نگهبانان کهکشان ۳ (۲۰۲۳) Guardians of the galaxy vol 3

نگهبانان کهکشان

معرفی فیلم‌های پرفروش جهان

امتیاز فیلم در سایت آی ام دی بی: ۹/۷ *

فروش فیلم: ۸۴۶ میلیون دلار

کارگردان: جیمز گان

بازیگران: کریس پرت، زوئی سالدانا، وین دیزل، کارن گیلان، ویل پولتر، شان گان، سیلوستر استالونه، دیو باتیستا و چوکوودی ایووجی

محصول: آمریکا، نیوزیلند، فرانسه و کانادا

ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی و علمی تخیلی

داستان فیلم نگهبانان کهکشان ۳

پیتر کویل که هنوز به دلیل از دست دادن گامورا در شوک است، نگهبانان کهکشان را جمع می‌کند تا در مأموریتی مهم از کیهان محافظت کنند. مأموریتی که در صورت عدم موفقیت می‌تواند به معنای پایان کار نگهبانان کهکشان باشد و…

 در حاشیه فیلم نگهبانان کهکشان ۳

اگرچه زمان زیادی از ساخته‌شدن قسمت دوم نگهبانان کهکشان (۲۰۱۷) می‌گذرد اما نمایش قسمت جدید این فیلم پرمخاطب نشان داد همچنان محبوب تماشاگران است و تا هنگام تنظیم این نوشتار رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان را پس از «باربی»، «برادران سوپر ماریو» و «اوپنهایمر» به خود اختصاص داده است.

نگهبانان کهکشان ۳ یک فیلم ابرقهرمانی و ماجراجویی است که جیمز گان آن را بر اساس کتاب‌های کمیک نگهبانان کهکشان اثر دن ابنت و اندی لنینگ ساخته است.

نگهبانان کهکشان ۳ نخستین بار از ۵ مه ۲۰۲۳ اکران خود را در سینماهای جهان آغاز کرد و تاکنون بیش از ۸۴۶ میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم دنباله‌ای بر مجموعه فیلم‌های نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) و (۲۰۱۷) و سی و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود.

این یک فیلم مارولی است که به طرز تعجب‌آوری با هیچ‌کدام از ویژگی‌های گسترده‌تر دو بخش اول پیوند برقرار نمی‌کند، اما در منجلاب همان ترفندهای مشابه آن‌ها با شدتی بیش‌تر به دام می‌افتد

اولین بار جیمز گان در نوامبر سال ۲۰۱۴ گفت که ایده‌های برای ساخت سومین فیلم از این مجموعه را دارد و در آوریل سال ۲۰۱۷ برای ساختن فیلم اعلام آمادگی کرد. همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه انتشار پست‌های جنجالی جیمز گان در توییتر مدیران استودیو را بر آن داشت او را از این پروژه کنار بگذارند.

این وضعیت چندان دوام پیدا نکرد و در سال ۲۰۱۹ جیمز گان دوباره سکان فیلم را به دست گرفت و قرار شد با اتمام فیلم «جوخه انتحار» (۲۰۲۱) و مجموعه تلویزیونی اسپین‌آف آن پیس‌میکر (۲۰۲۲) فیلم‌برداری نگهبانان کهکشان ۳ آغاز شود.

در این میان پیش‌تولید فیلم شروع و فیلم‌برداری آن در نوامبر سال ۲۰۲۱ در آتلانتا، جورجیا آغاز شد و تا اوایل می سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کرد.

گفته می‌شود نگهبانان کهکشان ۳ آخرین حضور جیمز گان به‌عنوان کارگردان در دنیای سینمایی مارول است و باید فعالیت هنری خود را با عنوان جدید رئیس استودیو دی‌سی آغاز کند.

نگهبانان کهکشان
اگرچه زمان زیادی از ساخته‌شدن قسمت دوم نگهبانان کهکشان (۲۰۱۷) می‌گذرد اما نمایش قسمت جدید این فیلم پرمخاطب نشان داد همچنان محبوب تماشاگران است

 نقد فیلم نگهبانان کهکشان ۳:

بررسی آرا نویسندگان و منتقدان سینما درباره فیلم نگهبانان کهکشان ۳:

هلن اوهارا (امپایر)

البته این یک فیلم کامل و بی‌عیب و نقص نیست؛ زیرا به لطف بلبشویی از شخصیت‌های جدید و عزمی ستودنی برای اینکه به هر یک از اعضای گروه چیزی که شایسته استعدادهای قابل‌توجه آن‌ها باشد بخشیده شود، به‌علاوه چند صحنه مبارزه با کات‌های بسیار سریع، فیلم در میانه خود مقداری گل‌وگشاد و متورم به نظر می‌رسد؛ اما عشقی که گان به شخصیت‌هایش دارد بسیار زیاد است و آن را از طریق صحنه‌هایی آرام‌تر به تصویر می‌کشد. او همچنین با موفقیت تمایل خود به شوخی‌های طعنه‌آمیز را با فرصت دادن به عشقی که در هر قاب می‌درخشد و اغلب تأثربرانگیز است، متعادل می‌سازد.

به همین دلیل اینکه فیلم به نگهبانان کهکشان اجازه می‌دهد با ترس‌های خود روبرو شوند و وضع موجود را ترک کنند، حتی اگر به معنای یک خداحافظی دردناک باشد، دل‌نشین و جذاب است. های اولوشنری بهتر از آنچه که فکرش را می‌کرد موفق شد. او گروه محبوب ما را وادار ساخت که رشد کنند و شاید حتی کمی آدم‌های بهتری بشوند و این باید برای همه ما امیدبخش باشد. بازگشت ام‌سی‌یو به نگهبانان به یک اندازه اشک‌آور و دلگرم‌کننده است و شخصیت‌هایش را علی‌رغم همه هرج‌ومرج‌های پیرامونشان، همچنان در کانون توجه نگه می‌دارد.

کانر اودانل (فیلم استیج)

این یک فیلم مارولی است که به طرز تعجب‌آوری با هیچ‌کدام از ویژگی‌های گسترده‌تر دو بخش اول پیوند برقرار نمی‌کند، اما در منجلاب همان ترفندهای مشابه آن‌ها با شدتی بیش‌تر به دام می‌افتد.

رابی کالین (تلگراف)

جیمز گان به‌عنوان نویسنده و کارگردان لحظات الهام‌بخشی را در این دنباله می‌یابد، اما طرح داستانی آشفته و فیلم بی‌رمق و ناخوشایند است.

مولی فریمن ( اسکرین رنت)

نگهبانان کهکشان ۳ شوخی‌های بسیار خنده‌دار و ماجراهای عجیب‌وغریب و آشنای فیلم‌های جیمز گان را با داستانی احساسی و منطقی در هم می‌آمیزد تا اثری خاص بیافریند.

نگهبانان کهکشان
نگهبانان کهکشان ۳ نخستین بار از ۵ مه ۲۰۲۳ اکران خود را در سینماهای جهان آغاز کرد و تاکنون بیش از ۸۴۶ میلیون دلار فروش داشته است

کریستین هالوب (اینترتینمنت ویکلی)

دنیای سینمایی مارول از زمانی که با کاپیتان آمریکا و مرد آهنی خداحافظی کرد، کمی دچار تزلزل شده بود؛ اما پس از تجربه‌آموزی‌های غیرقابل توجه و اولین نمایش‌های ناامیدکننده اخیر،  با پیوند دادن دوباره ما باشخصیت‌هایی که سال‌ها می‌شناسیم و دوستشان داریم در نگهبانان کهکشان ۳، چرخشی خوشایند و دلپذیر ایجاد کرد.

دیوید سیمز (آتلانتیک)

نگهبانان ۳ یک خداحافظی مفرح و جذاب با بسیاری از بهترین قهرمانان استودیو است. قهرمانانی که به‌نوعی موفق شدند یک مجموعه کامل را پشت سر بگذارند بدون آنکه توسط دنیای ابرقهرمانی بزرگ‌تری که در آن زندگی می‌کنند رو به انحطاط بروند. این موضوع برای مارول هم یک پیروزی و هم یک مسئله (در آینده) محسوب می‌شود.

آلن ان‌جی (فیلم تریت)

فیلم محافظین کهکشان ۳، در مدت‌زمان دو ساعت و نیمه خود داستان‌های خیلی زیادی را می‌چپاند؛ اما دلیل تماشای این فیلم، خود نگهبانان و دیدن نحوه رشد و تکاملشان است از زمانی که برای اولین بار معرفی شدند.

پیتر ترورز (ای‌بی‌سی نیوز)

این فیلم تابستانی پرشور و متهورانه، علی‌رغم تمام پس لغزیدن‌هایش به فضایی دلگیر و ناخوشایند – به‌عنوان نمونه آنچه در مورد شکنجه راکون سخنگو بردلی کوپر وجود دارد ، هیجان لازم را ارائه می‌دهد و سه‌گانه نگهبانان کهکشان را باغم دل‌نشین ناشی از خداحافظی با استار لرد و دوستان فضایی عجیب‌وغریبش به پایان می‌رساند.

دونالد کلارک (آیریش تایمز)

علی‌رغم تمام جلوه‌های ویژه عجیب‌وغریب و تلاش‌هایی که برای برانگیختن احساساتمان انجام می‌دهد، چیزی که درنهایت به دست می‌آوریم بیش‌تر از اینکه یک اپرای فضایی منسجم باشد یک نمایش واریته حماسی است.

مایکل اوسالیوان (واشینگتن پست)

این یک لقمه خوش‌طعم و لذیذ از داستان‌گویی است که در حجم زیادی از سس جلوه‌های ویژه غرق می‌شود.

نگهبانان کهکشان
جیمز گان

از نگاه کارگردان (جیمز گان)

احساس آرامش و خوشبختی می‌کنم

یکی از دلایلی که من دوباره برای ساختن این فیلم برگشتم این بود که احساس می‌کردم باید داستان راکت را تعریف کنم. به دلایل زیادی اگر سه‌گانه را تکمیل نمی‌کردم خیلی ناراحت می‌شدم، اما بیش‌تر از همه احساس می‌کنم که خیلی به راکت متصل هستم. احساس می‌کنم اگر من نبودم هیچ‌کس نمی‌توانست داستان کامل او را بگوید. برای من راکت همیشه قهرمان مخفی فیلم‌های نگهبانان بوده است. …او به‌عنوان یک حیوان خوب بود و به چیز دیگری تبدیل شد که نمی‌خواست باشد. فکر می‌کنم که این تغییر به‌خودی‌خود بسیار دردناک بود، اما همچنین فکر می‌کنم باعث شد او احساس بیگانگی باورنکردنی‌ای نسبت به دیگران پیدا کند. در قسمت سوم، ما چیزهای زیادی درباره گذشته او یاد می‌گیریم. اینکه او از کجا آمده، کیست و چه چیزی از سر گذرانده است. این یک مسیر دشوار برای یک حیوان کوچک بوده است.

 نگهبانان کهکشان
نگهبانان کهکشان ۳ یک خداحافظی مفرح و جذاب با بسیاری از بهترین قهرمانان استودیو است

احساس خیلی خوبی درباره قسمت سوم دارم، زیرا احساس می‌کنم هر کاری از دستم برمی‌آمد انجام دادم تا این سه‌گانه را تا جایی که ممکن بود خوب پیش ببرم؛ و من به طرز باورنکردنی‌ای احساس آرامش و خوشبختی می‌کنم که برای ساختن آن، همه این افراد را در کنار خود داشتم. این بزرگ‌ترین نعمت زندگی من بود.

در فیلم اول، پیتر کویل با رابطه خود با مادرش کنار می‌آید. کسی که بیش‌تر از همه در دنیا دوستش داشت. در قسمت دوم، او با رابطه خود با پدرش کنار می‌آید. …سومی درباره پذیرش خود است. ما واقعاً که هستیم؟ حالمان چطور است؟ حتی مانتیس یک‌بار این مسئله را عنوان می‌کند: بیش‌ترشان خودشان را خیلی دوست ندارند. همه آن‌ها با خودشان مشکل‌دارند. نیبولا با خودش مشکل دارد. پیتر کویل با خودش مشکل دارد. مانتین، کراگلین، همه‌ آن‌ها این‌طور هستند و راکت، بیش‌تر از همه؛ بنابراین فکر می‌کنم خیلی فراتر از هر چیز دیگری، فیلم در مورد این موضوع است.

نگهبانان کهکشان

درباره نویسنده
حمیده وطنی
حمیده وطنی
دبیر تحریریه

حمیده وطنی گرگری کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد سینما، فعالیت پژوهشی خود را با نشریه علمی پژوهشی نگره به‌عنوان مدیر داخلی نشریه و فعالیت رسانه‌ای سینمایی را با ماهنامه سینما آغاز کرد مقالات او در نشریات متعددی ازجمله مهر، سینما ویدئو، روزنامه اعتماد ... چاپ‌شده است، او پیش‌تر دبیر تحریریه نشریه «دایره» بود و هم‌اکنون دبیر تحریریه رسانه رسمی فرهنگی هنری سلیس نیوز و دبیر سرویس سینمایی است.

آیتم های مشابه

به بهانه زادروز «توشیرو میفونه»

ناصر سهرابی

گفت‌وگو با ویم وندرس و تاکوما تاکاساکی درباره فیلم «روزهای عالی»

مدیر

نقد فیلم «بیچارگان» ساخته یورگوس لانتیموس

مدیر