آزاده مسیح‌زاده در گفت‌وگو با «ای‌بی‌سی» اصغر فرهادی را به سرقت هنری متهم کرد

آزاده مسیح‌زاده

آزاده مسیح‌زاده، از هنرجویان پیشین اصغر فرهادی در گفت‌وگویی با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» او را به سرقت هنری متهم کرد.
اصغر فرهادی از چهره‌های جهانی سینمایی ایران محسوب می‌شود که برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» در سال ۲۰۱۲ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد.
آزاده مسیح‌زاده مدعی است که اصغر فرهادی برای ساخت آخرین فیلم خود با عنوان «قهرمان»، ایده او را سرقت کرده است. قهرمان، جایزه بزرگ هیئت‌داوران جشنواره کن‌ را دریافت کرد ولی به فهرست نهایی جایزه اسکار نرسید. اصغر فرهادی ضمن رد ادعای آزاده مسیح‌زاده، می‌گوید که از او به اتهام افترا شکایت کرده است. اصغر فرهادی می‌گوید که ایده فیلم را پیش از آشنایی با آزاده مسیح‌زاده مطرح کرده است.

هنرجوی پیشین اصغر فرهادی مدعی است که این کارگردان، داستان «قهرمان» را از مستند او به نام «دو‌سر برد، دوسر باخت» سرقت کرده است. این اثر در یکی از کارگاه‌های سینمایی مابین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ در موسسه فرهنگی و هنری کارنامه ارائه‌شده بود. به گفته آزاده مسیح‌زاده، در نخستین جلسه این دوره، اصغر فرهادی با ارائه بریده‌هایی از روزنامه‌ها درباره افرادی که اشیا با ارزشی را یافته اما به صاحبانشان بازگرداندند، از هنرجویان می‌خواهد که درباره‌شان مستند بسازند.
نگار اسکندرفر، مدیر موسسه کارنامه به شبکه ای‌بی‌سی گفته تمام هنرجویان آن دوره با جست‌وجو و یافتن شخصیت‌هایی که به آن‌ها محول شده بود، شروع به ساخت فیلم‌ مستند کردند و ماجراهای آن‌ها را به تصویر کشیدند. آزاده مسیح‌زاده به ای‌بی‌سی می‌گوید که داستان فیلمش را شخصاً پیدا کرد، چراکه تمامی شخصیت‌های موجود توسط سایر هنرجویان انتخاب‌شده بود و او پس از تحقیقات میدانی گسترده در شهر شیراز، این‌ شخصیت و داستانش را پیدا کرد.


به گفته نگار اسکندرفر، درحالی‌که اکثر شخصیت‌های دیگری که هنرجویان به دنبال آن‌ها رفته بودند، پیش‌تر توسط تلویزیون یا رسانه‌ها مصاحبه شده بودند، آزاده مسیح‌زاده همه تحقیقات را شخصاً انجام داد تا داستان و شخصیت مستقل خود را پیدا کند.

آزاده مسیح‌زاده مدعی است که اصغر فرهادی در اوت ۲۰۱۹ از او خواست تا با امضای سندی، تأیید کند که ایده فیلم مستندش متعلق به این کارگردان بوده است. او می‌گوید که تحت تأثیر موقعیت اصغر فرهادی به‌عنوان یک سینماگر شناخته‌شده، این سند را امضا کرده است. آزاده مسیح‌زاده در ادامه می‌افزاید که پس از تماشای قهرمان در سال ۲۰۲۰ به شباهت داستان با فیلم مستندش پی برده است. او می‌گوید که هنگام تماشای فیلم شوکه شده است چون می‌توانست پیش‌بینی کند که بعد از هر صحنه چه اتفاقی می‌افتد.
به نوشته ای‌بی‌سی، وکیل اصغر فرهادی به درخواست این‌ شبکه برای پاسخگویی درباره امضای این سند توسط آزاده مسیح‌زاده، جوابی نداده است. بااین‌حال به گفته سوفی بورووسکی وکیلی که نشریه هالیوود ریپورتر با او مصاحبه کرده، امضای این سند «ازنظر قانونی بی‌معنی است» زیرا «ایده‌ها و مفاهیم تحت حمایت قانون کپی‌رایت» نیستند.


به گفته این وکیل، ظاهراً اصغر فرهادی فقط برای نشان دادن اینکه ایده‌ فیلم مستند را او در کارگاه آموزشی مطرح کرده است، از آزاده مسیح‌زاده خواسته است تا چنین سند بی‌معنایی را امضا کند.

آزاده مسیح‌زاده پس‌ازاینکه اصغر فرهادی از او به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرد، از این کارگردان شکایت کرد. او به ای‌بی‌سی گفت که در این دوران، پیام‌های زیادی از افراد حوزه‌های مختلف هنری مانند نقاشی، تئاتر، یا سینما دریافت کرده است که حق مالکیت فکری آن‌ها توسط افراد صاحب نفوذ نقض شده است. این تماس‌ها و تشویق‌ها باعث شده است که او این مسیر را برای رسیدن به‌حق خود ادامه دهد. وی در پایان می‌افزاید که امیدوار است که دیگران نیز در ادامه همین کار را انجام دهند.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

شب طلایی اوپنهایمر در اسکار ۲۰۲۴

حمیده وطنی

گابریل گارسیا مارکز و داستان «زن شگفت‌انگیز»

حمیده وطنی

کت‌های دست‌دوز دولچه و گابانا در هفته مد میلان

مدیر