در چهلمین جشنواره فیلم فجر، هر شب یک اثر ماندگار

فیلم «گاو» یکی از بهترین آثار اقتباسی تاریخ سینمای ایران است.

سلیس نیوز/ناصر سهرابی: یکی از نکات قابل‌توجه چهلمین جشنواره فیلم فجر بخش قاب‌های ماندگاراست که هر شب یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران را به همراه مصاحبه‌ای کارشناسانه با یکی از عوامل فیلم به نمایش می‌گذارد.

۱۰ فیلم از گنجینه‌های تاریخ سینمای ایران که در سال‌های گذشته توسط فیلمخانه ملی ایران و بنیاد سینمایی فارابی بازبینی و مرمت‌شده در این بخش همراه با نشست‌های مفهومی چهلمین جشنواره فیلم فجر موردبررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. از «دیده بان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا تا «پرده آخر» واروژکریم مسیحی و فیلم «گاو» ساخته تحسین‌شده داریوش مهرجویی که تماشایش بعد از پنجاه سال هنوز هم جذاب و تأثیرگذار نشان می‌دهد.

چهلمین جشنواره فیلم فجر
نصیریان عاشقانه از همکاری با داریوش مهرجویی و گروه ارزشمند بازیگری گفت و اذعان داشت که این اثر ملی نامش برای همیشه در تاریخ سینمای ایران به یادگار می‌ماند.

گفت‌وگوی علی نصیریان با اکبر نبوی و بیان خاطرات دوران فیلم‌برداری فیلم «گاو» جذابیت این بخش را صدچندان کرد. نصیریان عاشقانه از همکاری با داریوش مهرجویی و گروه ارزشمند بازیگری گفت و اذعان داشت که این اثر ملی نامش برای همیشه در تاریخ سینمای ایران به یادگار می‌ماند. نسخه ترمیم‌شده با کیفیت فوق‌العاده تصویر و صدا هنوز هم اجازه پلک زدن را به مخاطب نمی‌دهد و با او همذات پنداری خاصی برقرار می‌کند.

داریوش مهرجویی بر اساس قصه گاو از مجموعه «عزاداران بیل» نوشته «غلامحسین ساعدی» این فیلم درخشان را جلوی دوربین برد. حضور چهره‌های فراموش‌نشدنی چون: عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، پرویز فنی زاده، خسرو شجاع زاده، جعفر والی و علی نصیریان با هدایت مهرجویی جوان یکی از بهترین آثار اقتباسی تاریخ سینمای ایران را رقم‌زده است که در سال ۱۳۴۸ خون تازه‌ای وارد سینمای ایران کرد.

فیلم «گاو» از آثار مهم موج نو سینمای ایران محسوب می‌شود که از جشنواره‌های جهانی جوایز بسیاری دریافت کرد و برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ بدون زیرنویس انگلیسی در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و اغلب منتقدان آن را ستودند. لازم به ذکراست ازتیم بازیگری استثنایی فیلم «گاو» در حال حاضر فقط علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی، عزت رمضانی فر و محتاج نجومی مشغول به فعالیت هستند. برگزاری چنین برنامه‌هایی از سوی دفتر برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر جای تشکر و قدردانی دارد و این امکان فراهم می‌شود تا عاشقان سینما خاطرات گذشته‌شان را در ایام جشنواره مروری دوباره کنند.

درباره نویسنده
ناصر سهرابی
دبیر بخش جشنواره‌ها

نویسنده، بازیگر و کارشناس سینما. فعالیت در مطبوعات را از سال ۱۳۷۵ با ماهنامه فیلم و هنر... آغاز کرده و مقالات او در نشریات سینما ویدئو، فیلم و سینما، هفت نگاه، سینما تئاتر، فیلم و سینما، همشهری، اعتماد ملی، مردم‌سالاری و... منتشرشده است.

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر