نکات تغذیه‌ای ویژه ماه مبارک رمضان

رمضان

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به میهمانی خدا دعوت می‌شویم. امید که با روزه‌داری و انجام تکالیف الهی از فیوضات این ماه عزیز بهره‌مند شویم.

در کنار نیایش‌ها، پرداختن به آداب روزه‌داری و تکریم ایتام در ماه رمضان، توجه به تغذیه درست و داشتن یک برنامه غذایی صحیح هم بسیار اهمیت دارد. اکنون‌که ماه رمضان با فصل زیبای بهار مقارن شده و دمای هوا رو به افزایش است، برای پیشگیری از مشکلات جسمی و سردردهای ناشی از کم‌آبی، مشکلات کلیوی و عفونت‌های ادراری مواردی پیشنهاد می‌شود که با رعایت آن‌ها می‌توانیم از کم‌آبی بدن پیشگیری کنیم.

چه گونه در ماه رمضان به بدن آب‌رسانی کنیم؟

نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی در وعده‌ی سحر و غذا‌های آبدار مانند خورش‌ها، خوراک سبزی‌ها و … می‌تواند نقش مهمی در حفظ آب بدن ایفا کند.

از خوراکی‌های شیرین شده غیرطبیعی و حاوی نگه‌دارنده‌ها، مثل آبمیوه‌های صنعتی، آب‌های گازدار و نوشابه‌ها خودداری کنید.

نوشیدن شربت عسل به همراه لیموترش بسیار مفید است.

لیموترش یکی از بهترین آب‌رسان‌هاست.

از تخم شربتی و خاکشیر غافل نشوید، زیرا این ریزدانه‌های پرارزش به میزان قابل‌توجهی آب را در خود ذخیره کرده و بدن را در طولانی‌مدت پرآب نگه می‌دارد. در وعده‌ی سحر از مصرف قهوه، چای، شیرکاکائو و کافئین به‌شدت پرهیز کنید، زیرا این نوع نوشیدنی‌ها مدر بوده و موجب کم‌آبی بدن می‌شوند.

رمضان
نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی در وعده‌ی سحر و غذا‌های آبدار مانند خورش‌ها، خوراک سبزی‌ها و … می‌تواند نقش مهمی در حفظ آب بدن ایفا کند.

چه غذاهایی مناسب وعده‌ی سحر و افطار است؟

بهترین منابع غذایی در دسترس و مفید برای وعده سحر کربوهیدرات‌ها، پروتئین و مایعات است.

می‌توانید خورشت‌ها، پلوهای مخلوط، خوراک‌ها، سبزی‌های پخته به همراه نان‌های غنی‌شده، خامه، عسل، خرما و.‌‌‌… را نوش جان کنید.

در فاصله‌ی بین افطار تا سحر میوه‌های آبدار مثل پرتقال، هندوانه، خیار و … میل نمایید.

برای وعده‌ی افطار ابتدا روزه‌ی خود را با یک استکان آب گرم و خرما بازکنید زیرا موجب تعدیل اسید معده و تسریع حرکات دستگاه گوارش می‌شود.

نوشیدن آب‌خنک و نوشیدنی‌های سرد مانع از هضم صحیح می‌شود و باعث آسیب به کبد و دستگاه گوارش خواهد شد.

نان و پنیر و گردو، سوپ‌ها، فرنی، شله‌زرد، انواع آش‌ها و خوراک‌های سبک برای وعده‌ی افطار توصیه می‌شود.

اگر وعده‌ی افطار شما سبک است، در همان زمان صرف افطاری، می‌توانید شام نیز میل کنید؛ اما اگر وعده‌ی نسبتاً کاملی را برای افطار در نظر گرفته‌اید بهتر است از خوردن شام پرهیز نمایید یا صرف شام را به ۲ الی ۳ ساعت بعد از افطار به تعویق بیندازید.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید از پزشک خود مشاوره بگیرید و نوبت‌های دارویی خود را رعایت کنید.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما رمضان خوش.

هدی پیمان

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

کریستین بوبن؛ نویسنده درمانگر درگذشت

مدیر

آیا توییتر به پایان خط رسیده است؟

مدیر

تصویری متفاوت از پل نیومن

مدیر

دیدگاهی بنویسید

چهار − 1 =