Image default

نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازی فر

الماس چهلمین جشنواره فیلم فجر

دیروز سالن برج میلاد، محل نمایش فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، همراه با حاشیه‌های بسیاری بود. در نمایش یکی از این آثار، هفت دقیقه از زمان شروع فیلم نگذشته بود که صدای پچ‌پچ آزاردهنده‌ای از ردیف پشت سرم شنیدم، صدا خیلی آشنا بود، دقیق‌تر شدم، جناب مسعود فراستی منتقد پرحرف برنامه هفت در حال گفتمان با کناردستی‌اش و طبق معمول ایراد گرفتن از تک پلان‌های فیلم بود و در این میان گاه خنده‌های ریزی هم می‌کرد. امیدوارم هیچ‌وقت چنین شرایطی را تجربه نکنید! فیلم دیدن با فراستی عذاب بزرگی است. نمی‌دانم خودش از این نوع مواجه با فیلم‌ها و کوبیدنشان چه لذتی می‌برد!

خوشبختانه از دقیقه ۳۰ فیلم بود که رضایت داد و به همراه دوستش سالن نمایش را ترک کرد. نفس راحتی کشیدم و فکر کردم که بنده خدا کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که شب قرار است فیلمشان توسط او نقد و بررسی شود چه خواهند کشید!

 موقعیت مهدی
«موقعیت مهدی» فیلمی خوش‌ساخت و دیدنی است، حالم را خوب کرد.

«موقعیت مهدی» فیلمی خوش‌ساخت و دیدنی است، حالم را خوب کرد. یک فیلم بیوگرافی با ساختاری دقیق و منسجم که نمونه‌اش را کمتر می‌توان در ژانر دفاع مقدس سینمای ایران یافت. هادی حجازی فر در فیلم‌سازی هم مانند بازیگری راه موفقیت‌آمیزی را شروع کرده است. بازی روان و دلچسبش در نقش حاج احمد متوسلیان در اثر تحسین‌شده «ایستاده در غبار» و حضور در فیلم درخشان «آتابای» ثابت کرد حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

هادی حجازی فر در «موقعیت مهدی» همراه با «ابراهیم امینی» همکار نویسنده‌اش داستان زندگی شهید «مهدی باکری»، فرمانده لشگر ۳۱ عاشورا را در چهار سال پایانی زندگی‌اش روایت می‌کند و الحق نیز یکی از دلچسب‌ترین آثار دفاع مقدس را ساخته است.

از نکات قابل‌توجه موقعیت مهدی فیلم‌نامه درست و حساب‌شده‌اش است که مرز میان مستند و داستانی را به‌خوبی رعایت کرده و در اجرا نیز موفق است. حجازی فر در خلق یک قهرمان ملی، چهره‌ی ملموس و دوست‌داشتنی از شهید مهدی باکری و برادرش به مخاطب نشان می‌دهد. باکری قهرمانی فرازمینی نیست به‌راحتی می‌توان لمسش کرد و عاشق شخصیت منحصربه‌فردش شد. حجازی فر علاوه بر کارگردانی نقش مهدی باکری را هم بازی می‌کند که با آن گریم مناسب و لهجه شیرین ترکی بسیار دلنشین، لحظات زیبایی را خلق کرده است.

موقعیت مهدی
از نکات قابل‌توجه موقعیت مهدی فیلم‌نامه درست و حساب‌شده‌اش است که مرز میان مستند و داستانی را به‌خوبی رعایت کرده و در اجرا نیز موفق است.

«موقعیت مهدی» فیلم شریف و خوش ساختی است که فارغ از تبلیغات سیاسی با مخاطب همذات‌پنداری می‌کند و به‌خوبی قهرمان داستانش را معرفی می‌کند.

حجازی فر از عهده کارگردانی این امر خطیر سربلند بیرون آمده و بدون تردید «موقعیت مهدی» یکی از درخشان‌ترین آثار این دوره و الماس چهلمین جشنواره فیلم فجر است. فیلمی با جاذبه‌های بصری بسیار که می‌تواند حال پریشان این روزهای ما را بهبود ببخشد.

لازم به ذکر است ماجرای فیلم دیدن با مسعود فراستی که در اول یادداشت نقل شد هیچ‌ ارتباطی بازمان نمایش فیلم «موقعیت مهدی» ندارد.

درباره نویسنده
ناصر سهرابی
دبیر بخش جشنواره‌ها

نویسنده، بازیگر و کارشناس سینما. فعالیت در مطبوعات را از سال ۱۳۷۵ با ماهنامه فیلم و هنر... آغاز کرده و مقالات او در نشریات سینما ویدئو، فیلم و سینما، هفت نگاه، سینما تئاتر، فیلم و سینما، همشهری، اعتماد ملی، مردم‌سالاری و... منتشرشده است.

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

«اوپنهایمر» فاتح گلدن گلوب ۲۰۲۴ شد

حسین تقی پور

معرفی برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان

مدیر