به بهانه اکران فیلم «مورچه‌خوار» ساخته شاهد احمدلو

مورچه‌خوار

تا می‌تونی فالوور و لایک بگیر…

سینما به‌عنوان رسانه‌ای قدرتمند در آگاهی بخشی به جامعه مدرن امروز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و با آموزش‌های صحیح می‌تواند راهکار مناسب و جامعی برای نسل جوان و خانواده‌ها ارائه دهد.

رویارویی با غول بزرگی به نام اینترنت آن هم در جامعه ایرانی با تمام مناسبات اخلاقی و مذهبی‌اش تبدیل به میدان کارزار فرهنگی شده و سیاست‌گذاران را با چالش‌های بزرگی روبرو ساخته است. شاهد احمدلو، کارگردان و بازیگر سینما در جدیدترین ساخته‌اش «مورچه‌خوار» که این روزها در حال اکران است به این امر مهم و حساس پرداخته وسعی کرده با قصه‌ای جذاب و مخاطب پسند دنیای اینستاگرام و حاشیه‌هایش را با نگاهی تیزبینانه در قالب یک فیلم کمدی به تصویر بکشد که در این راه موفق نشان می‌دهد.

مورچه‌خوار
احمد لودر جایگاه یک ناظر بی‌طرف به دنیای زیرزمینی چهره‌های اینستاگرامی ورود می‌کند و آشکارا طرح مسئله می‌کند.

احمد لودر جایگاه یک ناظر بی‌طرف به دنیای زیرزمینی چهره‌های اینستاگرامی ورود می‌کند و آشکارا طرح مسئله می‌کند وزندگی متفاوت آن‌ها را به چالش می‌کشد. انسان‌های فیکی که بارنگ و لعاب بیش‌ازحد خود را پشت عناوینی دروغ پنهان می‌کنند وسعی دارند در دنیای مجازی امپراتوری بی‌سروسامان خود را پایه‌ریزی کنند و چه‌بسا در این مسیر اشتباه و پرتنش، قربانی و محکوم‌به مرگ شوند.

«تا می‌تونی فالوور و لایک بگیر. هر لایک یعنی یک نفر رو اضافه کردی به جمع دوستات.» این‌یکی از دیالوگ‌های فیلم «مورچه‌خوار» است. به‌واقع همه ما این روزها به دنبال لایک بیشتر و دیده شدن و موردتوجه قرار گرفتن هستیم ولی به چه قیمتی، به قیمت از دست دادن عزت‌نفس و شعور ذاتی زندگی. در جامعه‌ای که عیار و شخصیت انسان‌ها با میزان فالوورهایشان ارزیابی و ارزش‌گذاری می‌شود یک جای کار می‌لنگد. ازلحاظ فرهنگی و جامعه‌شناسی نیاز به تحلیل دوباره‌ای در این امر مهم و جریان ساز داریم که مانند خوره به جان جامعه افتاده و تمام ارزش‌های اجتماعی را در حال از بین بردن است. مورچه‌خوار در قالب بک بسته فرهنگی جمع‌وجور نگاه دقیقی و ساختارشکنانه‌ای به این مقوله حساس دارد. فیلم روابط آدم‌های تازه به دوران رسیده‌ای را به تصویر می‌کشد که برای معروف شدن از هیچ‌چیز نمی‌گذرند.

متأسفانه قضاوت کردن و پاپوش دوختن مثل نقل‌ونبات میانشان ردوبدل می‌شود. با آبروی انسان‌ها بازی می‌کنند فقط برای جذب تعدادی فالوورکه شاید نیمی بیشترشان دروغ و فیک باشد. ماجرا جذاب‌تر از این حرف‌هاست دلال‌هایی در این فضا وجود دارند که درازای مبالغی کلان فالوور می‌فروشند!

مورچه‌خوار
اگر حال و حوصله تماشای یک فیلم کمدی اجتماعی با محوریت دنیای مجازی و اینستاگرام دارید تماشای فیلم «مورچه‌خوار» را از دست ندهید.

دنیای ارتباطات کاملاً تغییر کرده و جامعه روزبه‌روز با مرزهای جدیدی روبرو می‌شود. ساخته‌شدن فیلم‌های مانند مورچه‌خوار نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند و جامعه را به سمت تعادل می‌رساند. مورچه‌خوار در همین چند روزی که در سینماها به نمایش درآمده به فروش قابل‌توجهی دست پیداکرده و این نشان از ارتباط و همذات‌پنداری با مخاطب انبوه است که اگر خوراک مناسب فرهنگی برایش تدارک ببینیم او هم استقبال می‌کند و به تماشایش می‌نشیند.

شاهد احمدلو در کنار کیان بابائیان تهیه‌کننده فیلم و تعدادی از بازیگران شناخته‌شده سینما و تلویزیون لحظات شاد و قابل‌تأملی را در این فیلم تدارک دیده‌اند. اگر حال و حوصله تماشای یک فیلم کمدی اجتماعی با محوریت دنیای مجازی و اینستاگرام دارید تماشای فیلم «مورچه‌خوار» را از دست ندهید.

درباره نویسنده
ناصر سهرابی
دبیر بخش جشنواره‌ها

نویسنده، بازیگر و کارشناس سینما. فعالیت در مطبوعات را از سال ۱۳۷۵ با ماهنامه فیلم و هنر... آغاز کرده و مقالات او در نشریات سینما ویدئو، فیلم و سینما، هفت نگاه، سینما تئاتر، فیلم و سینما، همشهری، اعتماد ملی، مردم‌سالاری و... منتشرشده است.

آیتم های مشابه

نگاهی به پنج دهه حضور سعید راد در عرصه سینما

مدیر

یاد آن سال‌ها به خیر…

ناصر سهرابی

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر