چگونه یک پادکست‌ حرفه‌ای بسازیم؟

پادکست

پادکست وسیله‌ای تازه در خبرنگاری مدرن است که موانع ورود به آن و استفاده از آن اندک است و تهیه و فعال کردن آن نیز تقریباً از هرکجا میسر است. آنچه در ادامه می‌خوانید راهنمایی است برای ساخت و تولید پادکست‌های حرفه‌ای.

تعیین مضمون پادکست 

باآنکه پادکست می‌تواند هر موضوعی داشته باشد، اما باید هدف روشن و مستمری نیز داشته باشد. تهیه‌کنندگان باید بدانند که چه موضوعی را انتخاب کنند و به چه دلیل. پاسخ این پرسش‌ها که روشن شود، بقیه امور به‌سادگی حل خواهد شد.

پژوهش برای هر موضوعی مهم است، حتی اگر پادکست صرفاً به‌قصد سرگرمی تهیه شود. تحقیق کافی برای بازاریابی نیز باید انجام گیرد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، آن است که وجه شاخص کار شما چیست.

نکته مهم دیگر آن است که شکل و ساختار ویژه‌ای را برای پادکستتان در نظر بگیرید که با موضوع آن متناسب باشد. این شکل و ساختار، می‌تواند شکل خبری، روایتی، داستان گونه، بداهه یا اشکال دیگری داشته باشد.

هر پادکستی می‌تواند از تدوین خوب بهره‌مند شود. مدت‌زمان آن نیز اصلاً نباید حتی دقیقه‌ای بیش‌ازاندازه‌ باشد که لازم است. هدف آن است که اطمینان خاطر بیابیم که شنونده طی زمان پخش به آن گوش دهد و همراه آن بماند.

پادکست
یکی از نرم‌افزارهای رایگان تدوین «Audacity» است.

وسایل فنی و نرم‌افزار لازم برای ضبط 

مهم‌ترین بخش تهیه و تولید یک پادکست مضمون آن است. توصیه می‌شود در گام نخست با وسایل ارزان‌قیمت و در دسترس کار را شروع کنید و از میکروفن‌های ساده و ارزان‌قیمت آغاز کنید؛ اما تلاش کنید که کیفیت میکروفن تا اندازه ممکن برای ضبط و پخش صدا مناسب باشد. داشتن هدفون مناسب و باکیفیت نیز اهمیت بسیاری دارد.

آنچه هنگام انجام تدوین سبب صرفه‌جویی در وقتتان خواهد شد، آن است که از پیش متنی برای پادکستتان یادداشت و آماده کنید تا ناگزیر به اتلاف وقت هنگام ضبط نشوید.

نرم‌افزارهای رایگان تدوین نیز مفیدند و یکی از آن‌ها «Audacity» است. آن‌ها را می‌توان به‌آسانی دانلود کرد و در یوتیوب فیلم آموزشی شیوه استفاده از آن‌ها را جست‌وجو کرد و دید و آموخت.

تدوین پادکست کار چندان دشواری نیست و زیبایی آن در این است که از هرجایی می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما به یاد داشته باشید که با چند تدوین بد، نومید نشوید و فراموش نکنید که حتی بهترین پادکست‌ها هم ممکن است چند قسمت داشته باشند که بد تدوین‌شده باشد، به‌ویژه در اوایل کار.

پادکست
پادکست وسیله‌ای تازه در خبرنگاری مدرن است که موانع ورود به آن و استفاده از آن اندک است و تهیه و فعال کردن آن نیز تقریباً از هرکجا میسر است.

تدوین و آپلود کردن

تقسیم اپیزود پادکستتان به چند بخش، تمیز کردن صدا و واردکردن صدا و موسیقی ضروری و درآوردن صداهای اضافی مهم‌ترین گام پس از ضبط پادکست است.

افزودن متا داده‌هایی مانند «ID 3s tags» و استفاده از فرمت ام پی-۳ به اطمینان یافتن از آن کمک می‌کند که فایل صوتی به‌سادگی قابل‌استفاده است. افزودن کار هنری و توضیح آن به نسخه آپلود شده پادکست نیز به جلب مخاطبان بیشتر کمک می‌کند.

نباید اجازه دهید مراحل کار پشت‌صحنه نگرانتان کند چراکه این فرایند کار، خود کمک‌کننده است. قبل از آپلود کردن مهم است که به‌حق کپی‌رایت کارهای هنری که در پادکستتان از آن‌ها استفاده کرده‌اید توجه کنید و اطمینان یابید که قانون را در این مورد رعایت کرده‌اید و درعین‌حال به‌حق کپی‌رایتی که می‌خواهید برای پادکستتان در نظر بگیرید نیز توجه داشته باشید.

فعال کردن پادکست 

پس‌ازآن که چند قسمت پادکستتان آماده شد، وقت آن می‌رسد که آن را در محیط‌های مناسب و پیرامونتان تبلیغ کنید. می‌توانید برای پخش پادکست از کسانی که به موضوع آن علاقه‌مند هستند کمک بگیرید. از شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه یا هفته‌نامه و وبلاگ نیز می‌توانید برای تبلیغ پادکستتان بهره ببرید.

در ابتدای کار، داشتن حتی چند صد شنونده خوب است، چراکه به بازار رقابت با شمار زیادی از پادکست‌های دیگر وارد می‌شوید. تداوم تعامل با اجتماعاتی که حدس می‌زنید ممکن است به موضوع پادکستتان علاقه‌مند باشند، به تبلیغ آن کمک شایانی خواهد کرد و امید آن را که شنوندگان تازه‌ای را جذب کند، افزایش می‌دهد.

با یافتن موضوع مناسب و مخاطب مناسب، پادکست‌های خوب می‌توانند به موضوعاتی بپردازند که ممکن است به آن‌ها توجه چندانی نشود یا به گروه یا اجتماعی خاص بپردازند که ممکن است ازنظر دورمانده باشد. هنگام تهیه و پخش به این بیندیشید که چه ارزشی را به گرو‌ه‌های مخاطبتان (شنونده) اضافه می‌کنید.

پادکست
پس‌ازآن که چند قسمت پادکستتان آماده شد، وقت آن می‌رسد که پادکستتان را در محیط‌های مناسب و پیرامونتان تبلیغ کنید.

راز موفقیت!

ساختن پادکست و پخش آن بدون آموزش و تجربه قبلی، مثل پریدن در اقیانوس بدون مهارت شناگری است. برای موفقیت در ساخت و تولید پادکست‌ حتماً به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • وسایل لازم را تهیه کنید.
  • برای ضبط، میکروفون حرفه‌ای لازم دارید و نباید به میکروفون کامپیوترتان بسنده کنید. پادکست سازان موفق می‌گویند از میکروفونی به نام یتی«Yeti microphone» استفاده کرده‌اند.
  • از گوشی حتماً استفاده کنید. حتی اگر گوشی اپل عادی است، به آن‌ها نیاز دارید و عدم استفاده از آن‌ها به کیفیت صدای کارتان لطمه می‌زند.
  • از تریبون‌های مناسب برای پخش پادکستتان استفاده کنید. برخی از آن‌ها راهنمایی و بازاریابی هم دارند و از این نظر مفیدند.
  • تدوین صدا را بیاموزید. دوره‌های آنلاین زیادی برای یادگرفتن این کار وجود دارد و گذراندن آن‌ها کارتان را ساده خواهد کرد.
  • موضوع موردبحث و رسانه‌های اجتماعی مربوط به آن را از پیش از تهیه پادکست روشن کنید.
  • پادکستتان را بر روی شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و از شیوه‌های مناسب و تخصصی بازاریابی برای این کار استفاده کنید. به دوستان و آشنایانتان در مورد پادکست بگویید و از آن‌ها بخواهید که به دیگران خبر دهند.
  • استفاده از وسایل فنی و تجهیزات مناسب، خوب است اما جایگزین محتوای مناسب نمی‌شود. محتوای خوب اهمیت بیشتری از وسایل مناسب دارد.
  • مخاطبانتان را به‌خوبی شناسایی کنید و تلاش و توجه خود را با تمام دقت بر جلب نظر و ادامه جلب‌توجه آن‌ها متمرکز کنید.

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

نگاهی به سریال «گناه فرشته» ساخته حامد عنقا

مدیر

واکاوی جهان ادبی غزاله علیزاده

مدیر

گفت‌وگو با کیلیان مورفی برنده بهترین اسکار بهترین بازیگر مرد ۲۰۲۴

مدیر