هویت دوگانه جی کی رولینگ

جی کی رولینگ

به بهانه انتشار مجموعه رمان «کورموران استرایک»

جی کی رولینگ: «من عاشق داستان‌های جنایی‌ام. همیشه عاشقش بوده‌ام. از این ژانر زیاد می‌خوانم و از بسیاری جهات، رمان‌های هری پاتر هم نوعی رمان کارآگاهی در لباس مبدل بودند.»

کمتر نویسنده مشهوری حاضر می‌شود مجموعه داستانی با نام مستعار منتشر کند؛ اما جی کی رولینگ بعد از شهرتش با داستان‌های «هری پاتر» مجموعه رمان «کورموران استرایک» را با نام مستعار «رابرت گالبریث» منتشر کرده ‌است.

صبح‌ها پنجره اتاقش در اسکاتلند را باز می‌کند و بعد از خوردن قهوه پشت میزش می‌نشیند و شروع می‌کند به نوشتن یک داستان دیگر. بعد از تمام شدن داستان برمی‌گردد و اسم جی. کی رولینگ را پاک می‌کند و می‌نویسد: رابرت گالبریث. شاید دلش نمی‌خواهد تمام دنیایی که خلق می‌کند فقط با اسم رولینگ شناخته شود. جی کی رولینگ بعدها گفت که از نوشتن با عنوان رابرت گالبریث لذت می‌برد، نامی که از قهرمان شخصی‌اش رابرت اف کندی برادر جان اف کندی رئیس‌جمهور آمریکا و الا گالبریث، نامی که در کودکی برای خود اختراع کرد، گرفته است.

جی. کی رولینگ و هری پاتر

جی کی رولینگ که به‌عنوان نویسنده هفت کتاب هری پاتر که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ منتشر شد، شناخته می‌شود تقریباً مشهورترین نویسنده زنده دنیاست. کمتر کسی هست که اسم هری پاتر به گوشش نخورده باشد. عاشقان این مجموعه داستانی به‌محض اعلام فروش کتاب جدیدش مثل خرید موبایل آیفون، برایش صف می‌کشند. انجمن‌ها و گروه‌های جادوگری تحت تأثیر این کتاب در سرتاسر دنیا به وجود آمدند. کتاب هری پاتر تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه فروخته و به بیش از ۸۰ زبان ترجمه‌شده است.

او امتیاز ساخت فیلم هری پاتر را در سال ۱۹۹۹ به شرکت برادران وارنر با قراردادی بالغ‌بر یک‌میلیون یورو فروخت. در سال ۲۰۱۲، هشت‌گانه فیلم‌های هری پاتر، به فروشی بیشتر از ۷ میلیارد دلار رسید. در کل ۸ فیلم از داستان هری پاتر ساخته‌شده است که تمامشان جزء ۱۰۰ فیلم پرفروش تاریخ بودند. همچنین آخرین فیلم هری پاتر با نام «هری پاتر و یادگاران مرگ، قسمت دوم»، چهاردهمین فیلم پرفروش تاریخ است.

جی کی رولینگ
کورموران استرایک

پسری با عینک گرد

این مجموعه قصه پسری به نام هری پاتر را روایت می‌کند که در هاگوارتز، مدرسه جادوگران، درس می‌خواند و با لرد ولدمورت می‌جنگد. او پسر یتیمی است که توسط خاله و شوهرخاله خود بزرگ‌شده است.

در سن یازده‌سالگی روبیوس هاگرید، مردی غول‌پیکر، از او دعوت می‌کند که به مدرسه جادوگری هاگوارتز بیاید. هم‌چنین به او می‌گوید که مادر و پدرش هم جادوگر بودند و به دست جادوگر شیاطین، لرد ولدمورت، کشته‌شده‌اند.

ولدمورت، اقدام به کشتن هری نیز کرده؛ ولی موفق به این کار نشده است. به همین دلیل به هری لقب «عشقی که زنده ماند» را داده‌اند. هری، اولین سالش را در مدرسه جادوگری هاگوارتز می‌گذراند و دوستان جدیدی به نام رون ویزلی و هرماینی گرنجر پیدا می‌کند.

مرگ و نبرد بین خیر و شر، تم اصلی داستان‌های هری پاتر است.

شروع داستان

جوآن رولینگ در ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۵ در گلاسترشایر انگلیس به دنیا آمد. درجایی که پدرش به‌عنوان کارگر تولید خط مونتاژ در کارخانه بریستول سیدلی مشغول به کار بود که بعدها این شرکت بخشی از رولزرویس شد.

وقتی یازده‌ساله بود، داستان کوتاهی به نام «هفت الماس نفرین‌شده» نوشت. او بعداً خود را در این دوره این‌گونه توصیف کرد: «مظهر کودکی کتاب‌خوان با عینک ضخیم بودم که در دنیایی از رؤیاها زندگی می‌کند».

در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان محقق و منشی دوزبانه برای عفو بین‌الملل کار می‌کرد. در آن زمان در قطاری با تأخیر از منچستر به لندن، ایده هری پاتر به سرش افتاد. دوره هفت‌ساله پس‌ازآن شاهد مرگ مادرش، تولد اولین فرزندش، طلاق از همسر اولش و فقر نسبی بود تا اینکه اولین رمان این مجموعه، هری پاتر و سنگ جادو، در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

جی کی رولینگ
جی کی رولینگ: من عاشق داستان‌های جنایی‌ام. همیشه عاشقش بوده‌ام

شگفتی درراه بود

جی کی رولینگ هری پاتر و سنگ جادو را در ژوئن ۱۹۹۵ تکمیل کرد. پیش‌نویس اولیه این داستان شامل تصویری از هری در کنار شومینه بود که زخمی به شکل رعدوبرق روی پیشانی او نشان می‌داد.

به دنبال گزارشی از اشتیاق خواننده این داستان، آژانس ادبی کوچک کریستوفر موافقت کرد که نماینده رولینگ باشد. نسخه خطی او به دوازده ناشر ارسال شد که همه آن را رد کردند. پس‌ازآن که نایجل نیوتن که ریاست بلومزبری را بر عهده داشت، دید دختر هشت‌ساله‌اش یک‌فصل را تمام کرده و بی‌صبرانه می‌خواهد ادامه آن را بخواند، آن را خریداری کرد و به بری کانینگهام که بخش ادبیات کودک را در انتشارات بلومزبری اداره می‌کرد دستور چاپش را داد.

رولینگ به یاد می‌آورد که کانینگهام به او گفته بود، «تو هرگز از کتاب‌های کودکان پول درنمی‌آوری.» در ۲۶ ژوئن ۱۹۹۷، بلومزبری کتاب هری پاتر و سنگ جادو را با شمار اولیه ۵۰۰ نسخه منتشر کرد. قبل از انتشار تالار اسرار، رولینگ ۲۸۰۰ پوند حق امتیاز دریافت کرده بود. مبلغی که در مقابل ثروت هنگفت او در این سال‌ها خنده‌دار است.

نام مستعار

جی کی رولینگ بعد از شناخته شدن نامش با هری پاتر مجموعه رمان «کورموران استرایک[۱]» را با نام مستعار «رابرت گالبریث» منتشر کرده ‌است.

رمان‌های این مجموعه جنایی هستند و برای بزرگسالان نوشته‌شده‌اند. در این کتاب‌ها با کارآگاه خصوصی تخیلی به نام «کورمورن استرایک» آشنا می‌شویم که یک نظامی بازنشسته‌ی ارتش بریتانیا است و حالا به همراه دستیارش، «رابین الاکات»، به دنبال پرونده‌های کارآگاهی به‌دردبخور هستند!

تاکنون شش رمان از این مجموعه منتشرشده است. رولینگ بعد از کتاب سوم اظهار داشت که حداقل برای ده کتاب دیگر برنامه دارد. جی کی رولینگ «آوای فاخته[۲]»، اولین رمانش با نام رابرت گالبریث را در آوریل ۲۰۱۳ منتشر کرد. در ابتدا ۱۵۰۰ نسخه به فروش رسید.

نشریه ساندی تایمز در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۳ در گزارشی پس از بررسی این موضوع که چگونه یک نویسنده برای اولین بار می‌تواند چنین رمان کم نقص با اطلاعات نظامی بنویسد، به این موضوع پرداخت. ساندی تایمز از خدمات استادان دانشگاه آکسفورد استفاده کرد که برنامه‌های نرم‌افزاری آن‌ها تحلیل‌های متعددی از رمان و دیگر آثار رولینگ انجام داد و آن‌ها را با آثار نویسندگان دیگر مقایسه کرد.

پس از تحقیقی که به دلیل بحث در توییتر انجام شد، ریچارد بروکس روزنامه‌نگار با نماینده رولینگ تماس گرفت که او تأیید کرد گالبریث نام مستعار جی. کی رولینگ است.

پس از افشای نام اصلی نویسنده کتاب به فروش فوق‌العاده‌ای رسید. در سال ۲۰۱۷، بی‌بی‌سی یک، با اقتباسی تلویزیونی از رمان‌ها، اولین قسمت از سریال چهارفصلی «استرایک» با بازی تام بورک در نقش کورموران استرایک و هالیدی گرینگر در نقش رابین الاکات را تولید و پخش کرد. این سریال توسط HBO برای توزیع در ایالات‌متحده و کانادا انتخاب شد.

جی کی رولینگ
جی کی رولینگ بعد از شناخته شدن نامش با هری پاتر مجموعه رمان «کورموران استرایک » را با نام مستعار «رابرت گالبریث» منتشر کرده ‌است

تجربه‌ای رهایی‌بخش

پس از فاش‌شدن نام مستعار جی. کی رولینگ او گفت دوست دارد مدتی دیگر ناشناس بماند و اظهار داشت: «رابرت گالبریث بودن تجربه‌ای رهایی‌بخش بوده است … انتشار کتاب بدون هیاهو و انتظار و گرفتن بازخورد با نام دیگر لذت خالص و فوق‌العاده‌ای بود.»

حالا او و ما باید کم‌کم به این نام جدید عادت کنیم؛ اما عاشقان هری پاتر هیچ‌وقت جی. کی رولینگ را فراموش نمی‌کنند. خانم رولینگ لطفاً پنجره را ببندید امسال خیلی سرد است!

[۱]. Cormoran Strike

[۲]. The Cuckoo’s Calling

سلیس نیوز

آیتم های مشابه

واکاوی جهان ادبی سهراب سپهری

مدیر

یادداشتی درباره فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳

مدیر

به بهانه انتشار ترجمه جدیدی از «شازده کوچولو»

مدیر