر عهده داشت، نقاشان در ارتباطی تنگاتنگ با متون منظوم و منثور بودند. فرآیند سنتی کتابآرایی موجب میشد که خطاطان، نقاشان و مُذَهّبان آشنایی تنگاتنگی با ادبیات داشته باشند، هرچند بعید نیست ادبیات، در جان صحافان، جدولکشان و سایر عوامل تولید کتاب نیز راهیافته باشد. پس از اختراع چاپ و پیشرفت آن، عملاً تولید کتاب به شیوهٔ سنتی کمرنگ و درنهایت متوقف شد. ازاینرو ارتباط هنرمندان کتابآرا نیز عملاً با متون ادبی و تاریخی قطع شد. اینچنین است که در روزگار اکنون، غنای ادبیات ایران، نقشی بسیار اندک در هنرهای زیبای کشور دارد. کافی است به تولید نمایشنامه، فیلمنامه، موسیقی و یا هنرهای دیداری کشورمان طی نیمقرن اخیر نگاهی بیاندازیم؛ بهسختی میتوان نشانی از ادبیات– بهعنوان کهنترین هنر مستمر ایران طی هزاره گذشته_ یافت.
مجموعه آئینهای نکوداشت حکیم نظامی، این ضعف را به بهترین شکل ممکن در برابرمان قرار میدهد. عاشقانههایی چون خسرو و شیرین، هفتپیکر و لیلی و مجنون که در افواه عوام نیز به گوش میرسد، تجلی ناچیزی در هنرهای دیداری ایران دارند.
گنجینه غنی موزه هنرهای معاصر تهران، این امکان را میدهد که با خوانشهای گوناگون، نمایشهای متفاوت از آن طراحی شود. نمایش «پنج گنج» که همسو با سایر رویدادهای نکوداشت حکیم نظامی برگزار میشود، سعی دارد با تکیهبر هنر مدرن و معاصر ایران، خوانشی از پنج کتاب ارزشمند حکیم نامدار ایرانی به دست دهد. مخاطب آگاه پس از دیدن نمایش، خواهد دانست که آثار انتخابی، قصد تصویرسازی از داستانهای حکیم نظامی را ندارد و ارتباط با اشعار، در اغلب بخشهای نمایش، تجریدی است، چنانکه آثار دیگری نیز میتوانست در این نمایش جای داشته باشد. جهد بر آن بوده است که مخاطب، پس از دیدن نمایش، آشنایی مختصری با نظامی و آثارش از رهگذر هنرهای دیداری به دست آورد. امید آنکه آتشی در جان هنرمندان جوان بیافروزد تا آیندگان، از خزائن بصری بیشتری در ادبیات باشکوه ایران برخوردار باشند.
نمایشگاه گردان: احسان آقایی
موزه هنرهای معاصر تهران
تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر
تلفن: ۸۸۹۸۹۳۷۴-۰۲۱