Image default

سقالکسار، بهشتی کوچک در شمال ایران

طبیعتی بکر با شگفتی‌های مسحورکننده

هرگاه از هیاهوی کار و روزمرگی­‌های آن خسته شده‌اید و رؤیای دیدن طبیعتی بکر با شگفتی‌های مسحورکننده، دریاچه، افسون رنگ‌ها، پرنده و جنگل‌های بی‌پایان، شما را در خود غرق کرد، سری به روستای سقالکسار گیلان بزنید که با دیدن آن، گویی قطعه­‌ای از بهشت را نظاره کرده­‌اید.

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت در دهستان لاکان، بعد از بقعه آقاسید‌شریف قرار دارد.

شغل اکثر مردم این روستا، از گذشته تا به امروز، زراعت برنج و پرورش ماهی بوده است. این روستا مناطق دیدنی بسیار زیبایی دارد که یکی از این جاذبه‌های دیدنی آن، سد خاکی سقالکسار است که در تمامی فصول مسافران را جذب خود می‌کند.

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است

واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل‌شده است. سقا به معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیباست که برای آ­ب خوردن به این دریاچه می‌آمدند. به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است. البته در مفهومی دیگر، سقالک به معنی تپه و یا بالای تپه نیز معنا می‌شود.

 ویژگی‌های دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار یک سد خاکی است که ابتدا برای آبیاری زمین‌های برنج و چای از آن استفاده می‌شد. مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار است و آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش‌های جوی و چشمه‌ساران منطقه تأمین می‌شود. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است که با توجه به فصول مختلف و میزان بارنگی این ابعاد تغییر می‌کنند.

درختان جنگل اطراف این دریاچه که بیشتر درختان بلوط است، در فصول مختلف، زیبایی دریاچه را چندین برابر می‌کنند. طراوت و تازگی برگ­های نورسیده درختان در فصل بهار، انبوه سبزینگی درختان درهم‌فرورفته در تابستان، تصویر درختان نارنجی، زرد و سرخ و انعکاس نقاشی گونه آن‌ها در دریاچه در فصل پاییز و البته جنگل سپیدپوش در فصل زمستان موجب شده است که این منطقه در تمام سال مکانی مناسب برای دوستداران طبیعت‌گردی و عکاسی باشد.

دریاچه سقالکسار یک سد خاکی است که ابتدا برای آبیاری زمین‌های برنج و چای از آن استفاده می‌شد.

جاذبه‌های سقالکسار

جاده دسترسی به سد خاکی سقالکسار آسفالت و هموار و همچنین در محل ورودی دارای پارکینگ مناسب برای پارک ماشین‌های شخصی و اتوبوس‌های توریستی است. امکان ورود ماشین‌های شخصی تا کنار دریاچه نیز فراهم است. یکی از نقاط قوت این منطقه، پاکیزگی آن­ است. اهالی سقالکسار با تصویب مصوبه‌ای در شورای این روستا، طرحی نوآورانه را برای فرهنگ‌سازی اجرا کردند.

از سال­‌ها قبل هنگام ورود به منطقه، در ازای پرداخت مبلغ ورودی یک کیسه‌زباله در اختیار مسافران قرار می‌گیرد تا زباله‌ها در طبیعت رها نشوند. درصورتی‌که هنگام بازگشت، کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدیان تحویل شود، بخشی از مبلغ ورودی را به ایشان عودت می‌دهند. این حرکت فرهنگی و خلاقانه موجب شد تا فرهنگ‌ رها نشدن زباله در طبیعت به شکل زیبایی جا بیفتد و این دریاچه لقب پاک‌ترین دریاچه ایران را از آن خود کند.

جاده دسترسی به سد خاکی سقالکسار آسفالت و هموار و همچنین در محل ورودی دارای پارکینگ مناسب برای پارک ماشین‌های شخصی و اتوبوس‌های توریستی است.

این منطقه برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه در فصول سال، بسیار مناسب و لذت‌بخش است، در بخش‌هایی از منطقه، حد‌فاصل جنگل و دریاچه، تخت، آلاچیق و منقل‌های بتونی، برای آسایش و پخت‌وپز گردشگران طراحی‌شده است. قایق‌های پدالی برای حرکت در دریاچه نیز در مسیرهای مشخصی برای لذت بیشتر از فضای زیبای منطقه، کرایه داده می‌­شود. یکی از جذابیت‌های سقالکسار خانه‌ای با سقف قرمز در میان دریاچه است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می‌شود و با پایین رفتن آب می‌توان به‌صورت کامل آن را مشاهده کرد. این خانه مسکونی نیست و به شکل نمادین، جهت جذابیت بصری در این دریاچه ساخته‌شده و سوژه زیبایی برای عکاسان و گردشگران است.

سقالکسار را نمی‌توان فراموش کرد؛ به‌خصوص اگر در فصل بهار و تابستان مسافر این خطه شوید، جایی که طبیعت به ما می‌گوید چرا باید آن را حفظ کنیم.

درباره نویسنده

آیتم های مشابه

افتتاح نمایشگاه مجازی غار ۳۰ هزارساله کاسکو در فرانسه

مدیر

یزد؛ سرزمین مقدس آتشکده‌ها و بادگیرها

مدیر

باغ شاهزاده ماهان

مدیر